• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionMarkedsføringMejeri21. 05. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Sydkorea er det nye asiatiske vækstmarked

FødevareproduktionMarkedsføringMejeri21. 05. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

(Arkivfoto)

Salget af varer fra den danske fødevareklynge til Sydkorea vokser støt og nåede sidste år op på over 1,3 milliarder kroner. Når det også bliver muligt at eksportere dansk oksekød til koreanerne, satser Landbrug & Fødevarer på en endnu større eksport til Asien.

Sydkorea er en af verdens største økonomier, og med over 51 mio. indbyggere er landet et vigtigt marked for danske fødevareproducenter. Det afspejler sig i eksporten af varer fra den danske fødevareklynge, der sidste år nåede op på over 1,3 milliarder kroner.

Der er dog flere årsager til de støt stigende salgstal, siger Asger Krogsgaard, der er næstformand hos Landbrug & Fødevarer:
– Først og fremmest vokser middelklassen eksplosivt, og de sydkoreanske forbrugere får flere og flere penge mellem hænderne. Dernæst er Danmark og danske fødevarer et stærkt brand i Sydkorea – bl.a. pga. den høje fødevaresikkerhed.

Ost og oksekød skal øge eksporten
Danmark og resten af EU har gennem de seneste otte år haft en frihandelsaftale med Sydkorea, der giver danske virksomheder mulighed for at eksportere både grisekød, pølser og andre forarbejde produkter af gris til de købestærke, sydkoreanske forbrugere. Den aftale følges forhåbentligt snart op med endnu en aftale:
– Der har i flere år været arbejdet på også at gøre det muligt at eksportere oksekød fra Danmark til Sydkorea. En sådan aftale kan forbedre og forhåbentlig også øge eksporten til Sydkorea betragteligt, siger Asger Krogsgaard.

Det er bl.a. den høje danske fødevaresikkerhed, der gør, at Danmark og landets fødevarer er så eftertragtede i Sydkorea. Derfor kan flere danske produkter med høj sikkerhed godt blive et hit blandt de sydkoreanske forbrugere – herunder ost, som sydkoreanerne første gang blev introduceret for med de amerikanske hjælpepakker, da Koreakrigen sluttede i 1953.
Den danske osteeksport til Sydkorea toppede i 2017 med 263 mio. kr. mod ca. 30 mio. kr. i 2010:
– Der var tale om en stigning i eksporten på mere end 750 pct., og størstedelen af den ost, der eksporteres til Sydkorea fra Danmark, er frisk mozzarellaost, siger Asger Krogsgaard.

Sydkoreanerne er vilde med tæer, ører og haler
For at sikre, at det fremover bliver danske føde- og drikkevarer, de sydkoreanske forbrugere vælger i supermarkedet, er store, danske virksomheder som Danish Crown Beef, Royal Greenland og Carlsberg sammen med Landbrug & Fødevarer i denne uge i Sydkoreas hovedstad, Seoul. Sammen med Kronprisparret skal de på et stort eksportfremstød gøre sydkoreanerne opmærksomme på de danske højkvalitetsprodukter.

Danish Crown har i en årrække haft en stor og succesfuld eksport af grisekød og de såkaldte ‘Asien-varer’ – altså tæer, ører, haler og lignende, som sydkoreanerne elsker og betaler godt for.
– Der er både en voksende efterspørgsel på højkvalitetsprodukter og et potentielt marked for dansk oksekød til de sydkoreanske forbrugere, men vi skal huske på, at vi  træder ind på amerikansk og australsk domæne, hvor de i gennem mange år har opbygget et stærkt marked og attraktive handelsaftaler, siger Jacob Rahbek, der er salgsdirektør i Danish Crown Beef.

Tulip er også med, da de igennem 15 år har afsat pølser til Steff’s pølsevogne, som der er over 100 af i Sydkorea. Tulip har været på det sydkoreanske marked i over 30 år og skinke-konserves har været i sortimentet siden begyndelsen.

Convenience boomer i Sydkorea
Sydkoreanerne efterspørger i stigende grad sunde og specialiserede fødevarer og er generelt blevet mindre fokuseret på pris. I stedet går de op i kvalitet, sundhed og fødevaresikkerhed.
– Ligesom herhjemme ses der i Sydkorea en massiv stigning i antallet af single-husstande, og det har fået forbruget af convenience-produkter og færdiglavede retter til at stige. Og det er faktisk en trend, der forventes at vokse i de kommende år, for Sydkoreas befolkning bliver ældre og ældre, og samtidig er der en ekstremt lav fødselsrate i landet, siger Asger Krogsgaard.

 

Skrevet i: Fødevareproduktion, Markedsføring, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Kendt leverandør til bagerier fusionerer med Nemco

  • Ardo NV Denmark Office

    En klassiker med rødder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Et tilbageblik på året der gik

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik