• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMarkedsføring16. 05. 2023 | Mikkel Bækgaard

Stor tilslutning til Madmødet 2023

FoodserviceMarkedsføring16. 05. 2023 By Mikkel Bækgaard

Den tredje udgave af Midt- og Vestjyllands store fødevarefejring Madmødet afholdes i dagene 22. – 29. maj 2023. Arrangørerne bag oplever i år en markant øget interesse fra lokale virksomheder i forhold til at lave fødevareoplevelser og åbne dørene for befolkningen.

Madbod på Madmødet

I programmet til Madmødet 2023 er der allerede registreret tæt på 300 tilbud heraf 80 unikke events, som man kan gå på opdagelse i under Madmødet i uge 21. Det er alt fra middage på lokale restauranter, hvor menuen består af lokale råvarer, til supermarkeder i Midt- og Vestjylland, som i den uge vil sætte ekstra spot på hylder og kølemontre med lokale fødevarer. Der er arrangeret fællesspisninger og lokale producenter åbner stalddørene for besøgende og viser, hvordan de producerer kvalitetsfødevarer, som f.eks. gedepølser, håndbrygget øl, gourmet æg, fårekød, vildt og fisk.

”Der er ingen tvivl om, at Madmødet er kommet ind under huden på de mange fødevareproducenter, som er her i Midt- og Vestjylland. Opbakningen i år er helt unik, og alle er enige om, at det skaber værdi, at man går sammen og i fællesskab præsenterer alle de kvalitetsfødevarer, som bliver produceret i de 7 kommuner, som udgør Business Region Midtvest,” fortæller Mads Jakobsen, borgmester i Struer Kommune og formand for Business Region MidtVest.

Hjem på gården

Præcis som i de foregående to år vil der blive afholdt events og aktiviteter med fokus på mødet mellem mennesker, lokale fødevarer og gastronomioplevelser i verdensklasse. Og til forskel fra andre fødevarefestivaller rundt i Danmark, så foregår aktiviteterne ude hos de lokale producenter, kulturinstitutioner, restauranter, på torve og på havnene i Midt- og Vestjylland.

”Vi synes, at det giver mest mening at lade folk komme helt tæt på producenten, og lade hende eller ham være på hjemmebane. Det giver de mest autentiske oplevelser, og et langt bedre indblik i produktionen. Det at høre bryggeren, fåreavleren eller landmandens egen fortælling om sine produkter er ofte en unik oplevelse, fremfor blot at få en smagsprøve stukket i hånden,” påpeger Stine Lindbjerg Jespersen, projektleder for Madmødet 2023.

Af samme grund betegner arrangørerne Madmødet, som Danmarks største fødevarefestival, da den strækker sig over et område på 6.000 km2.

Madmødet skaber vækst hos lokale virksomheder

Madmødet bruges også til at virksomheder kan indgå nye samarbejdsaftaler, og kendskabet til hinanden kan øges. I forbindelse med Madmødet 2023 har man hos Business Region MidtVest lavet en samlet virksomhedsliste med alle fødevareproducenter i de syv kommuner.

”Mere end 50 virksomheder har allerede bedt om at få listen tilsendt, og det bidrager til, at vi opnår vores mål om at sætte møder op mellem virksomheder, hvormed ny forretning opstår. Vi forsøger at sætte virksomheder sammen, som for eksempel med initiativet hvor lokale supermarkeder tager lokalt producerede fødevarer ind på hylderne under Madmødet, og når lokale restauranter laver deres menu ud fra, hvad der produceres i en radius af ca. 30 km, så opstår der nye samarbejder på tværs af virksomhederne,” fortæller Stine Lindbjerg Jespersen.

Et andet vigtigt fokuspunkt under Madmødet 2023 er at debattere og oplyse politikerne om Midt- og Vestjyllands fødevareproduktion nu og i fremtiden. Derfor har arrangørerne inviteret EU-, Folketings-, Regionale- og kommunalpolitikere til debat og vidensdag torsdag d. 25. maj. Dagen afholdes på Nørre Vosborg ved Holstebro.

”Vi mener, at det er vigtigt, at man på Christiansborg ved hvilke udfordringer og muligheder, som vores lokale fødevarevirksomheder har. Derfor er de inviteret til Nr. Vosborg, så vi denne dag kan klæde dem på, så de er bedst muligt oplyste, når de skal træffe beslutninger fremover i forhold til fødevareerhvervet. Her i Midt- og Vestjylland står vi for en markant del af de fødevarer, der produceres i Danmark, og med tre store industrihavne er det vigtigt, at beslutningstagerne har indsigt i forholdene her i vores område,” forklarer Mads Jakobsen.

Alle events og aktiviteter kan ses på madmodet.dk

Skrevet i: Foodservice, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik