• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice10. 01. 2019 | Peter Friis

Tulip vil sælge flere færdigretter

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice10. 01. 2019 By Peter Friis

Tulip melder sig for alvor på banen i det boomende convenience-marked med tårnhøje ambitioner, et nyt samarbejde og en serie af kølede færdigretter.

Tulip Food Company, der i forvejen har et bredt program inden for frosne færdigretter, lancerer en stribe kølede færdigretter under brandet Den Grønne Slagter i  samarbejde med Djurs Convenience Food. Satsningen på netop convenience og måltidsløsninger er en del af Danish Crown koncernens 4WD-strategi, og ambitionerne er tårnhøje. Tulip Food Companys målsætning er således at nå en årlig omsætning i convenience-segmentet på 500 millioner kroner inden den nuværende strategiperiodes udløb i 2023.
– Vi ved, at danskerne i høj grad efterspørger hjælp og nemme løsninger i køkkenet, og at mere end halvdelen af forbrugerne anvender mindre end en halv time på at forberede aftensmaden i hverdagen. Som en af Danmarks førende fødevareleverandører går vi nu mere offensivt ind på convenience-markedet med en ambition om at sætte nye standarder for retter, der er til at både håndtere og betale for den brede befolkning – og i samarbejdet med Djurs Convenience Food har vi fundet den perfekte partner til at positionere os som en ledende aktør i et marked i stor vækst, siger Tulip Food Companys direktør for det danske marked, Jakob Skovgaard, der indrømmer, at man endnu ikke har knækket hele koden herhjemme i convenience-segmentet:
– Men vi kan se, at lande som England, Holland og flere andre er markant længere fremme end os. Mange har prøvet uden at ramme ud over de mere nicheprægede sortimenter, og det er helt sikkert et komplekst marked – men nu går vi altså endnu mere helhjertet ind i kampen med høje ambitioner om at drive væksten på markedet med sigte mod den lidt bredere befolkning, lyder det fra Jakob Skovgaard.

Convenience er i kraftig vækst
Det er en central målsætning for Tulip Food Company og Danish Crown at tilkæmpe sig mere plads på middagsbordene rundt om i Europa – uanset om måltidet indtages på en restaurant, i kantinen eller derhjemme.
– Når man kigger ud over Danmarks grænser, så fylder det ferske kød mindre og mindre i kølediskene. Til gengæld er der et kæmpe udvalg af måltidsløsninger, hvor man – faktisk oftest med udgangspunkt i kødet – præsenterer forbrugerne for et lækkert måltid, som kan tilberedes på få minutter. Det segment skal vi som koncern satse på, for det er et område i vækst, og der er uden tvivl penge at tjene, hvis vi gør det rigtigt, siger Jais Valeur, der er Group CEO i Danish Crown.
Første stribe af produkter lanceres under brandet Den Grønne Slagter og byder på en serie kølede færdigretter, hvor forbrugeren kun skal stå for tilbehøret som eksempelvis ris eller pasta til et lækkert måltid, der er både sundt, frisk, velsmagende og med masser af grøntsager. Retterne produceres hos Djurs Convenience Food, der ligger i Auning godt 20 km øst for Tulips hovedkontor ved Randers. Der er truffet aftale om, at Tulip Food Company med øjeblikkelig virkning overtager den samlede kapacitet hos Djurs Convenience Food, som findes i en nyere industribygning opført af Norddjurs og Syddjurs Kommune i 2011, og som har været anvendt til den samlede madlavning til kommunernes plejehjem og diverse øvrige centre. Denne ordning ophørte i 2017, da madlavning igen skulle decentraliseres i kommunerne, og den nuværende ejer overtog faciliteterne i august 2018, hvorefter der er blevet produceret måltidskasser.
– Vi har i et stykke tid været på udkig efter det rigtige produktions-setup til dette marked, og på de flotte og moderne faciliteter i Auning kan vi både producere, kombinere og pakke de kølede retter. Vi lægger ud med en serie af nemme, grønne retter til dem, der gerne vil leve lidt sundere uden at gå på kompromis med den gode smag, og siden vil vi følge op med mange flere spændende måltidsløsninger til både detailhandelen og foodservice. Der er en tætpakket pipeline med spændende koncepter, og vi kommer til at have et meget tæt samarbejde med vores kunder og samarbejdspartnere om at finde morgendagens løsninger til gavn for forbrugerne. Med dette samarbejde supplerer vi vores eget setup med et mindre og mere fleksibelt, der ligger i spændet mellem den store industriproduktion og det mindre køkken, og det giver nogle helt unikke muligheder. Nu melder Tulip Food Company sig for alvor offensivt ind i convenience-kampen, og vi glæder os helt vildt, slutter Jakob Skovgaard.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Medaljeregn til Slagter Lampe

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer15. 05. 2025

Det blev til hele 22 medaljer - 21 af guld og sølv - da Slagter Lampe deltog med deres produkter ved fagkonkurrencen på IFA-messen i Frankfurt. Kvaliteten er i fokus i det sønderjyske, familiedrevet pølsemageri i Hammelev, og produkterne testes løbende i fagkonkurrencer i ind- og udland. I en

Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksport15. 05. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) og den ukrainske landbrugsminister Vitalii Koval har på et møde i København underskrevet en aftale, der skal udbygge det samarbejde, som landene etablerede i 2023. Aftalen styrker det gode forhold mellem Danmark og Ukraine og samarbejdet om landbrug, fiskeri og

Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

AktueltFødevareproduktion15. 05. 2025

Orkla Danmark har ansat Simon Mosegaard Fibiger som ny administrerende direktør med tiltrædelse den 1. august 2025. Simon Mosegaard Fibiger kommer med solid ledelseserfaring og har arbejdet med nogle af de allerstørste FMCG-brands, senest som direktør for Carlsberg Tyskland. Tidligere har Simon

Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

MejeriTop15. 05. 2025

Årets vindere af Mejeriforeningens Gourmetprisen er Syrnet fåremælksfløde fra Hårbølle Mejeri, Fyrtårnsost fra Thise Mejeri og Sølvræv fra Arla Unika samt Gammeldags kærnet smør med Læsø sydesalt og flødeis med pistacie begge fra Aabybro Mejeri. Vinderne blev fundet af en stærk dommertrio bestående

Det er blevet dyrere at spise varme hveder

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosMejeriRåvarer og ingredienser15. 05. 2025

Selvom Store Bededag ikke længere er en helligdag, så ynder danskerne fortsat at spise varme hveder aftenen inden. Men med stigende fødevarepriser er denne tradition blevet dyrere at holde i hævd. En krydderbolle med smør er tradition for mange dagen inden Store Bededag. Men med stigende

Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

DrikkevarerFoodservice13. 05. 2025

I maj måned siger Hallernes Smørrebrød farvel til Coca Cola og byder i stedet velkommen til BRØL Kola Kola – en danskproduceret, økologisk og cirkulær cola, som matcher både smag og værdier bag Hallernes Smørrebrød. BRØL Kola Kola er brygget lokalt på genanvendte kaffekirsebær, der er et biprodukt

Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

Detailhandel og en grosMejeri13. 05. 2025

I 2025 relanceres Mejeriprisen med et nyt og styrket koncept. For første gang bliver prisen landsdækkende - og det er nu hele butikskædens mejeriafdeling, der vurderes og kan vinde – ikke blot én enkelt butik. Samtidig får forbrugerne en større stemme i bedømmelsen. Landbrug & Fødevarer

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

AktueltFoodserviceFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed13. 05. 2025

Det plantebaserede mejeriprodukt FÆRM er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve

Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

AktueltFoodserviceFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrug13. 05. 2025

Hvordan taler vi om kvæg, bæredygtighed og ernæring på en måde, der giver mening både for dem, der passer dyrene, og dem, der laver maden til tusindvis af danskere hver dag? Det spørgsmål undersøger en ny webinar-serie for madprofessionelle.   Oksekød og mejeri står ofte for

Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

EmballageFoodserviceFødevaresikkerhedMiljø og sundhedTop13. 05. 2025

Paptallerkener, pizzabakker og bagepapir købt i udlandet er ofte produceret med PFAS, som kan være sundhedsskadeligt. I Danmark har forhandlerne stort set fjernet problemet med PFAS i fødevarekontaktmaterialer, viser Fødevarestyrelsens kontrol. PFAS kan bruges til at gøre pap og papir fedt- og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik