I går blev FreeTable lanceret: en ny dansk bordreservationsplatform, der skal gøre det nemmere for madelskere at finde ledige restaurantborde – uanset tidspunkt, prisklasse eller køkken.

Den globale restaurationsbranche er værdiansat til intet mindre end 20.000 milliarder kroner, og frem mod 2032 forventes beløbet at fordobles. Med andre ord rummer erhvervet et stort økonomisk potentiale, og med hænderne på kogepladen har grundlæggerne af Freetable, Bjarke Just Nielsen og Nicklas Selmer Rathje, nu et ønske om at gøre det nemmere for madelskere at finde ledige restaurantborde – og samtidig hjælpe restaurationer med at øge deres belægning. I første omgang går FreeTable live i København, men vil allerede omkring årsskiftet åbne i Aarhus, Odense og Aalborg. I 2025 udrulles platformen i øvrige europæiske lande, men ifølge Bjarke Just Nielsen stopper ambitionerne ikke dér:
”Vi tør allerede godt sige nu, at vi vil vinde hele den globale restaurationsbranche. Vi måler os med Momondo, AirBnB og Spotify, når det kommer til vores visioner for FreeTable.”
Vil bide skeer med udbringningsgiganterne
Med lanceringen er FreeTable nu den eneste bordreservationsplatform på markedet, og spørger man grundlæggerne, udkommer platformen på et tidspunkt, hvor der er allermest brug for det. Missionen er at understøtte restaurationsøkosystemet, og skabe gunstigere forhold i en branche, der er under økonomisk pres fra udbringnings- og takeawayindustrien. I 2023 steg danskernes takeawayforbrug med 84 procent sammenlignet med 2016 .
Men Bjarke og Nicklas køber ikke ind på narrativet om, at Danmark er blevet en takeawaynation. I stedet mener de, at en del af forklaringen skal findes i, at restaurationsbranchen har hvilet for meget på laurbærrene og været for langsom til at innovere den digitale kunderejse – og det har givet udbringningsgiganterne for meget plads til at boltre sig.
”Vi kommer selv fra restaurationsbranchen, og vi elsker den. Men vi har også været vidner til, hvordan sektoren har sovet i timen på digitaliseringsområdet. Branchen har ikke været leveringsdygtig i en tidssvarende kundeoplevelse – i modsætning til udbringningsplatforme, som i dén grad har leveret et attraktiv, digitaliseret produkt til forbrugerne. Og det har kostet restaurationer dyrt ift. tab af omsætning, færre spisende gæster og i sidste ende flere lukninger. Hvis kurven skal knækkes, er konkurrenceparametret først og fremmest at gøre det lige så enkelt, hurtigt og overskueligt at spise ude, som det er at bestille mad til døren – og det leverer FreeTable,” siger Nicklas Selmer Rathje.
Dansk madscene gemmer på spiseperler
Den nye danske bordbookningsplatform, FreeTable, tilbyder et samlet, kurateret overblik over ledige restaurantborde – i første omgang på tværs af København. De to stiftere har bevidst valgt at kuratere platformens restaurantanvisninger. Ifølge Nicklas og Bjarke er restaurationsscenen ofte drevet af hype omkring de mest populære og velkendte restauranter. Derfor er FreeTable er også skabt for at inspirere danskerne til at genopdage og finde små, lokale, alternative spiseperler – spiseperler, som de ellers aldrig var stødt på.
”God mad handler om spiseoplevelser, som man deler i fællesskab. Det handler også om stemning, belysning, dufte, lyde og nærvær, som forædler sig til en komplet sanseoplevelse, og dét kan man kun få ved at spise ude. Derfor appellerer vi til, at danskerne begiver sig ud i flere spiseoplevelser, ikke kun på tinderdates eller i weekenden, men også på en regnkold mandag i november. For måske er det lige netop på dé tidspunkter, hvor alt er gråt-i-gråt, at vi har allermest brug for et smagsvenligt oplevelsesboost” siger Bjarke Just Nielsen.
FreeTable er nu live på http://www.freetable.com og dækker i første omgang Københavnsområdet. Inden årets udgang åbner platformen i Aarhus, Aalbog og Odense. I 2025 følger en række europæiske storbyer trop.