• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionPolitik og eksport04. 06. 2024 | Mikkel Bækgaard

Orkla Danmark bryder rekorder i et vanskeligt marked

FødevareproduktionPolitik og eksport04. 06. 2024 By Mikkel Bækgaard

Med en samlet vækst i omsætningen på 8,5 pct. opnåede Orkla Danmark i 2023 den højeste samlede omsætning nogensinde. Ny strategi har fokus på vækst i kerneforretning og i fremtidens grønne fødevarer.

Orkla Danmark, der samler Orkla Foods Danmark A/S, Orkla Confectionery & Snacks Danmark A/S og Easyfood A/S, leverede i 2023 en samlet omsætning på 2.464 mio. kr. mod 2.272 mio. kr. i 2022. Resultatet steg med 8,1 pct. til 160 mio. kr. fra 148 mio. kr. i 2022.

“Såvel samlet som hvert af de tre forretningsben leverer gode og tilfredsstillende resultater – vel at mærke i et marked, hvor omkostningerne og råvarepriserne er steget markant i 2023. Vi er lykkedes med at skabe nye og stærke kommunikationsplatforme for nogle af vores vigtigste mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik og Bähncke. Og med lanceringen af Kims Chips Battle i 2023 har vi skabt en bedre kontakt og dialog med de 15-25-årige. Endelig har Easyfood fortsat den solide vækst med kvalitetsbagværk til convenience-sektoren, herunder udvikling af nye produkter fra færdigbagte varer til bake off,” siger CEO Carsten Hänel, Orkla Danmark.

Væksten i omsætningen skyldes i høj grad prisstigninger affødt af den høje inflation, der prægede 2023. Den stærke inflation og den skærpede konkurrence fra discountmarkedet medførte en mindre nedgang i volumen på visse kategorier. Denne nedgang er dog stoppet i 2024.

“Selvom vores vækst i høj grad skyldes prisstigningerne, er vores forbedrede resultat – og dermed mulighederne for at investere i vores brands – først og fremmest baseret på effektivitetsforbedringer. Vi har i 2023 effektiviseret vores produktion og mindsket vores kompleksitet. Det har gjort os i stand til at fokusere yderligere på de brands, hvor vi er allerstærkest, og vi har fornyet vores markedsføring og kommunikation med markedet,” siger Carsten Hänel.

Ny strategi med fokus på vækst i kerneforretningen

Med indgangen til 2024 har Orkla Danmark lanceret en ny strategiperiode, der fokuserer på vækst inden for fire centrale områder: ‘En God Start på Dagen’, ‘Flavour Boosters’, ‘Kings of Snacking’ og ‘Det Planterige Måltid ‘. Samtidig sigter virksomheden mod at reducere kompleksiteten og øge effektiviteten i salg og udvikling.

“Vi har lagt ekstra energi i at fremme sunde og nærende morgenmadsprodukter, som vi kalder ‘En God Start på Dagen’. Her er mærker som Paulúns og Havrefras allerede stærke, og vi ser stort potentiale i at udvide med vores brødløsninger fra Easyfood. Inden for ‘Kings of Snacking’ vil vi fortsætte med at udvikle vores stærke brands som KiMs og Panda. Vores Chips Battle-kampagne har været en stor succes og virkelig engageret de unge,” siger Carsten Hänel, 

Inden for ‘Flavour Boosters’ fokuserer Orkla Danmark på styrkepositionen i condiments-sektoren med mærker som Beauvais, Bähncke og Den Gamle Fabrik. “Vi vil styrke disse brands yderligere og bringe endnu flere smagsoplevelser til vores forbrugere,” tilføjer Hänel.

Madvaner ændrer sig

Orkla Danmark ser også store muligheder i fremtidens plantebaserede fødevarer under platformen ’Det Planterige Måltid’.

“Danskernes madvaner ændrer sig i disse år. Efterspørgslen efter plantebaserede produkter forventes at stige, i takt med at smagen og konsistensen forbedres. Samtidig ser vi en ændring i måden, folk spiser og handler på. ‘Out of Home’-markedet vokser, og vi tror, det vil blive en vigtig del af fødevaremarkedet fremover,” siger Carsten Hänel.

Orkla Danmark består af tre forretningsben: Foods, med mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, FUN Light, Scoop, Naturli’, Paulúns, Havrefras, PAMA og Risifrutti; Snacking, med mærkevarerne KiMs og Panda; og Out of Home, med mærkevarerne Easyfood og Danish Bakery samt en række condiments, særligt Bähncke.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed16. 10. 2025

Hanne Lakkenborg Kristensen er tiltrådt som professor i grøntsagsvidenskab ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet. Hun har markeret sig som en fagligt stærk forsker og ildsjæl, der kæmper for at få grøntsager højere op i samfundets bevidsthed. Når man taler med Hanne Lakkenborg

Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

Foodservice16. 10. 2025

Falsled Kro har modtaget en Michelin-nøgle som det eneste hotel vest for Storebælt. Det er afgørende for turismen til Sydfyn, mener kroen. Den internationalt anerkendte Michelinguide uddelte i sidste uge sine nye Michelin-nøgler til udvalgte hoteller, og i Danmark er blot otte hoteller blevet

Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

AktueltKonfektureMejeri16. 10. 2025

Froneri, en af verdens største isproducenter, har indgået aftaler om at overtage Food Unions europæiske isforretning, herunder Mejerigaarden A/a som bl.a har mærker som Premier-is, Hjem-IS, Polar is, Rønbjerg is og Underground is. De specifikke finansielle detaljer offentliggøres ikke. Den

Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

AktueltForskning og uddannelseFødevaresikkerhedMiljø og sundhed16. 10. 2025

I et nyt projekt skal forskere fra AU Viborg og DTU Fødevareinstituttet undersøge, hvor meget PFAS som optages og ophobes i forskellige væv i grise, og hvad risikoen er for, at de såkaldte evighedskemikalier i sidste ende ender i kød på danskernes tallerkener. PFAS er en fællesbetegnelse for en

Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

FoodserviceTop16. 10. 2025

Andelen af forgæves rekrutteringer i hotel- og restaurationsbranchen er faldet markant siden sidste år, men de regionale forskelle er fortsat store, fremgår det fra Horesta i deres seneste nyhedsbrev. Nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at udfordringen langt fra er

El Bulli-legende bag gigantisk bogværk

DrikkevarerFoodserviceForskning og uddannelseTop14. 10. 2025

I hele 60 bind vil den legendariske kok Feran Adrià og hans team forsøge at formidle al viden om gastronomi og vin. Vi var med, da bind 5-6 i seriens bøger om vin blev præsenteret i København. Hvordan formidler man al viden om mad og vin på en forståelig og anvendelig måde, så man kan tage lige

Økomesse vender tilbage til Malmø

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed14. 10. 2025

Fokus på økologiske og bæredygtige fødevarer vender tilbage, når Nordic Organic Expo finder sted den 19.-20. november i Malmø. Nordens største messe for økologiske og bæredygtige fødevarer vender tilbage til Malmömässan den 19.-20. november 2025, når Nordic Organic Expo – tidligere kendt som

Danmarks største forhandler af espressomaskiner og espressokaffe åbner første showroom og kaffelaboratorium på Sjælland

Detailhandel og en grosDrikkevarer14. 10. 2025

Gazellevirksomheden Rigtig Kaffe, som har Danmarks største udvalg af bl.a. espressomaskiner og espressokaffe, åbner sit første showroom på Sjælland. De forventer at slå dørene den 29. oktober 2025, hvor kaffeelskere kan få glæde af unikke åbningstilbud. Med en fælles passion for kvalitetskaffe

Tican bliver en del af FødevareDanmark

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræPolitik og eksport14. 10. 2025

Tican melder sig ind i brancheorganisationen, FødevareDanmark. Indmeldelsen sker for at styrke sammenhængen og forståelsen på tværs af fødevarebranchen og sikre en stærkere samlet stemme for den danske fødevareproduktion. Tican, der med sine godt 1.000 medarbejdere i Thisted og Brørup og godt

Bog om smag på vej fra Noma

AktueltFoodserviceForskning og uddannelse14. 10. 2025

Udover at være at være en af verdens mest anerkendte restauranter har Noma også udgivet en række bøger gennem årene - blandt andet Nomas bog om Fermentering. Nu er Noma snart klar med endnu en bog i serien, denne gang om at opbygge smag. Efter mange års smagen, testning og læring er The Noma

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

  • DENIOS ApS

    Spar 432 kr* hver gang, du tømmer din IBC

  • DENIOS ApS

    Sådan tjekker du, om dit lithiumbatteri er defekt – og udgør en brandfare

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny professor i grøntsagsvidenskab: ”Vi skal tage grøntsagerne langt mere alvorligt”

    16.10.2025

  • Første hotel vest for Storebælt med ny Michelin-nøgle: Falsled Kro sætter Sydfyn på landkortet

    16.10.2025

  • Is-gigant overtager Mejerigaardens isforretning

    16.10.2025

  • Forskningsprojekt undersøger, om PFAS fra foder havner i grisekød

    16.10.2025

  • Horesta: Rekrutteringspresset aftager – men forskelle mellem landsdele består

    16.10.2025

  • El Bulli-legende bag gigantisk bogværk

    14.10.2025

  • Økomesse vender tilbage til Malmø

    14.10.2025

  • Danmarks største forhandler af espressomaskiner og espressokaffe åbner første showroom og kaffelaboratorium på Sjælland

    14.10.2025

  • Tican bliver en del af FødevareDanmark

    14.10.2025

  • Bog om smag på vej fra Noma

    14.10.2025

  • Hæder til Dansk Destilleri

    09.10.2025

  • Plantefonden deler 213,5 millioner kroner ud til 45 grønne projekter

    09.10.2025

  • Målet er en michelinstjerne: Christoffer Sørensen skal være køkkenchef på Lille Mølle

    09.10.2025

  • AI-vinrådgiver hjælper tusindvis af kunder hos Danmarks ældste vinhandel

    09.10.2025

  • Forskere genopliver yoghurt lavet af… myrer

    09.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik