• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDrikkevarerEmballageMejeriMiljø og sundhed29. 08. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

“Skulle vi ikke se, om vi kunne fjerne noget plastik fra de store 10-liters dunke?”

AktueltDrikkevarerEmballageMejeriMiljø og sundhed29. 08. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Hvert år sender Arla Pro 380.000 styks 10 liters dunke med mælk og fløde ud til de danske storkøkkener. Men nu bytter Arla Pro de klassiske plastdunke ud med en ny ‘bag in a box’-løsning, der mindsker brugen af plastik med 75 procent og reducerer emballageproduktionens CO2-udledningen med 50 procent. Emballagen er udviklet i et unikt samarbejde mellem Arla Pro og kunder som fx Madservice Aalborg.

“Skulle vi ikke se, om vi kunne fjerne noget plastik fra de store 10-liters dunke?”
Nogenlunde sådan lød begyndelsen på et innovativt og utraditionelt samarbejde mellem kunder og leverandør, da Madservice Aalborg havde en idé og tog kontakt til Arla Pro.
Fra mandag er det derfor slut med at køre de klassiske 10-liters plastikdunke med mælk og fløde fra Arlas mejerier og ud til de danske storkøkkener. I stedet for at få leveret mælk og fløde i plastikdunke, vil Arla Pros kunder, der tæller alt fra kantiner og sygehuse til restauranter, nemlig modtage mejeriprodukterne i en ny og mere klimavenlig emballage.

Den nye emballage er udviklet som en innovativ ’bag in box’-løsning, der består af en plastpose med mælk eller fløde i en solid papboks lavet af 50 procent genanvendeligt materiale.

Denne nye emballage reducerer mængden af plastik med 75 procent og mindsker CO2-udledningen i produktionen af dunkene med 50 procent sammenlignet med de oprindelige dunke.

– Det kræver både tid og innovative løsninger at reducere brugen af plastik og CO2 i vores emballage, men hvert eneste skridt tæller i vores samlede arbejde mod mere klimavenlig emballage. Derfor er jeg stolt af, at vi nu er i mål med en ny emballage, som også giver mening ude i køkkenerne, siger Jesper Vanghøj, som er marketingansvarlig i Arla Pro.

Madservice Aalborg-samarbejde sikrer forbrugernes behov

Processen med at udskifte emballagen på Arla Pros 10-liters dunke startede tilbage i 2019, blandt andet på baggrund af en opfordring fra Madservice Aalborg, som er madleverandør i Aalborg Kommune. De ønskede at mindske mængden af plastik blandt kommunens storkøkkener, og da Arla Pro i forvejen gik med de samme tanker, blev de og andre Arla Pro-kunder hurtigt en del af udviklingen af den nye emballage.

– Det er meget positivt, at vi som forbrugere har haft mulighed for at blive hørt og inddraget i processen, da vi kan belyse nogle af de udfordringer, der kan opstå i den daglige håndtering af produktet helt fra varemodtagelsen til det ender i gryderne, siger Hanne Juul, som er leder af Madservice Aalborg.

– Det er næsten uundgåeligt, at ny emballage kræver nye arbejdsgange i køkkenerne, men det er kun et spørgsmål om tid, før de er blevet implementeret. Det vigtigste er uden tvivl det klimamæssige aspekt, og vi er meget stolte af at have været en del af udviklingen, siger Hanne Juul.

Madservice Aalborg leverer dagligt mad til 2.500 ældre i Aalborg Kommune, og ifølge Jesper Vanghøj har indsigter fra Madservice Aalborg om netop arbejdsgangene været meget brugbare i produktionsprocessen.

– Vores mål var at udvikle en emballage, der både bidrager til den grønne omstilling, og som samtidig gør det nemmere for slutbrugerne at skille sig af med dunkene igen. Det er vi lykkedes med i samarbejde med blandt andre Madservice Aalborg, siger Jesper Vanghøj.

De nye 10-liters dunke lanceres mandag i uge 35, og de bidrager til Arlas samlede målsætning om at reducere sin CO2-udledning i produktion, logistik og energiforbrug med 63 procent inden 2030 samt at skifte til 100 procent genanvendelig emballage på egne brands inden 2025.

Skrevet i: Aktuelt, Drikkevarer, Emballage, Mejeri, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik