• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Messer og konferencerPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Økomesse i Malmø er tilbage

Messer og konferencerPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Efter to turbulente år for branchen, byder Nordic Organic Food Fair og Eco Living Scandinavia igen leverandører og indkøbere fra Sverige, Danmark og ja, hele verden, til at kunne inspirere, opdage og bygge netværk den 17. og 18. november i Malmø. Her vil de besøgende kunne opleve alt fra økologiske ingredienser til innovative færdige produkter til biodynamisk alkohol og NoLo drikkevarer.

En pandemi, der fik underholdningsindustrien til at stå helt stille til trods, svarede 90 procent af branchens fagfolk, at de meget gerne ville, eller i det mindste håbede på, at kunne deltage i messen til november. Undersøgelsen blev foretaget af arrangøren af messen Diversified Communications og de fortæller, at alle hygiejneforanstaltninger vil være på plads i messehallen, hvilket vil sikre et sikkert og sanitært miljø for alle besøgende og udstillere.

– Vi ser frem til denne vidunderlige mulighed for at samle industri og ligesindede fagfolk og igen mødes ansigt til ansigt. Vi har i år større områder til specielle udstillinger og spændende nye markeder, inklusive nogle af de mest innovative producenter og leverandører, der arbejder med naturlige og økologiske produkter. Mange af disse vil ikke være at finde på andre europæiske messer, så det er med overbevisning, at vi kan sige, at hver produktinnovation, som vores besøgende har brug for at opleve, vil være på messen, fortæller Melina Viking, der er event manager hos Diversified Communication.

Fremtiden for den økologiske industri

Messen i Malmø er delt op i to, under navnene Nordic Organic Food Fair og Eco Life Scandinavia, og fremviser nogle af de mest interessante produkter blandt økologiske og clean label produkter fra hele verden. Eco Life Scandinavia står bag produkter inden for kategorier såsom VMS, personlig pleje, skønhed og naturlig livsstil, mens Nordic Organic Food Fair står for øko- og biodynamisk certificeret mad og drikke tiltænkt både foodservice og detail.

Den økologiske sektor er en vigtig del af fødevarebranchen i Norden. I Danmark rundede salget af økologiske fødevarer hele 18,3 milliarder i 2020, mens salget af coronarelaterede årsager faldt med knap 20 procent i foodservice i samme periode. Men ifølge Økologisk Landsforening bevarede økologien samme markedsandel på 12 procent, som året før.

– Det er helt forventeligt, at salget af økologiske fødevarer til foodservice er faldet. Og det er glædeligt, at markedsandelen på 12 procent er bevaret. Det viser, at økologien har fodfæste i de professionelle køkkener, og der er et fortsat potentiale for vækst både i det offentlige og private, siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, der forventer en stigende interesse for økologi og især Det økologiske spisemærke i de kommende år.

Forsætter efter billedet

Og på Nordic Organic Food Fair vil det altså blive muligt at se, hvilke mad- og drikkekoncepter der vil skabe vækst i markedet de kommende år.

Stor dansk pavillon

Organic Denmark, Økologisk Landsforening, vil igen i år præstere en stor dansk fællesstand, hvor de bekræftede udstillere ved bladets produktion, talte Miss Bagel Biohabit, Northern Greens, SEiMEi, Svaneke Bryghus, Ohpops! Functional Foods, Læsk, Smedens, Bornholms Mosteri, Circular Food Technology, Voelkel, The Organic Crave Company, September Group ApS Popseco, Østerberg Foods, Tvedemose Økologi, The Company og Bælg.

Fra arrangøren lyder der store lovprisninger, om de danske producenters engagement for fødevarekvalitet, sikkerhed og etik, som de mener, er uden fortilfælde, blandt andet afspejlet ved det regeringscertificerede Ø-mærke, som har været en vigtig faktor for de internationale handlende på messen.

Taler om alt fra adfærd til tendenser

Der er gratis adgang for branchefolk på messen, og det inkluderer også adgang til messens konferenceprogram, der indeholder over 60 talere, der deler indsigt inden for forbrugeradfærd, branchetrends og produktinnovationer. Med et program, der indeholder en global markedsoversigt fra Ecovia Intelligence og et seminar fra Martin & Serveras bæredygtighedschef Kristina Ossmark samt en tale fra Coop Sveriges bæredygtighedschef Charlotta Szczepanowski, lover holdet bag Nordic Organic Food Fair altså et tætpakket program, stopfuldt af økologiske godter.

Natural & Organic Awards Scandinavia

På messen vil du også støde på Natural & Organic Awards Scandinavia. Her bliver de mest spændende produkter fra messens galleri Innovation Challenge stemt på af gæsterne og fremført for et panel af brancheeksperter, der live på scenen bedømmer produkterne og vurderer, hvilke produkter lanceret de seneste 12 måneder, der er de mest spændende. Kategorierne er bedste nye økologiske fødevareprodukt, bedste nye veganske fødevareprodukt, bedste nye fri-for produkt samt bedste nye drikkevareprodukt.

Forsætter efter billedet

Mad som den skal være

Udover stribevis af udstillere, byder Nordic Organic Food Fair årligt velkommen til tusindvis af supermarkedsindkøbere, detailhandlere, grossister og distributører fra store kæder såsom Magasin, 7-Eleven, Spar, Catering Danmark, Coop, Lidl, Netto, Dansk Supermarked, Midsona, Irma og så fremdeles – alle kæder, der har været med til at forme fremtiden for økologisk mad og drikke, som vi kender det.

– Vi erkender, at den nye normal skal dreje sig om at arbejde med naturen og ikke imod den. Det er kernen i den økologiske bevægelse. Selvom klimaet er et globalt problem, begynder løsningen med, at vi hver især, hver virksomhed og hver forbruger, træffer håndgribelige valg, der vil føre til en lysere fremtid og muligheden for at værdsætte mad, som den skal være, siger Melina Viking.

Gratis tilmelding

Nordic Organic Food Fair (i samarbejde med Eco Life Scandinavia) afholdes i MalmöMässen i Malmø den 17. og 18. november og branchefolk kan komme gratis ind ved at registrere sig på http://www.nordicorganicfoodfair.com.

Artiklen er fra den seneste udgave af Food&Drink, som kan læses online her: Food&Drink nr. 8

Skrevet i: Messer og konferencer, Politik og eksport, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

På AU Viborg er forskere nu klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO₂ og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. For nylig åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på dit

Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed04. 12. 2025

Dansk akvakultur kan stå over for et markant gennembrud i indsatsen for at reducere brugen af antibiotika. Forskere fra Københavns Universitet leder projektet AQUAPHAGE, der udvikler en virusbaseret teknologi, som kan anvendes som et bæredygtigt og målrettet alternativ til antibiotika i produktionen

Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltDrikkevarer04. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri hædres af Danske Ølentusiaster for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene. Bad Seed Brewing løb med hver femte stemme, da medlemmerne af forbrugerorganisationen

Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ04. 12. 2025

Der er fisk og skaldyr på menuen i årets sidste udgave af branchemagasinet Food&Drink, der nu er på gaden. Vi besøger blandt andet Krogs Fiskerestaurant og hører mere om forædling af fisk, der ikke altid behøves at være pivfrisk. Samme budskab får vi også fra en fiskeopdrætter i

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

Miljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik