Den tredje august mistede den danske service-scene en af sine største og mest toneangivende profiler. Restaurantschef fra Søllerød Kro, Jan Reffstorf, døde 57 år gammel efter længere tids sygdom. Han markerede sig som den, der satte standarden for service på danske restauranter, og han fik sågar en servicepris opkaldt efter sig.

Jan Reffstorf var om nogen indbegrebet af den gode serviceoplevelse, hvor han som få evnede at læse sine gæster på Søllerød Kro og give dem lige præcis den oplevelse, de havde brug for – og meget mere til.
“Jan Restorff er i en hel branche blevet synonym for en måde at drive service på, og gennem tiden har tusindvis af gæster sat deres ben på Søllerød Kro for at opleve den hjertevarme betjening, som Jan gjorde til en æressag at levere hver eneste dag. Han levede og åndede for Søllerød Kro, og hans betydning for stedet kan ganske enkelt ikke overvurderes,” skriver Søllerød Kro i sine mindeord på Facebook om Jan Reffstorf.
Han har da også haft stor betydning for kroen, og hvor den er i dag:
“Siden sin tiltrædelse som restaurantchef i 1999 har Jan tegnet og udviklet Søllerød Kro til det sted, som det er i dag; en restaurant, hvor den gode betjening og gæstens velvære altid har været det absolut primære fokus. I Kroens knap 350 år lange levetid har ingen person markeret sig på samme vis, som Jan Restorff gjorde det gennem sine mere end 26 år som restaurantchef,” skriver Søllerød Kro i videre.
Fyrtårn for kolleger
Også blandt sine kolleger i branchen var Jan Reffstorf et lysende fyrtårn. Han var ganske enkelt ham, man så mod, når man skulle definere tjenergerningen – eller det at være ‘opvarter’ som den godmodige færing selv udtrykte det. Han har da også fået opkaldt en pris efter sig, da White Guide for år tilbage omdøbte deres årlige servivepris til ‘Årets Jan Restorff’.
Overalt i den danske restaurationsbranche er nyheden om hans død da også blevet ledsaget med rosende og hjertevarme ord – ord, der ofte handler om, hvor meget han har inspireret og omfavnet kolleger og tidligere medarbejdere i et evigt arbejde med at give gæsterne den allerbedste oplevelse.