• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseMejeriPolitik og eksport13. 09. 2019 | Peter Friis

Partnerskab skal styrke en bæredygtig mejerisektor i Nigeria

Forskning og uddannelseMejeriPolitik og eksport13. 09. 2019 By Peter Friis

Projektet bygger videre på partnerskabet Milky Way Nigeria.
I et nyt offentligt-privat partnerskab i Nigeria forpligter Arla Foods sig til at fortsætte arbejdet med at udvikle en langsigtet bæredygtig mejeribranche og lokal mejerisektor i Nigeria, ved at hjælpe 1.000 små landbrug med at skabe bedre levevilkår.

Arla, der allerede deltager i en række eksisterende udviklingsprojekter inden for den nigerianske mejeribranche, underskrev i denne uge et aftalememorandum med delstaten Kaduna og den nigerianske regering. I den nye aftale vil staten og regeringen tilbyde 1.000 nomadiske mælkebønder permanente landbrugsarealer med adgang til vand, mens Arla bliver den kommercielle partner, der køber, indsamler, forarbejder og sælger den lokale mælk.
Nigeria – hvis befolkningstal forventes at nå op på næsten 400 millioner mennesker i 2050 – er en af de hurtigst voksende nationer i verden, og der er allerede en stærkt stigende efterspørgsel efter næringsrig mad som forbrugerne i landet har råd til. Det nye offentligt-private partnerskab er det første af sin størrelse i Nigeria og en del af Arlas strategi om at imødekomme forbrugerefterspørgslen på mejeri i Nigeria ved at skabe balance mellem udviklingen af den lokale mejerisektor og importen af mælk og mejeriprodukter.
– Med en stigende efterspørgsel efter nærende mejeriprodukter blandt Nigerias hastigt voksende befolkning, er der et behov for, at den lokale mejeribranche bliver styrket, så den er i stand til at hjælpe med at imødekomme efterspørgslen. Som et andelsselskab der tidligere har haft succesfulde samarbejder omkring lokale udviklingsprojekter og en langsigtet forpligtelse over for vores nigerianske forbrugere, kunder og partnere er vi meget glade for dette nye partnerskab, fordi det vil gøre en reel forskel for mange landmænds liv og landbrug, siger Tim Ørting Jørgensen, Executive Vice President og Head of Arla Foods International.
I et nyt offentligt-privat partnerskab i Nigeria forpligter Arla Foods sig til at fortsætte arbejdet med at udvikle en langsigtet bæredygtig mejeribranche og lokal mejerisektor i Nigeria, ved at hjælpe 1.000 små landbrug med at skabe bedre levevilkår. Det skal samtidig styrke Arlas forretning i landet.

Offentlige og private investeringer baner vejen
Delstaten Kaduna og den nigerianske regering forpligter sig til at forbedre de strukturelle betingelser for de nomadiske landmænd. I stedet for konstant at flytte i en søgen efter græsningsområder og vand vil landmændene få stillet jord til rådighed, hvor de kan slå sig ned og udvide deres landbrug. Det er også en del af det offentliges forpligtelse at sikre infrastrukturen, f.eks. veje, strøm og vand, som er nødvendig for at kunne forarbejde mælken og få den ud på markedet.
Projektet vil primært blive finansieret af lån ydet af Central Bank of Nigeria og garanteret af den lokale delstat. Som kommerciel partner investerer Arla i etableringen af mælkeindsamlingscentre, De har afgørende betydning for Arla, som skal stå for forarbejdningen af den mælk, landmændene producerer.

Partnerskab bygget på succesfuldt projekt
Arlas engagement i det nye offentligt-private partnerskab i Nigeria bygger videre på et succesfuldt samarbejde, som blev etableret i 2016, og som omfattede delstaten Kaduna, den nigerianske regering og NGO Care, Landbrug & Fødevarer, det lokale kooperativ MILCOPAL og den nigerianske kvægavlerorganisation Coret.
Partnerskabet er støttet af Danida og er et femårigt projekt ved navn Milky Way Partnership Nigeria, som har til formål at udvikle en social, miljømæssig og økonomisk bæredygtig forsyningskæde for mejeriprodukter. Partnerskabet og projektet har skabt en holdbar forretningsmodel der kan udvides og som både øger indkomstgrundlaget og skaber flere jobmuligheder for lokale landmænd og ansatte i mejerisektoren.
På Amana Dairy Cooperative i udkanten af Kaduna kan landmændene se fordelene ved at være en del af Milky Way Partnership Nigeria. De har nu altid adgang til vand, og der er blevet installeret en malkestation for at sikre, at mælken bliver nedkølet umiddelbart efter malkningen for at bevare kvaliteten.
– Tidligere drak køerne fra vandhullerne. Nu har de adgang til frisk vand og er velnærede. Man kan se på deres hud, at de er sunde. Vi er meget glade, og vi er allerede begyndt at se resultaterne, siger Alhaji Sani Aliyu, en af mælkeproducenterne hos Amana Dairy Cooperative.

Bygget til at holde på langt sigt
Den nigerianske mejeribranche leverer i øjeblikket mindre end 10 procent af landets nuværende efterspørgsel efter mejeriprodukter – en kløft, der vil blive øget eksponentielt, i takt med at befolkningen vokser i løbet af de næste årtier.
De fleste nigerianske mælkeproducenter er små, og mælken indsamles som oftest gennem manuel malkning af køerne i små åbne skåle eller spande. Hvis mælken ikke bliver brugt i landmandens egen husstand, transporteres den normalt ikke længere væk end til det nærmeste lokale marked. Det er en stor udfordring at forhindre, at mælken fordærves i varmen.
Arla vil bidrage med erfaring fra sin paneuropæiske forsyningskæde og sin andelskultur for at hjælpe landmændene i Nigeria med at få kommerciel succes.
– Vi tror på, at vi ved at tage lokal mælk ind i vores produktportefølje kan få succes på langt sigt i Nigeria. Det vil kun lykkes os at øge de lokale landmænds indkomst, skabe vækst i Nigerias mejerisektor og få opfyldt vores ambitioner i Vestafrika, hvis projektet og dets aktiviteter er kommercielt levedygtige. Projektet er et godt eksempel på, hvordan forretning og udvikling kan gå hånd i hånd og sikre bæredygtige løsninger, der holder på længere sigt, siger Tim Ørting Jørgensen.

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Mejeri, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik