• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMesser og konferencer15. 09. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

SIAL: En verden i forandring

AktueltMesser og konferencer15. 09. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Fødevaremessen SIAL i Paris, der kalder sig selv for verdens største supermarked og restaurant, er en mulighed for branchefolk fra hele verden, til at komme helt tæt på tidens trends og tendenser. Med 7.200 udstillere vil der være noget for enhver smag. Messen finder sted den 15.-19. oktober.

SIAL giver et vigtigt indblik i fremtidens fødevarer. Foto: SIAL

SIAL er et verdensomspændende netværk af ni store fødevaremesser med en bredt appeal samt fire specialiserede events, og tilsammen tiltrækker de 13 events op mod 700.000 deltagere fra 200 lande. SIAL-messerne, og i særdeleshed den i Paris kalder sig for verdens største supermarked og restaurant, og her er det muligt at opleve alt, hvad der rører sig i fødevarebranchen, hvad enten man arbejder i detail, engros eller i køkkenet.

Messen i Paris afholdes fra lørdag den 15. oktober til onsdag den 19. oktober, og her kan de op mod 310.000 besøgende opleve produkter og løsninger fra 7.200 udstillere fra 120 forskellige lande. Også branchefolk fra de nordiske lande ynder at tage turen til Paris under messen, og ligeledes udstillere, som i år kommer til at tælle mere end 50 – heriblandt er cirka halvdelen nye på messen, som dækker 250.000 kvadratmeter, og bliver spækket til renden med tidens trends og tendenser.

#Ownthechange

SIAL vender tilbage efter et par coronarelaterede aflysninger, og er klar til at takle de ændringer, fødevarebranchen har været udsat for under pandemien. Temaet i år har titlen #Ownthechange, og messen ligger både op til, at tidens ressource- og forsyningskædeudfordringer bliver italesat, samt at tidens forbrugertendenser bliver til at smage på.

– Hele verden mødes i Paris og med #Ownthechange vil vi have en række sessioner, som sætter fokus på, hvordan verden forandrer sig og de udfordringer, vi møder. Samtidig vil vi sikre os, at de besøgende kan opleve alle de nye og innovative produkter. Paris er stedet at dele sine ideer, fortæller Audrey Ashworth, direktør for SIAL.

Pleasure

Audrey Ashworth fortæller, at en af de vigtigste trends på forbrugersiden er det at gøre måltidet, både små og store, til en fornøjelse. En tendens, der bygger på en række tendenser. For at opnå den største tilfredsstillelse, skal fødevaresikkerhed og etik i produktionen være i orden, samtidig med at måltidet, om det er de små lækkerier eller aftensmaden, også gerne skal være convenient. For at opnå dette, skal produkterne gerne enten være lokale, egnsbestemte eller i hvert fald produceret med fødevaresikkerhed og miljøet for øje. Desuden skal emballagen være appetitlig, men signalere bæredygtighed og uden tilsætninger, og sporbarheden være garanteret.

Danmark og danske trends er repræsenteret

Food From Denmark og Landbrug & Fødevarer arrangerer hver især fællesstande for danske udstillere, og Mette Jasper Gammicchia, chef for marked og ernæring i Landbrug & Fødevarer, fortæller, at SIAL er messen, man skal være på, hvis man har nye og innovative produkter, da messen og Paris er hjertet af fødevareindustrien. Blandt udstillerne på Landbrug & Fødevarers fællesstand vil man finde økologiske og konventionelle producenter samt flere planteproteinproducenter, og Mette Jasper Gammicchia melder om et marked for plantealternativer i stor vækst:

– Salget af økologiske produkter er generelt steget meget i Danmark, og også i landene omkring os, men udenfor Europa, som for eksempel i USA, er salget af økologisk mælk faldet som følge af øget salg af plantebaserede alternativer til mælken og andre drikkevarer. Vi ser flere og flere producenter komme ind på markedet for alternative produkter og oplever en stor vækst, men det er vigtigt, at vi husker at se på ingredienserne på de plantebaserede produkter, så produkterne også kan betegnes ”som sunde”. Vi har undersøgt de produkter, der for eksempel er i handelen på det danske marked og kun ganske få vil for eksempel kunne få nøglehulsmærket.

Bæredygtigt af en årsag

I år er innovation mere vigtigt end nogensinde før. Med klimaet for øje og også den nuværende forsyningskrise, som er direkte følger af en verdensomspændende pandemi og krig i Ukraine, står vi over for nogle vanskelige år. Ifølge Simone Højte, som er klimaanalytiker hos tænketanken Concito, har vi (per juni måned) set prisstigninger på fødevarer på 23 procent og der er 1,6 milliarder mennesker, som ikke kan være sikre på at blive mætte hver dag. Ifølge Concito er det kun toppen af isbjerget, og de forventer en global fødevarekrise værre end efter tørken og de stigende oliepriser i 2008 samt efter det Arabiske Forår i 2011. Noget anderledes ser seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Københavns Universitet på det. Han forventer, at landbruget omstiller sig til de nye udfordringer og får en produktion op at køre på verdensplan, så priserne flader ud, og kornkamrene fyldes i løbet af ganske få år.

Men hvis vi ikke ændrer vores diæt, står vi over for et behov på omkring 600 millioner hektar mere landbrugsjord for at brødføde verdens befolkning i 2050, og ifølge Simone Højte og Concito bliver vi nødt til at investere i en bæredygtig intensivering af landbrugets produktivitet, samtidig med at vi beskytter og genskaber vores kulstoflagrende natur, mindsker madspild, stopper med at bruge afgrøder til biobrændsel og ikke mindst netop ændre vores kost, især i Vesten, så vi indtager færre animalske produkter. Og her er en af løsningerne at investere i udviklingen af bedre plantealternative produkter, hvilket du helt sikkert vil kunne opleve på SIAL Paris i messecentret Paris Nord Villepinte den 15.-19. oktober.

Se en oversigt over de mest aktuelle forbrugertendenser ifølge SIAL i Food&Drink

Skrevet i: Aktuelt, Messer og konferencer

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik