• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop17. 08. 2023 | Mikkel Bækgaard

Slagterkniven skarpslibes: Danish Crown skal effektivisere og spare for 1,5 mia. kroner

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræTop17. 08. 2023 By Mikkel Bækgaard

Danish Crowns andelsejere har bekræftet, at de vil levere cirka 11 millioner grise det kommende år. Med udgangspunkt i det tal skal forretningen nu skarpslibes, og konkurrencekraften genskabes. Det skal ske ved at effektivisere, så indtjeningen øges.

Group CEO Jais Valeur
Jais Valeur er Group CEO i Danish Crown, der nu skal effektivisere og spare

Danish Crowns konkurrencekraft har siden foråret 2022 været under stigende pres. Afregningen for grise i Danmark ligger lige nu langt efter det øvrige Europa. Så selvom den øjeblikkelige notering for grise er tæt på rekordhøj, så ligger Danish Crowns afregning alt for langt efter både det europæiske gennemsnit og afregningen i Tyskland.

Derfor har det ikke været tilstrækkeligt attraktivt for danske landmænd at fede grise op til slagtning i Danmark, så hen over sommeren har ledelsen arbejdet målrettet på en plan for forenkling og fornyelse af Danish Crowns kerneforretning. Den er klar nu. Forretningen skal effektiviseres, så indtjeningen løftes med minimum 1,5 mia. kr. inden for to år – og helst hurtigere. Samtidig skal salgsindsatsen segmenteres og i højere grad fokuseres på de kunder, der enten prioriterer dansk grisekød og produkter fra Danish Crown eller ønsker en samarbejdspartner, der arbejder målrettet med bæredygtighed.

“Jeg vil gerne rose vores ejere for at bakke op om den danske værdikæde fra jord til bord, for det gør det muligt at styre produktionen langt mere stramt og samtidig gennemføre en tvingende nødvendig forenkling og fornyelse af vores forretningsmodel. Trods modvind det seneste år er vi faktisk lykkedes med at fastholde vores markedsandele på produkter til detailhandlen og foodservice. Nu skal vi vinde volumen, og ad den vej flytte hele vores forretning over tid,” siger Group CEO Jais Valeur.

Højteknologi og besparelser på administration

Planen har fået navnet Horizon og målet er at flytte Danish Crown fra slagteri med stordrift som omdrejningspunkt til at være en moderne fødevarevirksomhed. Hovedtrækkene i planen er:
Administrationen og supportfunktionerne skal effektiviseres, så omkostningerne på årsbasis reduceres med minimum 250 mio. kroner.

En forbedret udnyttelse af kapaciteten på slagterier og fabrikker samt et mere strømlinet og højteknologisk setup skal nedbringe produktionsomkostningerne med mindst 500 mio. kroner.
Salgsindsatsen skal fokuseres på kernekunder inden for retail, foodservice og industri, så der opbygges partnerskaber med kunder, der stiller krav til datadrevet sporbarhed og bæredygtighed, så indtjeningen øges med 500 mio. kroner.

Rentabiliteten i de tyske slagteriaktiviteter og på vores forædlingsfabrik i Kina skal sammen med færdiggørelsen af investeringen i den nye baconfabrik i Storbritannien bidrage med 250 mio. kroner.
Der er identificeret yderligere muligheder for besparelser på indkøb og potentiale for øget indtjening i koncernens datterselskaber, som potentielt kan bidrage med op til 500 mio. kroner.

Kerneforretning er udfordret

Effektiviseringsplanen kommer på et tidspunkt, hvor størstedelen af Danish Crown-koncernen faktisk har udviklet sig positivt gennem en årrække, men kerneforretningen, der er organiseret i det, der hedder BU Danish Crown, og som står for slagtningen af grise i Danmark og Tyskland samt forædlingen af først og fremmest grisekød, er udfordret.

Presset på den del af forretningen er først og fremmest udløst af et usædvanligt langvarigt og dybt dyk i eksporten til nøglemarkeder som Kina, Japan, USA, Australien og Sydkorea. Tidligere har Danish Crown altid været i stand til at finde alternative salgskanaler uden for Europa, hvis et eller flere af de attraktive eksportmarkeder svigtede i en periode. Men når priserne på frossent grisekød på verdensmarkedet ligger markant under priserne på fersk grisekød i Europa, så kan Danish Crown ikke opretholde konkurrencekraften, fordi omkostningerne på grund af det høje danske lønniveau til at slagte, opskære og udbene grise i Danmark er over 1 krone højere pr. kilo end i lande som Tyskland, Polen og Spanien.

Danish Crown skal derfor sælge mere i et i forvejen konkurrencepræget europæisk marked med bred præference for lokale produkter. Løsningen er at redefinere forretningsmodellen og fokusere alle kræfter på at producere og sælge produkter, der kan sælges til en tilstrækkelig høj pris til at kompensere for de højere produktionsomkostninger i Danmark, ellers vil dansk grisekød altid blot være andet valg i forhold til lokale produkter med en lavere salgspris og vores højere produktionsomkostninger.

Skylder at skære helt ind til benet

“Vi kan ikke løse vores udfordringer med besparelser og effektiviseringer alene, da det her også er et spørgsmål om forretningsmodel, men vi skylder vores andelsejere at skære helt ind til benet i den nuværende situation. Det vil i første omgang bidrage til at lukke en del af gabet til de andre europæiske lande. Samtidig er det et faktum, at effektivitet og maksimal udnyttelse af produktionsanlæggene er vejen til at tjene penge i fødevarebranchen. Det er ikke nyt for os, men efter vi samlede vores griseslagterier og forædlingsaktiviteter i én forretningsenhed for to år siden, har vi ikke været skarpe nok, så det retter vi op på nu,” siger Jais Valeur.

Som en konsekvens af effektiviseringsplanen sker der med øjeblikkelig virkning en række markante ændringer i ledelsen og organiseringen af BU Danish Crown.

“Vi har en række talenter, som allerede kender vores virksomhed i detaljen. Nu får de – flankeret af en række bundrutinerede kolleger – mere ansvar, og jeg er ikke i tvivl om, at det hold kommer til at skrive sig ind i Danish Crowns historie, som dem, der flyttede Danish Crown fra at være et slagteri til at være en værdiskabende, moderne fødevarevirksomhed for både kunder og forbrugere,” slutter Jais Valeur.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Kød, fisk og fjerkræ, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

På AU Viborg er forskere nu klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO₂ og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. For nylig åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på dit

Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed04. 12. 2025

Dansk akvakultur kan stå over for et markant gennembrud i indsatsen for at reducere brugen af antibiotika. Forskere fra Københavns Universitet leder projektet AQUAPHAGE, der udvikler en virusbaseret teknologi, som kan anvendes som et bæredygtigt og målrettet alternativ til antibiotika i produktionen

Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltDrikkevarer04. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri hædres af Danske Ølentusiaster for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene. Bad Seed Brewing løb med hver femte stemme, da medlemmerne af forbrugerorganisationen

Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ04. 12. 2025

Der er fisk og skaldyr på menuen i årets sidste udgave af branchemagasinet Food&Drink, der nu er på gaden. Vi besøger blandt andet Krogs Fiskerestaurant og hører mere om forædling af fisk, der ikke altid behøves at være pivfrisk. Samme budskab får vi også fra en fiskeopdrætter i

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

Miljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik