• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 06. 2024 | Mikkel Bækgaard

Ny undersøgelse: Danskerne er klar til kultiveret kød

AktueltForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 06. 2024 By Mikkel Bækgaard

En ny undersøgelse viser, at et flertal af danskerne gerne vil prøve kultiveret kød på hylderne – og 60 pct. mener, at de skal produceres i Danmark, så vi kan få de økonomiske fordele. Kultiveret kød, der er dyrket i et dyrkningsanlæg, kan allerede købes nogle steder i verden, men ikke i EU.

Pølser af kultiveret kød

Det er umuligt at skelne fra det oksekød, svinekød og kylling, som folk nyder at spise i dag, og det kunne have en brøkdel af den miljømæssige påvirkning. I en stor undersøgelse udført af YouGov for den almennyttige tænketank Good Food Institute Europe (GFI Europe), er forbrugere i EU, inklusive i Danmark, blevet spurgt om deres holdning til kultiveret kød.

Kultiveret kød sælges allerede på restauranter i USA og Singapore, men er endnu ikke blevet godkendt til salg i EU. Hvis fødevaremyndighederne vurderer, at sikkerheden og kvaliteten er i orden, mener 62 pct. af danskerne, at det skal gøres tilgængeligt for salg i Danmark. Og næsten lige så mange (60 pct.) mener, at vi også skal producere kultiveret kød i Danmark og få de økonomiske fordele.

Ifølge undersøgelsen vil mere end halvdelen af danskerne (55 pct.) prøve kultiveret kød, hvis det kom til Danmark, og mere end hver fjerde (27 pct.) vil endda erstatte det kød, de spiser i dag, med kultiveret kød.

Udvikling og opbakning er hønen og ægget

En af dem, der har læst forbrugerundersøgelsen med stor interesse, er professor Jette Feveile Young, leder af Differentierede og biofunktionelle fødevarer ved Institut for Fødevarer på Aarhus Universitet og forsker i udviklingen af kultiveret kød:

“Kultiveret kød er en ny produktionsmetode, og der er et element af hønen og ægget i at skabe udvikling og udbredelse. For det er svært for forbrugerne at tage stilling til noget, man ikke har set og smagt endnu, men det er også svært at udvikle, hvis der ikke er folkelig opbakning. Derfor er det meget interessant, at de fleste forbrugere allerede nu er positive. Det kan skubbe på udviklingen.”

De potentielle gevinster ved kultiveret kød er ifølge Jette Feveile Young markante for både miljø og dyr.

“Vi kan jo se, at madvaner ikke ændres særligt hurtigt. Selvom der i dag er flere muligheder for at spise vegetarisk og vegansk, er kød stadig essentielt for de fleste. Kød har nogle ernæringsmæssige egenskaber som gør det fordelagtigt for den største del af befolkningen at spise kød – men mængden kan reduceres kraftigt. Kødproduktionen og specielt drøvtyggere som kvæg har størst klimabelastning, og derfor er der stort potentiale, hvis bare en del af vores kød i fremtiden bliver kultiveret i stedet for.”

Elena Walden, senior policy manager ved Good Food Institute Europe: siger

“Kultiveret kød kan supplere de bedste landbrugspraksisser og spille en central rolle i at styrke fødevaresikkerheden og skabe fremtidssikrede jobs. Med sin appetit for innovation og stærke life sciences-sektor er Danmark godt positioneret til at udnytte denne hurtigt voksende globale industri, og det er fantastisk at se, at næsten to tredjedele af danskerne værdsætter de økonomiske fordele, som denne fødevare kan bringe.”

Hvad er kultiveret kød?

Kultiveret kød er ligesom konventionelt oksekød, svinekød, kylling og skaldyr. Forskellen ligger i metoden, hvor kultiveret kød produceres i dyrkningsfaciliteter i stedet for at opdrætte dyr. Faciliteterne kan sammenlignes med de fermenteringstanke, der bruges til at brygge øl.

Hvordan fremstilles det?

Produktion af kultiveret kød er som at dyrke planter fra stiklinger i et drivhus, der leverer varme, frugtbar jord, vand og næringsstoffer. I processen tages en lille celleprøve fra et dyr, som dyrkes i en dyrkningsfacilitet. Dette understøtter den samme proces, der sker inde i et dyr, ved at levere varme og de basale næringsstoffer, der er nødvendige for at producere kød – vand, proteiner, kulhydrater, fedtstoffer, vitaminer og mineraler. Resultatet er kød, der kan bruges til at lave velkendte produkter som burgere og pølser, bare produceret på en mere bæredygtig måde.

Hvorfor har vi brug for det?

Peer-reviewed forskning viser, at kultiveret kød produceret med vedvarende energi kan reducere klimaudledningerne med op til 92% og reducere luftforureningen med op til 94% sammenlignet med konventionel kødproduktion. Fordi kultiveret kød bruger op til 90% mindre landareal, kan det hjælpe med at imødekomme efterspørgslen inden for Europas grænser, samtidig med at det skaber den plads, landbruget har brug for.

Skrevet i: Aktuelt, Forskning og uddannelse, Kød, fisk og fjerkræ, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik