• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerForskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser18. 04. 2024 | Mikkel Bækgaard

Svingende kaffepriser presser vietnamesiske bønder mentalt

DrikkevarerForskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser18. 04. 2024 By Mikkel Bækgaard

Vietnamesiske kaffebønder oplever markant større stress og psykiske vanskeligheder. Det skyldes meget omskiftelige kaffepriser på de internationale markeder, viser en ny undersøgelse, som udviklingsøkonomer står bag.

Foto: Umma Roman Rim - Vecteezy.com

Mens din opkvikkende morgenkaffe kan blive billigere, når der er store udsving i verdensmarkedsprisen, er konjunkturerne en stor ekstra psykisk belastning for de bønder, der dyrker kaffen.

Det dokumenteres i et nyt internationalt studie om effekten af indkomstusikkerhed på vietnamesiske kaffebønders mentale sundhed.

“Vores resultater tyder på, at ikke alene fattigdommen, men også den risiko for fattigdom, som svigende priser forårsager, har en betydelig ekstra negativ effekt på det mentale velbefindende hos bønderne i lavindkomstlande,” siger Finn Tarp, professor ved Københavns Universitet og leder af den udviklingsøkonomiske forskergruppe DERG.

Fattigdom og psykisk sygdom hænger sammen

Dårligt mentalt helbred er ifølge WHO en af de tungeste komponenter i den globale sygdomsbyrde. Denne byrde bæres i høj grad af mennesker i lavindkomstlandene, for psykisk sygdom og fattigdom hænger nøje sammen. Det anslås, at ikke mindre end 80% af verdens depressive lidelser forekommer i lav- og mellemindkomstlande, men de overses ofte, selvom de burde stå centralt i bekæmpelsen af fattigdommens mange dimensioner.

”De kraftigt voksende socioøkonomiske omkostninger ved psykiske sygdomme vækker med rette stigende bekymring internationalt. Derfor er det bydende nødvendigt at undersøge de underliggende kilder til psykisk sygdom og formulere effektive økonomisk-politiske modsvar og sociale indsatser,” påpeger Finn Tarp.

I Vietnam bidrager de ustadige kaffepriser til den mentale sundhedsbyrde ved at forringe bøndernes forventninger til fremtidig økonomi, øge deres kognitive belastning og alkoholforbrug – og ved at reducere bøndernes sociale kapital. De sover også dårligere, føler sig mere ensomme, er deprimerede, kan slet ikke koncentrere sig, som de plejer, og føler markant større diffus angst i en allerede ekstremt presset dagligdag.

Behov for et sikkerhedsnet

Den nye undersøgelse fortæller ikke alene noget om folkesundheden i Vietnam. Resultaterne kan med stor sandsynlighed overføres til andre lav- og mellemindkomstlande, hvis befolkninger er stærkt afhængige af landbrugseksport, vurderer forskerne.

Undersøgelsen peger på behovet for effektive sociale sikkerhedsnet, der kan beskytte småbønder mod prisudsving på verdensmarkedet.

“Regeringerne bør overveje at indføre politikker, der stabiliserer landbobefolkningens indkomster, f.eks. ved at tilbyde prisforsikring eller øge adgangen til markedsbaseret risikostyring,” foreslår Finn Tarp og uddyber:

“Det er samtidig vigtigt at øge bevidstheden om det særlige problem med psykiske lidelser hos bønderne og tilbyde støtte til dem, der er ramt. Bedre materiel velstand er nødvendig for at bekæmpe fattigdommen, men der skal mere til for at øge den enkeltes livskvalitet.”

Studiet ”Commodity price volatility and the psychological well-being of farmers” har Finn Tarp gennemført sammen med Saurabh Singhal fra Lancaster University. Det er publiceret i American Journal of Agricultural Economics og kan læses her.

Kaffe – en risikofyldt afgrøde

  • Vietnam er en af de største kaffeproducenter i verden. Kaffe er en flerårig afgrøde, og produktionen finder primært sted i det centrale højland på små familiedrevne gårde.
  • Kaffetræer har en levetid på mere end 50 år, og det er en dyr og arbejdskrævende opgave at fælde træerne for at gøre jorden egnet til andre former for landbrugsproduktion. Det koster at omlægge. Det betyder, at når kaffepriserne er lave, er bønderne ikke i stand til at opgive kaffeproduktionen for at satse på andre afgrøder.
  • Når man ikke hurtigt kan justere arealet med kaffetræer, er bønderne udsatte, når der er store udsving i de internationale råvarepriser. Det giver økonomisk usikkerhed, som fører til øget mental mistrivsel blandt kaffebønderne.

Skrevet i: Drikkevarer, Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik