• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed27. 11. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Økonomi skal ikke være en hindring for økologi i storkøkkener

FoodserviceTopØkologi og bæredygtighed27. 11. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Økonomi er en af årsagerne til, at storkøkkener afholder sig fra at søge om mærket. Det viser en undersøgelse fra Arla Pro, som nu deler ud af gode råd til, hvordan man kan opnå Det Økologiske Spisemærke – uden at ødelægge budgettet

Økologi har en brandingværdi for storkøkkenerne (foto: PR)

I år fylder Det Økologiske Spisemærke 10 år, og meget tyder på, at 2010erne har været økologiens årti. Nye tal fra Økologisk Landsforening viser, at hele 3.000 storkøkkener nu kan fremvise det populære øko-mærkat, der angiver, hvor stor en andel af køkkenets mad, der er økologisk. Hos Arla, der er verdens største økologiske mejeri, er man glade for at se storkøkkenernes stigende interesse i Det Økologiske Spisemærke.

– Det er fantastisk, at så mange storkøkkener har taget Det Økologiske Spisemærke til sig. Både fordi vi ved, at flere og flere forbrugere ønsker at spise økologisk, men selvfølgelig også fordi det er med til at rykke standarden for mere og bedre økologi, siger Mathias Qwist Fenger, marketingschef hos Arla Pro.

Spisemærket er populært blandt storkøkkener

Selvom det nu er lykkedes for mange danske storkøkkener at få Det Økologiske Spisemærke, afholder andre sig fortsat fra at søge. En undersøgelse lavet af Arla Pro viser, at det især er køkkenernes små budgetter og Spisemærkets krav om minimum 30 procent økologi, der afholder flere fra at ansøge om Det Økologiske Spisemærke. Derfor råder Mathias Qwist Fenger storkøkkenerne til at dele konverteringen til økologi op i mindre bidder.

– Det er vigtigt at huske, at konverteringen til økologi er en trinvis proces. Et godt råd er derfor at kigge ind i, hvilke råvarer der er billigst at skifte ud som de første. På den måde kan storkøkkenerne komme op på de 30 procent økologi, som ordningen kræver som minimum, uden at ødelægge deres budget. Det kan for eksempel være korn- og mejeriprodukter, siger Mathias Qwist Fenger.

Arla Pros gode råd til at opnå Det Økologiske Spisemærke
1. Lav en plan for konverteringen og find frem til de ”hurtige” gevinster
2. Start med at kigge på jeres udvalg af korn og mejeri. Det er disse råvarer, storkøkkenerne typisk bruger rigtig mange kilo af, og som er billigst at konvertere til økologi
3. Husk at det tager tid at opnå Det Økologiske Spisemærke – stræb ikke efter guldmærket med det samme, men arbejd kontinuerligt med at omdanne jeres råvarer til økologi
4. Kommuniker det ud til jeres kunder, at I har økologiske råvarer. På den måde sørger I for at få værdien tilbage i forhold til investeringen i omlægningen
5. Arbejd kontinuerligt med at minimere madspild for på den måde at få luft i budgettet til mere økologi. Dette kan f.eks. være ved at kigge på, hvordan man optimerer brugen af sine råvarer

Storkøkkener kan brande sig på Det Økologiske Spisemærke

I Arla Pros undersøgelse svarer storkøkkenerne, at én af de ting, der afholder dem fra at ansøge om Det Økologiske Spisemærke, er, at de ikke mener, at det vil skabe værdi for kunderne. Det stemmer dog ikke overens med en undersøgelse fra Økologisk Landsforening, som viser, at hver fjerde dansker vælger spisested efter, om der serveres økologisk mad. Det er Mathias Qwist Fenger enig i, og han understreger, at der kan være stor markedsværdi at hente i Det Økologiske Spisemærke.

– Det er ærgerligt, at nogle storkøkkener sætter spørgsmålstegn ved værdien af at markedsføre sig på økologi. For vi ved, at flere og flere forbrugere efterspørger økologi. Der kan derfor være en stor værdi i, at for eksempel restauranter har øko-mærkatet hængende på mælkebarren eller ved ostebordet, siger Mathias Qwist Fenger.

Skrevet i: Foodservice, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

AktueltFoodservicePolitik og eksport18. 09. 2025

HORESTA har forfremmet Jeppe Møller-Herskind til administrerende direktør. Som vicedirektør har han gennem de seneste år været en central del af organisationens medlemsvækst og kommercielle udvikling. Han har desuden været branchens synlige stemme i medierne på mange af de politiske dagsordener.

Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

FoodserviceMesser og konferencerTop18. 09. 2025

Danmarks bedste kantine ligger i Hedensted hos Normal A/S. I hvert fald, hvis man spørger Landbrug & Fødevarer, der mandag kunne afsløre vinderen vinderen af Kantineprisen 2025. Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

    18.09.2025

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik