• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMarkedsføring07. 05. 2019 | Peter Friis

Vil gå forrest i klimakampen med grønnere frokostordning

FoodserviceMarkedsføring07. 05. 2019 By Peter Friis

Køkkenernes kompetencer inden for den plantebaserede retning skal forstærkes. (Arkivfoto).

Efter 13 år skifter Frokost.dk navn til able og sætter bæredygtighed på madplanen i gentænkning af konceptet.

Siden opstarten i 2006 har Frokost.dk været en af Danmarks førende leverandører af frokostordninger til virksomheder. Efter mere end et årti, og mere end 10 millioner måltider, er det blevet tid til at udvikle konceptet i en retning, der sætter større fokus på de miljømæssige udfordringer, som følger med fødevareindustrien. Med et identitetsskift fra Frokost.dk til able vil man gå forrest for at skabe en bæredygtig mulighed, når virksomheder skal vælge deres frokostordninger.
Det mener stifteren af Frokost.dk, Martin Bjergegaard, der i den forbindelse er genindtrådt som CEO for at føre virksomheden igennem omstillingen til den nye identitet som able og det skarpere fokus på bæredygtige initiativer.
– I 2018 blev den såkaldte Earth Overshoot Day allerede passeret 1. august. Det er den dag, hvor menneskeheden har opbrugt alle naturressourcerne for hele året. Den 15. marts i år gik 1 million skolebørn fra 115 lande på gaden for at demonstrere mod de voksnes passivitet, når det kommer til fremtiden for vores fælles planet. Det står skrevet på vægge, lofter og gulve at vi i erhvervslivet må arbejde endnu mere målrettet for bæredygtighed. Særligt fødevarebranchen har lang vej igen. Med able vil vi være en del af løsningen, fremfor en del af problemet, udtaler Martin Bjergegaard.
Kernekonceptet hos able er det samme, som det var hos Frokost.dk: At levere kvalitetsfrokost til virksomheder. Ændringerne findes i måden, able opfylder sin målsætning.
– For at imødekomme en grøn omstilling kræver det, at nogen tør gå forrest. Med vores forretning har vi en kontaktflade med mange tusinde mennesker hver dag, og vores håb er, at vi ved at tage et mere aktivt valg i forhold til vores egen bæredygtighedsprofil også kan få andre til at fokusere mere på bæredygtige løsninger, siger Martin Bjergegaard.
Med den nye identitet som able udfordrer man derfor både sig selv, sine samarbejdspartnere og sine kunder til at tænke og handle mere miljøvenligt på en måde, som giver mening for alle parter. Det gennemgribende fokus på bæredygtighed i de frokostordninger, som able tilbyder til virksomheder, stiller bl.a. nye krav til ables samarbejdspartnere, med et mål om at der skal tilbydes grønnere løsninger end hidtil. Ligeså bliver ables egne forretningsprocesser sat på prøve, når virksomheden højner kravet til bæredygtighed i sine materialevalg til emballage for at mindske sit CO2 aftryk.
– Vi skal være meget bedre i forhold til klimaet, end vi i forvejen er. I forhold til emballagevalg tager vi det derfor på os, selvom det i første omgang er dyrere for os at vælge det grønne alternativ. Men ved at tage det skridt nu kan vi forhåbentlig være med til at sætte fart på at skabe en omstilling, som gør det mere attraktivt og profitabelt for alle at have en grøn profil, fortæller Martin Bjergegaard.
Et af de nye initiativer der skal sikre, at able kan levere den bedst mulige bæredygtige frokost, er et tilbud til ables tilknyttede køkkener om at modtage træning fra topkokke, der kan udvikle køkkenernes kompetencer inden for den plantebaserede retning. Det sker for at ruste køkkenerne til at kunne levere endnu højere kvalitet, og skabe en bæredygtig frokost som kunderne vil bestille igen og igen.
– Vi vil udvikle vores koncept, så vores kunder ved, at de får et bæredygtigt produkt, hvor kvaliteten endda er endnu højere end de har været vant til. Derfor stiller vi større krav både til os selv, og til at køkkenerne bevæger sig i en mere bæredygtig retning. Det betyder, at vi har stoppet samarbejdet med nogle, mens andre er kommet til. Det gælder for os om, at vi gennem hele able har én grøn vision, som vi alle sammen deler, udtaler Martin Bjergegaard.

Skrevet i: Foodservice, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

Detailhandel og en grosFrugt og grønt27. 05. 2025

Nemlig.com offentliggør sit "garantiregnskab" for at vise, hvad det koster at stå bag kvaliteten og friskheden af varer solgt online. I en tid hvor danske forbrugere i stigende grad kræver gennemsigtighed og høj kvalitet, vælger Nemlig som en af de første dagligvareaktører åbent at dele tallene

150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

Foodservice27. 05. 2025

En af landets ældste og mest erfarne leverandører til professionelle køkkener, Oluf Brønnum & Co A/S, åbner 1. juli nyt showroom, kontor og Food Lab på Runetoften 15 i Aarhus – i det tidligere Ken Storkøkken-domicil. Virksomheden, der i 2024 kunne fejre sit 150-års jubilæum, får dermed sin

Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

AktueltDrikkevarer27. 05. 2025

Dansk vin er en voksende branche med stolte rødder og høj kvalitet. Nu bliver Foreningen Dansk Vin en del af SMVdanmark. SMVdanmark vokser med endnu en medlemsorganisation. Foreningen Dansk Vin (FDV) er den syvende organisation, der har meldt sig ind under SMVdanmarks faner det seneste år. FDV

Food&Drink på gaden med fokus på kød

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ27. 05. 2025

Seneste udgave af branchemagasinet Food&Drink er på gaden. I dette nummer har vi fokus på kød og er blandt andet på besøg hos Grambogård på Fyn. Vi har også lært om grønt charcuteri, været (næsten) i luften med Restaurant AOC og været hos en fantastisk producent af Pinot Noir i

Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025

I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik