Om kort tid åbner Pincho Nation i Herning, og til sommer åbner man også i Vejle. I Vejle er 25-årige Ida Tøndering franchisetager, mens allerede etablerede franchisetagere står bag restauranten i Herning. Dermed begynder franchising for alvor at tage fart i Danmark, hvor man forventer at runde 650.000 gæster for året, og hvor man arbejder på at åbne yderligere enheder i franchise-regi.

I juni åbner Pincho Nation i Vejle. Derudover åbner man i Herning om få uger. Begge restauranter drives af franchisetagere, og det er i tråd med den ekspansionsplan, der er i Danmark. I Vejle er 26-årige Ida Tøndering franchisetager og restaurantchef. Hun har, trods hendes unge alder, flere års erfaring fra restaurationsbranchen samt en uddannelse i Retail Leadership fra Københavns Erhvervsakademi. Mens hun venter på at kunne tage godt imod egne gæster i Vejle, er hun en del af holdet i Pincho Nation i Randers, hvor hun får konceptet helt ind under huden.
”Fra det øjeblik, jeg trådte ind i restauranten, vidste jeg, at det her var noget specielt. De små retter, den farverige atmosfære og det sjove i, at man bestiller via en app – det hele gik bare op i en højere enhed. Jeg tænkte med det samme: ‘Det her skal Vejle have!’ Jeg glæder mig til at åbne og byde alle velkommen i Vejle, og jeg håber, at folk vil tage godt imod os til sommer,” siger Ida Tøndering, franchisetager og indehaver af Pincho Nation i Vejle.
Der er allerede skrevet 800 op på den booking-liste i Vejle, der i forbindelse med åbningen giver adgang til at bestille bord før alle andre.
650.000 gæster i 2025
I 2024 rundede Pincho Nation en milepæl, da man mod slutningen af året havde haft flere end 500.000 gæster. Den positive udvikling fortsætter i 2025, hvor restauranten i Odense har det første fulde år, og hvor Herning og Vejle ligeledes når at have mange gæster. Samtidig fastholder de øvrige enheder deres gæstetal, og det betyder, at man i løbet af i år kommer til at byde 650.000 gæster indenfor landet over. Pincho Nation er kendt for at have et feststemt og farverigt koncept, der også er konkurrencedygtigt på prisen.
”Kombinationen af en totaloplevelse, hvor der appelleres til alle sanserne, og en stærk prissætning, hvor vi er med til at slå tonen an i value-for-money-segmentet, giver os en helt unik positionering i markedet. Vi ser et stort potentiale i Danmark, og med de nye restauranter er vi godt på vej. Det er fantastisk, hvis vi kan være med til at udvikle franchisekulturen herhjemme, og her er Ida Tøndering et forbillede, som andre kan spejle sig i og blive inspireret af,” siger Flemming Christophersen, CEO i Pincho Nation Danmark.
Mere franchising på vej
Restauranterne i Herning og Vejle bringer det samlede antal danske Pincho Nation restauranter op på otte, hvor de to nye samt den i Randers er drevet på franchise-basis. Forventningen er, at man i løbet af 2025 kan offentliggøre åbningen af endnu flere restauranter, og at de ligeledes vil blive drevet af franchisetagere.
”Der er stor interesse for Pincho Nation, fordi konceptet klarer sig godt i Danmark. Samtidig er vi stadig på et relativt tidligt stadie, hvor der er plads til mange flere restauranter. Derfor har vi også flere projekter i støbeskeen, som ser særdeles lovende ud, men hvor de sidste brikker skal falde på plads, før vi kan melde noget ud,” siger Henrik Fischer, Head of Expansion for Pincho Nation.
Internationalt er Pincho Nation også inde i en rivende udvikling. Foruden flere åbninger i Norge har man også åbnet en restaurant i Kiel i Tyskland, ligesom man også netop har offentliggjort, at der er en restaurant i den finske hovedstad Helsinki på vej. Pincho Nation blev etableret i Sverige i 2012, og der er i alt 85 restauranter, hvoraf de fleste er drevet af franchisetagere. Som franchisetager har man adgang til afprøvede arbejdsprocesser og omfattende støtte inden for kritiske områder som udvikling af menuen, daglig drift, IT, marketing og indkøb.