• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionRåvarer og ingredienser26. 06. 2020 | Peter Friis

Øget efterspørgsel på danske fødevarer kan mærkes

FødevareproduktionRåvarer og ingredienser26. 06. 2020 By Peter Friis

Efterspørgslen på dansk brødkorn er stigende. (Foto: Danish Agro)

Hos både grovvareselskaber og fødevareproducenter mærker de, at corona-situationen har ændret danskernes forbrugsmønster. Det er i højere grad nu de danskproducerede produkter, der vælges på supermarkedets hylder.

Midt i en corona-tid og med en høstperiode, der kan skimtes forude, tilpasser flere aktører i dansk landbrug sig de ændringer, corona-situationen har ført med sig.
– I den seneste tid har vi oplevet, at endnu flere – både forbrugere, lokale bagere og andre kunder – efterspørger melprodukter af dansk oprindelse med kort vej fra jord til bord, både af hensyn til fødevaresikkerhed, klimaet og ikke mindst danske arbejdspladser, fortæller Niels Brinch-Nielsen, adm. direktør for Valsemøllen, der leverer mel, brødblandinger og havregryn bredt ud til forbrugere, foodservicebranchen, håndværksbagere og brødindustrien.
Det samme oplever de hos Danish Agro, der er et af Danmarks største grovvareselskaber, og som er bindeleddet i kæden fra jord til bord mellem de danske landmænd og de danske møller:
– Over de seneste år har danskproduceret korn til fødevarer været i vækst, og denne udvikling er blevet forstærket af corona-situationen. Vi oplever, at de danske landmænd har øget deres fokus på at producere eksempelvis brødhvede på deres marker, og vi laver dermed flere konceptkontrakter nu, fortæller Direktør i Danish Agro, Henning Fogh. Konceptkontrakterne udgør de aftaler, Danish Agro laver med de danske landmænd, og som betyder, at Danish Agro er garant for, at det korn, møllerne efterspørger, er det, landmanden producerer.

Efterspørgslen på korn stiger
Flere undersøgelser underbygger, at efterspørgslen på dansk brødkorn er stigende. En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov viser eksempelvis, at det som følge af corona-krisen for hver tredje dansker er blevet vigtigere at købe danskproducerede fødevarer. Samtidig viser tal fra Danmarks Statistik om COVID-19-påvirkning af forskellige erhverv, at fødevareproduktionen i Danmark har oplevet øget omsætning. Opbakningen til de danske landmænd er dermed øget, og samtidig vinder miljøet, når forbrugerne i højere grad vælger produkter, der er transporteret over korte afstande:
– Det er utrolig positivt, at danskerne køber mere dansk. Det er både positivt for de danske landmænd, for miljøet og for bæredygtigheden, når fødevarerne produceres tæt på forbrugerne. Vi har i Danish Agro et effektivt logistiksetup, og det korn, vi håndterer for de danske landmænd, bevæger sig ikke mange kilometer. Når der på denne måde er kort vej fra marken til møllen for kornet, sparer det miljøet for en del CO2, forklarer Henning Fogh.
I Danmark bliver der hvert år i gennemsnit høstet 9,3 millioner tons korn. Arbejdet kræver dygtigt landmandskab og stor dedikation, særligt i et land som Danmark hvor vejrets luner nogle år stiller ekstra store krav til landmændene og deres afgrøder. Og de afgrøder, der i sidste ende lander som varer på supermarkedets hylder, er underlagt strenge krav og kvalitetskontroller:
– Første særlige krav til landmanden er, at han skal så en af de særlige møllekornsorter, som sikrer, at kornet har den rette kvalitet til at blive til mel med et højt protein- og glutenindhold. Derudover skal kornet dyrkes uden brug af stråforkorter og glyphosat, og det skal opbevares på forsvarlig vis af hensyn til fødevaresikkerheden. Sidst men ikke mindst skal kernerne efter høst leve op til en række kvalitets- og fødevaresikkerhedskrav. Alle krav kontrolleres både ude hos landmanden på kornet i marken, hos Danish Agro og ved modtagelsen af kornet på vores mølle, forklarer Niels Brinch-Nielsen om den omfattende kvalitetskontrol.
– Danmark er ude i verden bredt anerkendt for vores høje fødevaresikkerhed, som beror på vores dygtige landmænd og høje kvalitetskrav og kontroller. Der er således mange fordele ved at putte det danske mel i kurven, når man er ude at købe ind, og jeg håber, at danskerne også på den anden side af corona-tiden vil fortsætte med at købe dansk, slutter Henning Fogh.

Skrevet i: Fødevareproduktion, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik