• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræTop22. 11. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Vi kan bedst lide opdrætslaks – så længe vi ikke ved, hvad vi spiser

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræTop22. 11. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

En blindsmagning fra Københavns Universitet viser, at vi danskere foretrækker smagen af både konventionelt og økologisk opdrættet røget laks over vildlaks. Men så snart vi ved, hvor fisken kommer fra, bliver billedet vendt på hovedet.

Der ryger rigtig meget røget laks ned i danskernes indkøbskurve hvert år. Langt størstedelen af den røgede laks, der findes på butikshylderne stammer fra norske havbrug. De seneste år har de konventionelt opdrættede laks fra Norge dog fået et blakket ry og har bl.a. fået rygte for at indeholde medicin- og kemikalierester og for at forurene havmiljøet og sprede sygdomme til vilde bestande. Ifølge Fødevarestyrelsen er der dog ikke et problem med uønskede kemiske stoffer i de laks, man kan købe i Danmark, og det er meget sjældent, at styrelsen finder medicinrester i dem. Men det tyder på, at vores viden om fiskenes produktionsforhold spiller en stor rolle for, hvordan vi danskere opfatter smagen af laksen. Det viser en undersøgelse af forskere fra Københavns Universitet.

Selvom hovedparten af lakse-sortimentet i køledisken er konventionelt opdræt, tyder det på, at vi danskere ikke er ligeglade med, hvilke forhold, som fiskene har levet under. Faktisk spiller vores viden om fiskenes produktionsforhold en stor rolle for, hvordan vi opfatter smagen af laksen. Det viser en undersøgelse af forskere fra Københavns Universitet.

92 danskere blev i undersøgelsen bedt om at smage henholdsvis konventionelt opdrættet laks, økologisk opdrætslaks og vildlaks. Første runde var en blindtest, hvor testpersonerne ikke vidste, hvilken type laks, der var tale om. I anden runde var de derimod informeret. Efter begge runder vurderede testpersonerne, hvor godt de syntes om produkterne.

Forventninger smitter af på smagen

I blindtesten vandt konventionel og økologisk opdrættet laks stort over vildlaks, der scorede markant lavere end de to øvrige produkter. Yderligere var der en tendens til at konventionelt opdræt var mere vellidt end økologisk opdræt. Men da testpersonerne blev informeret om produktionsmetoden, blev billedet vendt på hovedet. Nu landede den konventionelle laks på sidstepladsen, mens vildlaksen indtog 2. pladsen og økolaksen 1. pladsen.
– Testen viser, at de forventninger, som folk har til et produkt på baggrund af den information, de får om det, påvirker deres samlede smagsoplevelse. For røget laks synes der at være en opfattelse af, at vildlaks bør smage bedre end konventionel opdrætslaks – men blindtesten afslørede, at folk umiddelbart foretrak smagen af den opdrættede laks, siger førsteforfatter og ph.d.-stipendiat Mausam Budhathoki, der udførte studiet som en del af sit speciale på Institut for Fødevarevidenskab. 

Ifølge forskerne kan der være flere grunde til, at folk umiddelbart bedst kan lide opdrættet fisk.

– Et bud er, at folk er mest vant til både smagen og farven på opdrættet laks, da det klart er den type, som er mest tilgængelig på markedet. En anden grund kan være, at vildlaksen ofte smager af mindre, hvis den er mere mager end de opdrættede laks, som det var tilfældet her, siger Mausam Budhathoki.

Øh, hvad for en fisk?

Undersøgelsen, som også indeholder interview med fokusgrupper, afslører, at vi danskere ikke ved ret meget om de laks, vi sætter til livs.

– Det lader til, at mange danskere er ret forvirrede over, hvad forskellene på de forskellige lakseprodukter rent faktisk er. Det er med god grund, da lakseproduktionskæden er lang og forholdsvis uigennemsigtig. Og der er mange faktorer, som kan påvirke opfattelsen af produktet – er der medicinrester i den? Kommer den fra en overfisket bestand? Har den levet et naturligt liv? Og hvad er fiskevelfærd egentlig? siger Helene Christine Reinbach, seniorforfatter og lektor ved Institut for Fødevarevidenskab.

– I testen vinder vildlaks tydeligt point på oplysningen om dens herkomst. For den giver positive associationer om mere naturlighed og dermed også bedre dyrevelfærd og sundhed. Faktum er dog, at det kun er opdrætslaks, der kan opnå et økomærke i Danmark, som bliver givet efter strenge krav til bæredygtighed, sundhed og dyrevelfærd i produktionen. De fleste vilde laksebestande i vores del af verden er derimod i dårlig forfatning og har et højere indhold af miljøgifte end opdrættede laks.

Økolaksen vinder – men vi spiser den ikke ude i virkeligheden

Mens mange slags økologiske fødevarer har gjort markant indhug i markedsandelen i Danmark de senere år på trods af deres højere priser, går det sløjt med salg af økologisk fisk – herunder laks. I begge runder af smagstesten scorede økolaksen højt, så forskerne mener, at der er et oplagt potentiale for producenterne af økologisk røget laks og andre stakeholdere.

– Der ligger en klar mulighed for promovering i at give forbrugerne mere info om de positive ting, der differentierer økolaks fra både konventionel laks og vildlaks. Man kunne fx putte mere information på pakkerne, der kan guide folk bedre både i forhold til bæredygtighed og sundhed. Samtidig bør sektoren arbejde på at øge tilgængeligheden af økofisk i de lokale butikker – i dag kan den stadig være svær at få fat på, slutter Helene Christine Reinbach.

Om testen:

92 danskere mellem 18 og 65 år smagte på tre forskellige lakseprodukter, der er tilgængelige i detailhandlen. De blev bl.a. bedt om at vurdere laksen på smag, farve, lugt og tekstur.

  • Konventionelt opdrættet laks: Det meste foregår i havbrug, hvor fiskene lever i netbure. Der er en miljøpåvirkning i form af udledning af kemikalie- og lægemiddelrester, ligesom laksene i meget sjældne tilfælde kan indeholde rester af medicin, som bruges til at bekæmpe lakselus med.
     
  • Økologisk opdrættet laks: Fiskene lever i netbure, men har mere plads. Brugen af medicin er minimal, og der bruges ikke genmodificeret foder.
     
  • Vildtfanget laks: Mange atlantiske laksebestande er overfiskede eller fuldt udnyttede, mens flere bestande i det nordlige Stillehav er robuste. Vildlaks har et højere indhold af miljøgifte end opdrætslaks (dog ikke på et alarmerende niveau). Til gengæld har vildlaks generelt et højere indhold af omega-3-fedtsyrer.

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Kød, fisk og fjerkræ, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik