Olioli har siden 2017 langet den hawaiianske madtrend – poké – over disken i en lang række butikker i København. Trods Coronakrisen og udeblevne internationale turister stormer kæden frem, og med et COVID-19-lån fra Vækstfonden i ryggen, er virksomheden klar til at ekspandere yderligere.

Den farvestrålende poke bowl har vundet indpas hos kunder i hele Danmark og Olioli har alene solgt432.151 Poké Bowls til deres kunder København i 2020. Selvom Coronakrisen også har skabt udfordringer for den danske take-away virksomhed, kigger de nu ind i en mere positiv fremtid, hvor Coronakrisen forhåbentligt aftager. Og forventningerne er høje.
– Som alle andre i storbyerne er vi selvfølgelig påvirkede af Coronakrisen. Det kan ses på det færre antal turister i byen, og det mærkes også på vores restauranter. Men vi har til gengæld oplevet en enorm opbakning under Coronakrisen og nedlukningen i vinters. Kunderne er strømmet til butikkerne i så høj grad, at vi faktisk ligger på niveau med de foregående år, fortæller Nicolai Suwinai Nielsen, Co-Founder & CEO i Olioli.
De mange glade kunder har betydet, at Olioli har igangsat en række investeringsprojekter til at komme godt ud af krisen.
– De lån, vi har fået igennem Vækstfonden, har været med til at finansiere vores vækst siden 2018, hvor vi åbnede butik nummer to. I dag har det gjort, at vi har kunnet fortsætte vores mission om at sprede glæde i flere dele af København, og vil forhåbentlig også ske i andre dele af Danmark, samt udover landets grænser. Et af vores mål er at blive et internationalt brand, som kan sprede glæde på tværs af landegrænser, og her er Vækstfonden med til at realisere målet, fortæller Nicolai Suwinai Nielsen.
Lån til at igangsætte nye investeringsplaner
Siden åbningen af deres første butik på Frederiksberg i 2017 er det gået stærkt for OLIOLI, hvoraf de første 10.000 bowls blev solgt på bare to måneder. I april 2021 kunne de åbne op for deres niende butik i København, og med et friskt COVID-19-lån fra Vækstfonden er det tid til en yderligere ekspansion af forretningen.
– Målet har altid været at dele vores store glæde for mad, at være samlingspunkt for gode madoplevelser og godt humør. Derfor er det så fantastisk med kapital fra Vækstfonden, så vi kan komme bredere ud til befolkningen og sprede glæden yderligere, fortæller Nicolai Suwinai Nielsen.
Per Vesterholm Møller, erhvervskundechef i Vækstfonden:
– Det er helt afgørende for turismeindustrien i Danmark, at vi holder gang i virksomheder som Olioli, der skaber oplevelser til store og små og skaber arbejdspladser og vækst til glæde for det danske samfund. Coronakrisen har medført, at branchen er hårdt ramt, hvorfor vi er glade for at kunne bidrage med finansiering hertil.