• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFoodserviceMesser og konferencerTop11. 09. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Smag fremtiden på Anuga

Detailhandel og en grosFoodserviceMesser og konferencerTop11. 09. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Anuga i Køln fejrer sit 100-års jubilæum i dagene 5. oktober til 9. oktober ved at invitere mere end 165.000 gæster til at smage på fremtiden.

Anuga er blandt verdens største føde- og drikkevaremesser og kan i år fejre 100-års jubilæum. Til den begivenhed har de inviteret mere end 7.400 udstillere fra 100 forskellige lande og forventer i omegnen af 165.000 gæster til en fem dage lang fødevarefest fra d. 5. til d. 9. oktober i Køln. De mange gæster kan se frem til at gå på opdagelse blandt ti forskellige føde- og drikkevaremesser under et tag. Messen afholdes i et tæt samarbejde med BVLH (tysk købmandsforening), foreningen for den tyske fødevareindustri og det tyske hotel- og restaurantforbund. Vice president, Food and Food Technology hos Koelnmesse, Anne Schumacher, fortæller, at samarbejdet mellem de forskellige organisationer har resulteret i, at Anuga nu kan kalde sig for den førende globale føde- og drikkevaremesse:

– Anuga startede som en eksklusiv tysk fødevaremesse i 1919 med omkring 200 udstillere. I 1951 var mere end 1.200 udstillere fra 34 lande med til at etablere messen som en international forretningsplatform, og i dag ser vi frem til at byde mere end 7.400 udstillere og 165.000 gæster velkommen til den største industrielle sammenkomst – en sand succes for alle involverede parter.

Fødevarer i horisonten

I år vil der være et særligt fokus på fremtiden for ernæring og fødevarer, og hvad der skal til, hvis vi skal opfylde 2050-visionen, der forudsiger, at der i 2050 er hele 9,7 milliarder munde at mætte. Som en del af jubilæumsfesten kigger Anuga tilbage i tiden på tidligere ernæringstendenser, men der vil også være et Anuga Horizon 2050-tiltag, hvor man blandt andet ved paneldiskussioner vil diskutere, hvordan man ikke bare kan brødføde kloden frem til 2050, men også 100 år ind i fremtiden – og ikke blot i kvantitative mængder, men i lige så høj grad kvalitative. Fødevarer bliver i stigende grad et politisk emne. Fra at fødevarer blot var noget, der skulle fylde vores maver, skal fødevarer nu holde os sunde og hjælpe med at realisere livsstilsønsker. I stigende grad ønsker vi også, at produktionen, forarbejdningen, transporten og sågar markedsføringen skal være socialt ansvarlig og klimavenlig. Derfor vil man på Anuga Horizon 2050 blandt andet kunne opleve flere virksomheder tale om, hvordan man kan reducere sukker, salt og fedt i convenience-food, som vurderes at have en negativ påvirkning på befolkningssundheden. Men også dyrevelfærd og reducering af madspild står højt på listen over emner med stor betydning for både forbrugere og producenter.

Food from Denmark står bag to store danske fællesstande på dette års udgave af Anuga. (Foto: Food from Denmark)

Marked i konstant bevægelse

Det er ikke bare på ernæring, at markedet flytter sig. Vi ændrer konstant på måden, hvorpå vi spiser, laver mad og køber ind. CEO hos trendforskningsvirksomheden The Future Laboratory, Christopher Sanders, forklarer:

– Teknologien er drivkraften bag udviklingen i, hvordan forbrugeren spiser, laver mad og køber ind. Det er blevet mere fragmenteret at handle ind. På grund af den større e-handel har vi skiftet de store indkøbsture ud med små spontane indkøbsture, der skal supplere de større indkøb, som flere nu foretager online.

Han forklarer også, at der er flere og flere, der køber madvarer online enten ved pc eller på mobiltelefon. Men procentvis er det stadig en lille del af det samlede marked. Vi vil kigge forhandleren af råvarerne i øjnene eller kokken, der har lavet maden til os.

– Den uddannede og informerede forbruger fylder mere og mere i billedet. Vi vil ikke nødvendigvis have mad med geografisk beskyttet oprindelsesmærkater, men vi vil vide, hvor maden kommer fra, hvordan den produceres, den skal være bæredygtig, dyrene skal være behandlet ordentligt. Kort sagt, vi vil vide, hvad maden indeholder, forklarer Christopher Sanders.

Derfor vil der være en naturlig rød tråd med teknologiske løsninger og bæredygtighed igennem et stopfyldt messecenter i Køln, hvor samtlige 11 haller er taget i brug. Det svarer til 284.000 kvadratmeter fuldt besat med alt inden for føde- og drikkevarer.

