• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Brød og kagerFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 06. 2024 | Mikkel Bækgaard

Nyt fra bælgfronten: Meyers lancerer burger-bønne-bolle eksklusivt til foodservice

Brød og kagerFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 06. 2024 By Mikkel Bækgaard

Gennem de seneste år har Meyers iværksat en lang række aktiviteter omkring dyrkning og salg af bælgfrugter, og nu tilføjer madvirksomheden et nyt initiativ indenfor foodservice for at få endnu flere bønner, linser og ærter på danskernes tallerkner. Nyeste skud på stammen er en burgerbolle med puré af hvide bønner, og dette blot ét af mange nye tiltag for at sikre flere grønne proteiner i virksomhedens brød, bagværk og færdigretter. 

De fleste i fødevarebranchen kender efterhånden både tallene og udfordringerne: Kostrådene anbefaler 100 gram bælgfrugter om dagen, men den gennemsnitlige dansker spiser kun 2-3 gram. Dette begrundes ofte med mangel på viden om, hvad bælgfrugter er og hvordan man laver mad med dem – og det er en udfordring, som Meyers gerne vil tage op, fortæller direktør i Meyers food, Anne Luise Deleuran Håkansson:

”Som virksomhed med en erklæret dagsorden om at skabe forandring af madkulturen, er vi ambitiøse for at få bælgfrugterne til at fylde mere i danskernes spisevaner. Derfor arbejder vi både gennem kogebøger, madkurser og rådgivning for at undervise danskerne i at lave mere plantebaseret mad”. Og fokus på planteprotein gør sig også i stigende grad gældende hos grossister, restauranter og hoteller:

”I vores B2B-forretning oplever vi stor efterspørgsel på produkter, der indeholder planteprotein, men som ikke går på kompromis med smag og tekstur, og vi er hele tiden på jagt efter nye måder at snige bælgfrugter ind i måltiderne”, forklarer Anne Luise Deleuran Håkansson og uddyber:

”Derfor har vi for nylig erstattet 30% af kødet i vores boller i karry med en puré af flækærter, og som noget helt nyt har vi nu udviklet vores første produkt, hvor bælgfrugterne ikke er hovedingrediens, men er tænkt ind fra starten: En burgerbolle, der ligner og smager som en klassisk brioche-burgerbolle, men som er tilsat puré af hvide bønner, hvilket både giver mere protein, saftighed og struktur”.

Stor interesse fra grossisterne og planer om nye produkter

Bag den nye burgerbolle står gastronomisk udvikler Christophe Miolane, der gennem flere år har eksperimenteret med at bruge bælgfrugter i Meyers’ brød og færdigretter:

”Vi har afprøvet mange forskellige typer af bælgfrugter, før vi fandt frem til, at puré af ca. 10% hvide bønner giver lige præcis den sødme, saftighed og luftige struktur, som vi søgte. For nogen kan det lyde lidt helseagtigt med bælgfrugter i en burger, men vi synes det er lykkedes at skabe en virkelig velsmagende bolle, der både holder på bøf, sauce og pickles,
og samtidig er saftigere og har mere gods i sig end den gennemsnitlige brioche”. 

Burgerbollen er udviklet eksklusivt til foodservice og får denne uge sin debut på årets Northside Festival som del af en ny, plantebaseret burger: 

”Siden sidste sommer har vi arbejdet på at udvikle den ultimative grønne burger, og nu er vi klar til officielt at lancere ”Pork off”: Med misomayo, plantebøf fra Matr, syltet sommerkål og æble-relish minder den en smule om vores kendte flæskestegssandwich, og vi glæder os meget til at se, hvordan festivalgæsterne på både Northside og Roskilde Festival tager imod den”, fortæller Anne Luise Deleuran Håkansson, og slutter:

”Burgerbollen er blevet virkelig vel modtaget hos grossisterne, og derfor er vi i fuld gang med at finde de næste produkter, som kan udvikles med grønne proteiner i både bi- og hovedrollen. Fremover er det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser for, hvor vi kommer til se bælgfrugterne på ingredienslisten”.

Skrevet i: Brød og kager, Foodservice, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik