• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceTop23. 06. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Tre tendenser, der ændrer det danske fødevarelandskab

FoodserviceTop23. 06. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Mens der bliver investeret stort i den grønne omstilling af den danske fødevaresektor, giver Simon-Kucher & Partners tre bud på tendenser, der sætter yderligere skub i samtalen om etisk forbrug på tværs af samme sektor

Af Farah Thalji, direktør, Simon-Kucher & Partners

Bæredygtighedsbevægelsen er ved at tage fart i hele Danmark og resten af verden. I de seneste fem år har 85 procent af de globale forbrugere ændret deres købsadfærd for at træffe mere bæredygtige og etiske valg (analyse foretaget af Simon-Kucher & Partners blandt mere end 10.000 respondenter, herunder 771 i Danmark, red.).

Spisevaner spiller en grundlæggende rolle i transformationen mod en mere bevidst livsstil. Som et resultat er F&B-industrien blevet tvunget til at tilpasse sig på alle niveauer, fra produktion til detailhandel og restauranter.

At ændre forbrugerens attitude til det at spise og drikke

Det, at være bevidst om, hvilke fødevarer vi indtager, forventes at komme yderligere i fokus. Den tendens vil blive drevet af forbrugernes ønske om at reducere indtaget af produkter, der er kommet til verden ved uetiske praksisser og samtidig øge forbruget af sundere, mere miljøvenlige og økologiske produkter. Miljøbelastningen af fødevareproduktionen og -forbrug står generelt højt på de danske forbrugeres dagsorden. Regeringen har tilbudt nye kostråd, der ikke kun giver råd om, hvordan man spiser sundt, men også hvordan man følger en klimavenlig kost. Som en del af planerne om at nå CO2-neutralitet inden 2050, planlægger den også at tilføje klimamærker til fødevarer, der angiver deres CO2-fodaftryk.

Desuden er der stor fokus på økologisk fødevareproduktion i Danmark. Sammen med Schweiz har Danmark det højeste forbrug per indbygger af økologiske fødevarer i verden. Det har også den højeste økologiske markedsandel i verden, hvor 13 procent af fødevaresalget er økologisk certificeret.

Og mens landets køkken typisk er tungt på animalsk protein, stiger antallet af veganere, vegetarer og flexitarer gradvist, hvor 23 procent af de unge danskere nu vurderes at følge en plantebaseret kost, og antallet af danskere med mindst én kødfri dag om ugen er næsten fordoblet i det seneste årti.

Det er klart, at forbrugernes efterspørgsel efter miljøvenlige, sunde produkter er tiltagende i Danmark. For at tilpasse deres tjenester i overensstemmelse hermed, bør F&B-virksomheder overveje at introducere nye produkttilbud samt opdatere nuværende produkter i overensstemmelse med forbrugernes efterspørgsel. Det er også vigtigt at kommunikere disse produkters egenskaber ved “bevidst spisning” klart til forbrugerne.

Udvikling af foodservicekoncepterne

I dag forventer forbrugerne, at fødevarer af høj kvalitet bliver serveret eller leveret hurtigt og til en rimelig pris. Som sådan har foodservicesektoren oplevet store teknologiske fremskridt for at holde trit med efterspørgslen. I Danmark tilskynder begejstringen for sundere, miljøvenlige fødevarer til yderligere innovation. Landet ligger i øjeblikket på tredjepladsen i rapporten om bæredygtig udvikling og er fortsat på forkant med fødevareteknologi gennem samarbejde med akademiske institutter og globale interessenter.

Ud over fødevareproduktion tilpasser foodservicebranchen sig også til forandringer. Tidligere set som noget af en nyhed, bliver ”cloud kitchens” eller skykøkkener – også kendt som ghost- eller dark kitchens (køkkener udelukkende etableret til levering eller takeaway) – mere og mere udbredt. Fra minimal investering til nem ekspansion med mulighed for at huse flere brands under ét tag, tilbyder modellen flere fordele. Den globale cloud-kitchen-industri forventes at overstige 71,4 milliarder USD i 2027.