Kom med til Paraguay i Køln

Årets samarbejdspartner er Paraguay, og Anne Schumacher er begejstret over udsigten til at sætte fokus på det sydamerikanske kontinent:

– Vi er begejstrede over, at det lykkedes os at få Paraguay som årets partnerland. Det bliver første gang nogen sinde, at vi på Anuga for alvor kan sætte fokus på det sydamerikanske kontinent. Paraguay har været repræsenteret på messen flere gange. I 2017 var 20 virksomheder samlet under den statsejede eksportvirksomhed Rediex’ tag, og i år byder vi så velkommen til både Rediex-delegationen og yderligere en delegation under Camara Paraguaya de Carnes, som vil være at finde på Anuga Meat.

Anuga Meat er en af ti messer, i messen, som gør, at Anuga kan tilbyde specialiserede oplevelser og trendtemaer for alle relevante føde- og drikkevaremarkeder.

– Det er det, der er med til at gøre Anuga til den vigtigste købs- og netværksplatform for både nationale og internationale grossister, detailhandlere såvel for storkøbsforbrugere og foodservicebranchen, siger Anne Schumacher.

Smag på fremtiden

Nye produkter og industrielle trends præsenteres i ”Anuga Trend Zone”. I trendzonen vil et hold af eksperter fra Innova Market Insights og Euromonitor præsentere og belyse de nyeste tendenser inden for føde- og drikkevareindustrien. Det er et anbefalelsesværdigt show, og den store scene er et godt sted at søge information om markedets tendenser. De produkter, som en ekspertjury af journalister og markedsresearchers vurderer til at være de mest interessante og vigtige nyheder, vil blive præsenteret ved et særligt Anuga Taste Innovation Show, som kan findes på ”North Boulevard” foran hal 7. Her vil det også være muligt at finde en top-10 over de største innovationer.

Danske virksomheder på Anuga

Anuga-messen er populær for både danske gæster og udstillere. Flere virksomheder mødes under fælles fane på en af de fire danske fællesstande. Fællesstandene er primært af økologisk karakter, men Food from Denmark står bag en stor messestand, hvor der både er plads til økologi og konventionelle produkter. Flere danske udstillere vil være at finde på egne stande rundt om i de 11 haller. En oversigt over samtlige udstillere kan findes på http://www.anuga.com.

Danske fællesstande

  • Stor dansk fællesstand i hal 11.1, arrangeret af Food from Denmark i samarbejde med Danmarks Eksportråd. Her udstilles både økologiske og konventionelle varer.
  • Økologisk stand i hal 11.1 ved siden af den anden store danske fællesstand. Arrangeret af Food from Denmark i samarbejde med fonden for økologisk landbrug.
  • Bio aus Dänemark. Ren økologisk stand i økologihallen. Arrangeret i samarbejde med fonden for økologisk landbrug.
  • Landbrug og Fødevarer. Ren økologisk stand i økologihallen. Arrangeret i samarbejde med fonden for økologisk landbrug.

 

Anuga 2019 afholdes fra lørdag d. 5. oktober til onsdag d. 9. oktober i Køln Messecenter. Der er åbent alle dage fra kl. 10 til 19. Anuga er forbeholdt de professionelle inden for fødevare- og drikkevarebranchen.

 

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Foodservice, Messer og konferencer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

DrikkevarerForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

I jagten på nye måder at producere protein på, har forskere på Aalborg Universitet forvandlet restprodukter fra ølproduktion til et proteinrigt produkt, som kan erstatte almindeligt kød i f.eks. pølser. Resultatet er både velsmagende, bæredygtigt og økonomisk fordelagtigt. For mange går en øl

Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse11. 11. 2025

Mens hotel- og restaurationsbranchen kæmper med mangel på kvalificeret arbejdskraft, har Hotel Vejlefjord succes med at fastholde og udvikle medarbejdere gennem målrettede talentprogrammer. Hotel- og restaurationsbranchen har i flere år været blandt de hårdest ramte af forgæves rekrutteringer.

Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

AktueltFødevareproduktionLandbrugMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den 18.–19. november samles landmænd, forskere, rådgivere og virksomheder i Kolding til Økologikongres 2025. Med 47 faglige sessioner og temaer fra grøn trepart til sundhed og økologisk regenerativt landbrug sætter kongressen fokus på, hvordan økologien kan levere løsninger på tidens største

Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMesser og konferencerMiljø og sundhedTop11. 11. 2025

Den offentlige debat om ultraforarbejdede fødevarer fylder meget hos både forbrugere og fødevaresektor. På årets fødevarekonference, Fremtidens Fødevarer, hos Teknologisk Institut satte forskere og aktører problemstillingen under lup og opfordrede til at flytte fokus fra proces til

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik