Blandt Lagkagehusets kunder er de veganske kager særdeles populærere. Derfor vil de udvide med endnu flere plantebaserede produkter.

Hos Lagkagehuset har man længe haft en ambition om at kunne tilbyde kunderne veganske alternativer til de klassiske flødekager, uden at gå på kompromis med smagen. Og efter en fokuseret indsats for at lave en vegansk kage, der lever op til Lagkagehusets højde standarder for smag, har man nu knækket koden.
Således er to ud tre kager på kundernes kage-Top3 i Lagkagehuset to veganske kager.
Det ydre har også betydning
– Det er vi da super stolte over, fordi det er faktisk ikke så nemt at få en vegansk kage til at smage rigtig godt, siger Simone Visbjerg Møller, produktchef hos Lagkagehuset. Nu går bageriet endnu et skridt i den bæredygtige retning med en vegetarsandwich, endnu en vegetarsalat og en vegansk islatte. Det ydre tæller også med i denne sammenhæng, idet også indpakningen bliver mere bæredygtig.
– Vi har valgt at fjerne plastemballagen fra vores sandwiches. Fremover bliver de serveret i en papirlomme, og vores salater leveres i bøtter af 100% genanvendt plast, ligesom vores vandflasker er produceret af 100% genanvendt plast, siger Simone Visbjerg Møller. Et måltid bestående af en salat og en vand udgør således et temmelig bæredygtigt frokost-indkøb.
Spændt på modtagelsen
Den veganske kagesucces er en klar indikation på, at danskerne har fået smag for plantebaserede alternativer. Ifølge produktchefen modtager Lagkagehuset da også et stigende antal henvendelser fra folk, der spørger efter, hvilke veganske eller vegetariske madvarer bageriet kan tilbyde. Men det er ikke uden en lille smule sved på panden, at produktchefen nu afventer kundernes dom over de nye plantebaserede tilbud.
– Dem der for første gang prøver et plantebaseret alternativ bliver nemt skræmt væk, hvis smagen ikke sidder lige i skabet. Så der føler jeg, vi har et stort ansvar for at give en god oplevelse. Når folk spiser en af vores veganske kager, vores vegetarsalater, vores nye veganske Islatte eller vores nye Veggie Shawarma sandwich, så skal de gerne få lyst til mere. Vi vil gerne være med til at åbne døren for folk til de plantebaserede fødevarer, siger Simone Visbjerg Møller.
Kunderne driver udvikling
Størstedelen af kunderne vælger dog stadig de mere traditionelt producerede tilbud, som derfor også stadig er i overtal. Af samme grund er det også kommet som lidt af en overraskelse at de to veganske kager, Passionssnitten og den nytilkomne Solbærsnitte, ligefrem skulle indtage anden- og tredjepladsen over de mest populære kager i bageriet.
– Vores kunder rykker sig, men det passer os fint. Det holder os på tæerne, og vi elsker at udvikle nye lækkerier, siger Simone Visbjerg Møller.