Curb, der opererer i Sverige og Danmark, er et eksempel på et skykøkken. Virksomheden blev grundlagt i 2020 og har sikret en investering på 20 millioner euro til at ekspandere til andre markeder. Tilsvarende har det dansk-baserede startup Hubb Kitchens for nylig sikret sig en millioninvestering til at opbygge sit brand.

Som svar på hård konkurrence fra disse hurtigt udviklende madleveringstjenester, skal traditionelle restauranter overveje skykøkkener. Dette indebærer afbalancering af lejeomkostninger med de voksende indtægtsmuligheder, som denne fleksible model giver og som kan implementeres enten internt eller outsourcet. F&B-spillere er konstant nødt til at undersøge, hvilke tjenester der er tilgængelige for at øge omsætningen på dette hastigt voksende marked.

Stigende efterspørgsel efter personalisering

Nu, mere end nogensinde før, forventer forbrugerne, at den service, de modtager fra virksomheder, er personlig. Dette omfatter produktanbefalinger, kampagner og direkte beskeder. Denne tendens vil kun blive mere udbredt, efterhånden som B2C-kommunikation finder sted i et stadig mere digitalt miljø.

Personalisering er rangeret som en af de vigtigste søjler for danske forbrugere i forhold til kundeoplevelse, viser en undersøgelse af danske brands, foretaget af KPMG. Men det kan være svært at skabe den rigtige balance – brands skal vise sig at være relevante og engagerende, samtidig med at de bevarer integriteten og ikke misbruger adgangen til kundedata.

Selvom det er vigtigt at udnytte data for bedre at kunne målrette deres kommunikation til eksisterende og potentielle kunder, skal det gøres uden at gå på kompromis med den overordnede kundeoplevelse. For eksempel er det danske brand Irma blevet rangeret højt for at skabe en service, der tilgodeser kundernes værdier. Dagligvarekæden tilbyder eksempelvis en bred vifte af økologiske produkter, har forpligtet sig til kun at sælge fritgående æg, har implementeret en mere sammenhængende kunderejse og har indgået partnerskab med det populære madspildsmærke Too Good To Go. Ved at reagere direkte på markedstendenser og udvikle sig sammen med sin kundebase har virksomheden skabt et dybere niveau af tillid.

For at komme i kontakt med forbrugerne skal F&B-virksomheder investere i muligheder for etisk personalisering. Når det kommer til kundeengagement, er en kundecentreret tilgang nøglen.

Hvad byder fremtiden på?

Disse tendenser vil sandsynligvis vinde endnu mere indpas den kommende tid. De byder på udfordringer, men tilbyder også grænseløse muligheder. Virksomheder, der tilpasser deres kommercielle strategi i overensstemmelse med udviklingen i forbrugernes behov i overensstemmelse hermed, vil komme ud på toppen.

Kucher & Partners er et globalt konsulentfirma med mere end 1.600 fagfolk fordelt på 42 kontorer verden over. Virksomheden blev grundlagt i 1985 og har 35 års erfaring med strategi- og marketingrådgivning. http://www.simon-kucher.com.

Skrevet i: Foodservice, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

På AU Viborg er forskere nu klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO₂ og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. For nylig åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på dit

Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed04. 12. 2025

Dansk akvakultur kan stå over for et markant gennembrud i indsatsen for at reducere brugen af antibiotika. Forskere fra Københavns Universitet leder projektet AQUAPHAGE, der udvikler en virusbaseret teknologi, som kan anvendes som et bæredygtigt og målrettet alternativ til antibiotika i produktionen

Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltDrikkevarer04. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri hædres af Danske Ølentusiaster for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene. Bad Seed Brewing løb med hver femte stemme, da medlemmerne af forbrugerorganisationen

Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ04. 12. 2025

Der er fisk og skaldyr på menuen i årets sidste udgave af branchemagasinet Food&Drink, der nu er på gaden. Vi besøger blandt andet Krogs Fiskerestaurant og hører mere om forædling af fisk, der ikke altid behøves at være pivfrisk. Samme budskab får vi også fra en fiskeopdrætter i

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

Miljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik