• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Messer og konferencerPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Økomesse i Malmø er tilbage

Messer og konferencerPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Efter to turbulente år for branchen, byder Nordic Organic Food Fair og Eco Living Scandinavia igen leverandører og indkøbere fra Sverige, Danmark og ja, hele verden, til at kunne inspirere, opdage og bygge netværk den 17. og 18. november i Malmø. Her vil de besøgende kunne opleve alt fra økologiske ingredienser til innovative færdige produkter til biodynamisk alkohol og NoLo drikkevarer.

En pandemi, der fik underholdningsindustrien til at stå helt stille til trods, svarede 90 procent af branchens fagfolk, at de meget gerne ville, eller i det mindste håbede på, at kunne deltage i messen til november. Undersøgelsen blev foretaget af arrangøren af messen Diversified Communications og de fortæller, at alle hygiejneforanstaltninger vil være på plads i messehallen, hvilket vil sikre et sikkert og sanitært miljø for alle besøgende og udstillere.

– Vi ser frem til denne vidunderlige mulighed for at samle industri og ligesindede fagfolk og igen mødes ansigt til ansigt. Vi har i år større områder til specielle udstillinger og spændende nye markeder, inklusive nogle af de mest innovative producenter og leverandører, der arbejder med naturlige og økologiske produkter. Mange af disse vil ikke være at finde på andre europæiske messer, så det er med overbevisning, at vi kan sige, at hver produktinnovation, som vores besøgende har brug for at opleve, vil være på messen, fortæller Melina Viking, der er event manager hos Diversified Communication.

Fremtiden for den økologiske industri

Messen i Malmø er delt op i to, under navnene Nordic Organic Food Fair og Eco Life Scandinavia, og fremviser nogle af de mest interessante produkter blandt økologiske og clean label produkter fra hele verden. Eco Life Scandinavia står bag produkter inden for kategorier såsom VMS, personlig pleje, skønhed og naturlig livsstil, mens Nordic Organic Food Fair står for øko- og biodynamisk certificeret mad og drikke tiltænkt både foodservice og detail.

Den økologiske sektor er en vigtig del af fødevarebranchen i Norden. I Danmark rundede salget af økologiske fødevarer hele 18,3 milliarder i 2020, mens salget af coronarelaterede årsager faldt med knap 20 procent i foodservice i samme periode. Men ifølge Økologisk Landsforening bevarede økologien samme markedsandel på 12 procent, som året før.

– Det er helt forventeligt, at salget af økologiske fødevarer til foodservice er faldet. Og det er glædeligt, at markedsandelen på 12 procent er bevaret. Det viser, at økologien har fodfæste i de professionelle køkkener, og der er et fortsat potentiale for vækst både i det offentlige og private, siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, der forventer en stigende interesse for økologi og især Det økologiske spisemærke i de kommende år.

Forsætter efter billedet

Og på Nordic Organic Food Fair vil det altså blive muligt at se, hvilke mad- og drikkekoncepter der vil skabe vækst i markedet de kommende år.

Stor dansk pavillon

Organic Denmark, Økologisk Landsforening, vil igen i år præstere en stor dansk fællesstand, hvor de bekræftede udstillere ved bladets produktion, talte Miss Bagel Biohabit, Northern Greens, SEiMEi, Svaneke Bryghus, Ohpops! Functional Foods, Læsk, Smedens, Bornholms Mosteri, Circular Food Technology, Voelkel, The Organic Crave Company, September Group ApS Popseco, Østerberg Foods, Tvedemose Økologi, The Company og Bælg.

Fra arrangøren lyder der store lovprisninger, om de danske producenters engagement for fødevarekvalitet, sikkerhed og etik, som de mener, er uden fortilfælde, blandt andet afspejlet ved det regeringscertificerede Ø-mærke, som har været en vigtig faktor for de internationale handlende på messen.

Taler om alt fra adfærd til tendenser

Der er gratis adgang for branchefolk på messen, og det inkluderer også adgang til messens konferenceprogram, der indeholder over 60 talere, der deler indsigt inden for forbrugeradfærd, branchetrends og produktinnovationer. Med et program, der indeholder en global markedsoversigt fra Ecovia Intelligence og et seminar fra Martin & Serveras bæredygtighedschef Kristina Ossmark samt en tale fra Coop Sveriges bæredygtighedschef Charlotta Szczepanowski, lover holdet bag Nordic Organic Food Fair altså et tætpakket program, stopfuldt af økologiske godter.

Natural & Organic Awards Scandinavia

På messen vil du også støde på Natural & Organic Awards Scandinavia. Her bliver de mest spændende produkter fra messens galleri Innovation Challenge stemt på af gæsterne og fremført for et panel af brancheeksperter, der live på scenen bedømmer produkterne og vurderer, hvilke produkter lanceret de seneste 12 måneder, der er de mest spændende. Kategorierne er bedste nye økologiske fødevareprodukt, bedste nye veganske fødevareprodukt, bedste nye fri-for produkt samt bedste nye drikkevareprodukt.

Forsætter efter billedet

Mad som den skal være

Udover stribevis af udstillere, byder Nordic Organic Food Fair årligt velkommen til tusindvis af supermarkedsindkøbere, detailhandlere, grossister og distributører fra store kæder såsom Magasin, 7-Eleven, Spar, Catering Danmark, Coop, Lidl, Netto, Dansk Supermarked, Midsona, Irma og så fremdeles – alle kæder, der har været med til at forme fremtiden for økologisk mad og drikke, som vi kender det.

– Vi erkender, at den nye normal skal dreje sig om at arbejde med naturen og ikke imod den. Det er kernen i den økologiske bevægelse. Selvom klimaet er et globalt problem, begynder løsningen med, at vi hver især, hver virksomhed og hver forbruger, træffer håndgribelige valg, der vil føre til en lysere fremtid og muligheden for at værdsætte mad, som den skal være, siger Melina Viking.

Gratis tilmelding

Nordic Organic Food Fair (i samarbejde med Eco Life Scandinavia) afholdes i MalmöMässen i Malmø den 17. og 18. november og branchefolk kan komme gratis ind ved at registrere sig på http://www.nordicorganicfoodfair.com.

Artiklen er fra den seneste udgave af Food&Drink, som kan læses online her: Food&Drink nr. 8

Skrevet i: Messer og konferencer, Politik og eksport, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik