• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodservice08. 12. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Takeaway med julesmag: Juleburger og brunkage-milkshake

AktueltFoodservice08. 12. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Den klassiske julemad i Danmark bliver i stigende grad amerikaniseret og suppleret med fastfoodkæders nye julekoncepter. Danskerne vægter bekvemmelighed og genkendelighed i takeaway med julesmag ifølge fødevareekspert.

Foto: PR.

I Danmark er den traditionsbundne klassiske danske julemad stærkt forankret, men i takt med, at landets fastfoodkæder introducerer nye julekoncepter, bliver julemaden gradvist amerikaniseret. Særligt juleburgeren har i de senere år vundet indpas på et stigende antal danske menukort.
Blandt andet er den landsdækkende fastfoodkæde The Burger Concept i år hoppet med på bølgen med lanceringen af en juleburger med ribbensteg tilsat julekrydderier som nellike og appelsin. En ny milkshake med brunkagesmag finder også snart vej til kædens menukort.
-Vi plejer under normale omstændigheder at sælge godt 25 procent mere i december end i en gennemsnitlig måned, men vi er alligevel overrasket over den positive modtagelse af vores juleburger. Kunderne er i høj grad åbne over for at afprøve konceptet, og vi forventer, at omkring 20 procent af vores kunder vil bestille en juleburger i år, siger Simon Franck, der er medejer af The Burger Concept.
Ifølge Michael René, der er fødevareekspert og lektor i sensorik og fødevareteknologi ved Københavns Professionshøjskole, er bekvemmeligheden tiltalende ved at bestille julemad som takeaway i den travle juletid.
-Nemme løsninger på madfronten bliver i stigende grad prioriteret af danskerne, og det ser vi blandt andet i supermarkedernes øgede udvalg af færdigretter og salatblandinger. Julemad som takeaway bliver en måde at købe sig til mere tid i årets travleste måned, hvor tiden ofte er knap til at kokkerere mad fra bunden. Prisen er dog unægteligt en faktor under tidens lavkonjunktur, hvor flere kunne tænkes at ville spare penge på madfronten, siger Michael René.

Takeaway med julesmag vækker sanserne
Danskernes positive modtagelse af juleburgeren har ifølge Michael René sammenhæng med, at den indeholder professoren Peter Klosses seks grundprincipper for et smagfuldt måltid – de såkaldte seks kulinariske succesfaktorer. Samtidig vækker smagsnuancerne en genkendelighedsglæde.
-En juleburger opfattes af mange som smagfuld og delikat, fordi den ligesom hotdoggen allerede har alle grundsmagene for at blive en succes. Vi får for eksempel det salte fra flæskesværene, umami fra kødet, det søde fra brødet, det fede fra sennepsmayonnaisen, det syrlige fra pickles og det bitre fra rødkålen. Burgeren indeholder både bløde og knasende elementer, og det tiltaler ganen, siger Michael René og tilføjer:
-Følelser og smagsoplevelser er forbundet via det samme center i hjernen, og det faktum, at burgeren indeholder klassiske julesmage, vækker typisk positive følelser forbundet til julen og den velkendte danske julemad.

Juleaften byder fortsat på klassisk julemad
Selvom junkfood er normalt juleaften i blandt andet Japan, er der fortsat et stykke vej, før den amerikaniserede julemad bliver en del af selve julebordet i Danmark den 24. december, vurderer Michael René.
-Danskerne er fortsat meget traditionsbundne juleaften, og her har juleburgeren endnu ikke fået en solid plads på middagsbordet. I takt med at det i stigende grad bliver mere socialt acceptabelt at bestille sin mad frem for at kokkerere den fra bunden, vil madtraditionerne juleaften dog forventeligt blive blødt op, siger han afslutningsvis.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Kendt leverandør til bagerier fusionerer med Nemco

  • Ardo NV Denmark Office

    En klassiker med rødder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Et tilbageblik på året der gik

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik