• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosØkologi og bæredygtighed22. 02. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Vi synes det er for dyrt at spise bæredygtigt

Detailhandel og en grosØkologi og bæredygtighed22. 02. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Nestlé har foretaget en undersøgelse af danskernes syn på bæredygtighed og fødevarer. Vil vi gerne spise mere bæredygtigt, hvad forhindrer os i det og hvad er egentligt bæredygtigt for os? Maire-Louise Boisen Lendal, midstifter og direktøren hos tænketanken Frej, understreger undersøgelsens relevans og pointerer at ”Fødevarervirksomheder har en stor forpligtelse til at hjælpe forbrugerne med at træffe de mere bæredygtige fødevarevalg”.

Hovedkonklusionerne i undersøgelsen følger nedenfor:

1. Halvdelen af danskerne vil gerne spise mere bæredygtigt og hele 27% pointerer, at det er mangel på viden, der forhindrer dem i at foretage mere bæredygtige fødevarevalg. At forbrugerne mener, at de mangler viden for at vurdere om produkter er bæredygtige, understreges af det faktum, at hele 48% mener, at en form for mærkningsordning på produkterne er den bedste garant for bæredygtighed. Det er dog ikke entydigt hvilke af de eksisterende mærkningsordninger, som forbrugerne foretrækker. 39% af danskerne peger på produkternes oprindelse som det vigtigste for at afgøre om produktet er bæredygtigt.

Ifølge Marie-Louise Boisen Lendal stemmer undersøgelsen overens med tidligere undersøgelser, der viser at forbrugerne mangler viden og hun tilføjer:

– Der er behov for, at det bliver langt tydligere, hvilke produkter, der har den mindst negative påvirkning på kloden.

Vurdering af fødevarers bæredygtighed er en kompleks størrelse, der indeholder mange forskellige parametre, og som ofte ikke kan begrænses til en mærkningsordning, mener Nestlés bæredygtighedschef, Ulla Luhtasela. Hun påpeger, at de helt store og komplekse klimaplaner og resultater, ikke umiddelbart er noget forbrugeren vil kunne se på produkterne, men at det er dem, der gør forskellen i klimaregnskabet.

Ulla Luhtasela understreger:

– Vores klima-roadmap er en meget ambitiøs plan, der sigter mod halvering af vores CO2 afftryk i 2030 og en opnåelse af net zero i 2050. Planen indebære bl.a. investering i regenerativ landbrug, transition til 100% vedvarende energi i 2025 og transformation og udvikling at produktporteføljen til at blive mere klimavenlige. Nestlé har adskillige projekter i Norden, der bidrager direkte til net zero planen, f.eks. gennem et stadigt stigende fokus på plantebaseret kost, reducering af affald på fabrikker og reducering af CO2 udledninger. Alt sammen tiltag, der vil gøre en enorm stor forskel for hele vores operationsapperat og produktudvikling – og for vores CO2 aftryk – men som ikke kan kobles direkte på en mærkningsordning, før vi har fået en harmoniseret og let forståelig mærkningsordning på EU niveau.

2. I modsætning til de andre nordiske lande, står danskerne alene med at vurdere emballagen, som noget af det vigtigste i deres vudering af, hvornår et produkt er bæredygtigt. 33 % mener at valget af emballage er det vigtigste.

Nestlés nordiske Portfolio Strategy Manager for kaffe, der blandt andet tæller verdens største kaffe-brand Nescafé, Anna Lindqvist, siger: ”Det er vigtigt, at vi kikker hele vejen rundt om vores produkter og deres livscyclus, når vi taler bæredygtighed. Emballagen spiller en stor rolle i Nestlés rejse mod net zero og vi har forpligtet os til at alt vores emballage er 100% genbrugeligt eller genanvendeligt i 2025. Allerede sidste år nåede vi vores 100% ambition på vores Nescafe Gold emballage og vi arbejder på højtryk for at resten af vores kaffeportefølje opnår samme status inden for de næste 3 år”.

3. Hele 47% vil gerne købe mere bæredygtigt end de gør i dag. Men prisen afholder dem. Undersøgelsen viser, at 34% af befolkningen mener, at prisen afholder dem fra at købe bæredygtigt, mens hele 57% blandt den yngre del af befolkningen (18-34 årige) mener det samme.

Nestlés nordiske bæredygtighedschef Ulla Luhtasela pointerer dog, at markedet og udbyddet af bæredygtige fødevarer er steget markant og understreger:

– Man behøver ikke længere at vælge mellem bæredygtig og billig mad. Der er i dag mange gode muligheder for at købe bæredygtige fødevarere – i forskellige prisklasser. Nestlé arbejder konstant på at udvikle produkter i forskellige priskategorier, der samtidig bidrager til den bæredygtige udvikling.

Marie-Louise Boisen Lendal stemmer i:

– Nestlé og andre store fødevarevirksomheder har en særlig forpligtigelse til at gøre de mest bæredygtige produkter til de billigste produkter. Den rejse har Nestlé været på i mange år, og det skal forsætte.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Medaljeregn til Slagter Lampe

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer15. 05. 2025

Det blev til hele 22 medaljer - 21 af guld og sølv - da Slagter Lampe deltog med deres produkter ved fagkonkurrencen på IFA-messen i Frankfurt. Kvaliteten er i fokus i det sønderjyske, familiedrevet pølsemageri i Hammelev, og produkterne testes løbende i fagkonkurrencer i ind- og udland. I en

Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksport15. 05. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) og den ukrainske landbrugsminister Vitalii Koval har på et møde i København underskrevet en aftale, der skal udbygge det samarbejde, som landene etablerede i 2023. Aftalen styrker det gode forhold mellem Danmark og Ukraine og samarbejdet om landbrug, fiskeri og

Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

AktueltFødevareproduktion15. 05. 2025

Orkla Danmark har ansat Simon Mosegaard Fibiger som ny administrerende direktør med tiltrædelse den 1. august 2025. Simon Mosegaard Fibiger kommer med solid ledelseserfaring og har arbejdet med nogle af de allerstørste FMCG-brands, senest som direktør for Carlsberg Tyskland. Tidligere har Simon

Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

MejeriTop15. 05. 2025

Årets vindere af Mejeriforeningens Gourmetprisen er Syrnet fåremælksfløde fra Hårbølle Mejeri, Fyrtårnsost fra Thise Mejeri og Sølvræv fra Arla Unika samt Gammeldags kærnet smør med Læsø sydesalt og flødeis med pistacie begge fra Aabybro Mejeri. Vinderne blev fundet af en stærk dommertrio bestående

Det er blevet dyrere at spise varme hveder

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosMejeriRåvarer og ingredienser15. 05. 2025

Selvom Store Bededag ikke længere er en helligdag, så ynder danskerne fortsat at spise varme hveder aftenen inden. Men med stigende fødevarepriser er denne tradition blevet dyrere at holde i hævd. En krydderbolle med smør er tradition for mange dagen inden Store Bededag. Men med stigende

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik