• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFødevareproduktion28. 06. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Produktprisen 2021 hylder de små producenter

AktueltFødevareproduktion28. 06. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Vinderne af produktprisen blev hædret under kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem, der i år var flyttet et par kilometer fra havnen i Gudhjem til Melstedgård. Vinderne blev fundet blandt 12 finalister, der i første omgang blev udvalgt blandt 120 produkter.

Maybritt Beutnagel står bag Maymays, som endte med at vinde Produktprisen i kategorien Mad. Foto: Kasper Mundt-Nielsen

Produktprisen er et samarbejde mellem Coop og kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem. Prisen hylder de danske produkter og i år var feltet større end nogensinde.

Produkterne var inddelt i kategorierne innovation, konfekture, mad og drikke. Derudover lukkede afstemningen til produktprisen under uddelingen, således, at gæsterne ved Sol over Gudhjem havde mulighed for at smage på alle produkterne og give deres mening til kende.

– Et af formålene med Produktprisen er at få de små dygtige producenter frem i lyset. Vi fra Sol over Gudhjem er glade for den store tilslutning til årets produktpris. Vi kan se, at der bliver arbejdet målrettet og seriøst med produkterne. Vi håber at et initiativ som Produktprisen kan bane vejen til endnu flere kvalitetsprodukter til den danske forbruger, siger Mads Marschall fra Sol over Gudhjem.

Publikumsprisen gik til lokale Falk Bornholm, der deltog med Kaffesyp, en bornholmsk snaps med kaffe og honning. Det høstede store klapsalver fra det fremmødte publikum.

Kæmpe mulighed for brand- og produktudvikling

I kategorien Mad vandt fynske MayMays med en indisk inspireret plantebaseret snack med det mundrette navn Mumbai Munchies.

– Vores produkter er inspireret af, hvordan man laver snacks i Indien, men de er vores helt egne. Vi har selv udviklet produkterne, efter vores ønske, forklarer Maybritt Beutnagel, der står bag virksomheden MayMays. Produkterne er baseret på kikærter, ris og rige mængder indiske krydderier.

Hun fortæller, at det har været et skulderklap, at få lov til at deltage i konkurrencen og det gjorde dem helt bevidste om, at de var på rette vej med deres Mumbay Munchies.

– Det at være med i Produktprisen har givet os en stor eksponering i medierne og andre fora, end dem vi normalt benytter os af, siger Maybritt Beutnagel.

Med dagens pris håber Maybritt, at flere vil få øjnene op for de krydrede snacks, men mest af alt, glæder hun sig til at kunne mødes med Sol over Gudhjems ekspertpanel, der har kompetencer inden for produktudvikling, branding og PR, vækst, salg og eksport. Samme mulighed får de andre vindere også. Så udover muligheden for at test-sælge vinderprodukterne i udvalgte Coop-butikker, så får de altså også en uvurderlig mulighed for at videreudvikle på både virksomhed og produkter sammen med nogle af landets førende fødevareudviklere.

At produkterne nok skal ende op på hylderne i Coops butikker er Maybritt Beutnagel ikke i tvivl om:

– Vores produkter passer rigtigt godt i butikker såsom Irma, der har et godt fokus på specialvarer.

Madspild var et stort emne ved flere af finaleprodukterne

Prisen til årets bedste konfekture gik til Banana Cph, der med deres bananbrød, der leveres på frost, viste at det var muligt at lave velsmagende brød på produkter, der ellers skulle bortskaffes. Dommerne var især begejstrede for brødets bløde krumme.

Stifter Christian Cordius fortæller, at i omegnen af 40.000 bananer smides ud hver dag – og langt de fleste kan altså sagtens bruges til eksempelvis Banana Cphs bananbrød eller deres laktosefri og veganske banan-is.

Forsætter efter billedet

Dommerpanelet uddelte konstruktiv kritik til deltagerne under Produktprisens finalerunde ved Sol over Gudhjem. Der var bred enighed, om et stærkt felt af produkter, hvor det ofte var bæredygtighed eller convenience, der har været drivkraften bag de velsmagende produkter. Foto: Kasper Mundt-Nielsen

Samsøbær løb med drikkevareprisen med deres Økologisk rabarbersaft, der er lavet på ren saft. En ren og autentisk rabarbersmag sagde dommerpanelet, der bestod af Hanna Schaldemose, Lokalvarechef i Coop Danmark, Kok Francis Cardenau fra Sane Foods, Kok Jesper Koch fra Steigenberger Alsik Hotel & Spa, Kok Mads Battefeld fra Sushi Anaba, Kok og sommelier Simon Olesen fra Møntergade og Kok Mikkel Maarbjerg fra KIRK+MAARBJERG.

Årets innovation stod Contempehrary bag. Deres Nordisk Temphe er et produkt baseret på nordisk korn og hamp, der fermenteres. Produktet kan erstatte kød i mange retter, fortæller Tobias Harboe, der har søgt inspiration til produktet ved et længerevarende ophold på Bali.

Skrevet i: Aktuelt, Fødevareproduktion

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Ardo NV Denmark Office

    En klassiker med rødder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Et tilbageblik på året der gik

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik