• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Brød og kagerFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 06. 2024 | Mikkel Bækgaard

Nyt fra bælgfronten: Meyers lancerer burger-bønne-bolle eksklusivt til foodservice

Brød og kagerFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 06. 2024 By Mikkel Bækgaard

Gennem de seneste år har Meyers iværksat en lang række aktiviteter omkring dyrkning og salg af bælgfrugter, og nu tilføjer madvirksomheden et nyt initiativ indenfor foodservice for at få endnu flere bønner, linser og ærter på danskernes tallerkner. Nyeste skud på stammen er en burgerbolle med puré af hvide bønner, og dette blot ét af mange nye tiltag for at sikre flere grønne proteiner i virksomhedens brød, bagværk og færdigretter. 

De fleste i fødevarebranchen kender efterhånden både tallene og udfordringerne: Kostrådene anbefaler 100 gram bælgfrugter om dagen, men den gennemsnitlige dansker spiser kun 2-3 gram. Dette begrundes ofte med mangel på viden om, hvad bælgfrugter er og hvordan man laver mad med dem – og det er en udfordring, som Meyers gerne vil tage op, fortæller direktør i Meyers food, Anne Luise Deleuran Håkansson:

”Som virksomhed med en erklæret dagsorden om at skabe forandring af madkulturen, er vi ambitiøse for at få bælgfrugterne til at fylde mere i danskernes spisevaner. Derfor arbejder vi både gennem kogebøger, madkurser og rådgivning for at undervise danskerne i at lave mere plantebaseret mad”. Og fokus på planteprotein gør sig også i stigende grad gældende hos grossister, restauranter og hoteller:

”I vores B2B-forretning oplever vi stor efterspørgsel på produkter, der indeholder planteprotein, men som ikke går på kompromis med smag og tekstur, og vi er hele tiden på jagt efter nye måder at snige bælgfrugter ind i måltiderne”, forklarer Anne Luise Deleuran Håkansson og uddyber:

”Derfor har vi for nylig erstattet 30% af kødet i vores boller i karry med en puré af flækærter, og som noget helt nyt har vi nu udviklet vores første produkt, hvor bælgfrugterne ikke er hovedingrediens, men er tænkt ind fra starten: En burgerbolle, der ligner og smager som en klassisk brioche-burgerbolle, men som er tilsat puré af hvide bønner, hvilket både giver mere protein, saftighed og struktur”.

Stor interesse fra grossisterne og planer om nye produkter

Bag den nye burgerbolle står gastronomisk udvikler Christophe Miolane, der gennem flere år har eksperimenteret med at bruge bælgfrugter i Meyers’ brød og færdigretter:

”Vi har afprøvet mange forskellige typer af bælgfrugter, før vi fandt frem til, at puré af ca. 10% hvide bønner giver lige præcis den sødme, saftighed og luftige struktur, som vi søgte. For nogen kan det lyde lidt helseagtigt med bælgfrugter i en burger, men vi synes det er lykkedes at skabe en virkelig velsmagende bolle, der både holder på bøf, sauce og pickles,
og samtidig er saftigere og har mere gods i sig end den gennemsnitlige brioche”. 

Burgerbollen er udviklet eksklusivt til foodservice og får denne uge sin debut på årets Northside Festival som del af en ny, plantebaseret burger: 

”Siden sidste sommer har vi arbejdet på at udvikle den ultimative grønne burger, og nu er vi klar til officielt at lancere ”Pork off”: Med misomayo, plantebøf fra Matr, syltet sommerkål og æble-relish minder den en smule om vores kendte flæskestegssandwich, og vi glæder os meget til at se, hvordan festivalgæsterne på både Northside og Roskilde Festival tager imod den”, fortæller Anne Luise Deleuran Håkansson, og slutter:

”Burgerbollen er blevet virkelig vel modtaget hos grossisterne, og derfor er vi i fuld gang med at finde de næste produkter, som kan udvikles med grønne proteiner i både bi- og hovedrollen. Fremover er det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser for, hvor vi kommer til se bælgfrugterne på ingredienslisten”.

Skrevet i: Brød og kager, Foodservice, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik