I denne uge aflægger både Coca-Cola og McDonald’s regnskab, og de ellers så gamle virksomhedskæmper, som mange forbinder med hjertet af USA, er udfordret i øjeblikket.
De seneste tal for amerikanernes forbrug af ikke alkoholiske drikke viser godt nok, at volumen er steget med 2,2 pct., men stigningen kommer fra indtagelse af vand på flaske. Det marked er nemlig steget med over 7 pct., mens salget af cola er faldet.
Indtagelse af sukkerholdige drikkevarer har været på retur i flere år i USA. Det nye er, at de kalorietællende amerikanere nu også skipper de sukkerfrie drikke bl.a. på grund af stigende bekymring om påvirkninger fra kunstige sødestoffer.
Derfor har Coca-Cola måttet tænke nyt. Selskabet har set udviklingen og er allerede stort på markedet for flaskevand. Og nu vil selskabet ind på nye markeder for at booste salget.
McDonald’s har lignende udfordringer. Kunderne svigter i stigende grad de fabriksproducerede burgere og vil have skræddersyede burgere med brug af lokale råvarer og kød uden gensplejsning.
Det har McDonald’s naturligvis også set og trækker nu en ny kanin op af hatten: En luksus-sirloinburger med tre forskellige slags tilbehør serveret på en træplade for at tilføre den en grad af gourmet. Analytikere kalder det for de sidste krampetrækninger i et fastfoodmarked, der er på retur, i hvert fald i de store byer.
Men i resten af USA er cheeseburgeren til en dollar (ca. 7 kroner) stadig populær.
Det skriver Jyllands-Posten, Erhverv.