• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksportTop02. 05. 2024 | Mikkel Bækgaard

Ny brancheforening vil rydde op i ’lokale fødevarer’

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksportTop02. 05. 2024 By Mikkel Bækgaard

Via gennemsigtighed og støtte til lokale fødevareproducenter, ønsker en ny brancheforening for lokale fødevarer at skabe et fællesskab, der styrker de enkelte aktører. Foreningen præsenteres ved et arrangement den 16.maj, hvor producenter, grossister, gastronomer og embedsfolk på tværs af organisationer inviteres til at deltage 

Jesper Zeihlund
Jesper Zeihlund er initiativtager til den nye brancheforening

Brancheforeningen er stiftet af Jesper Zeihlund, der i en årrække har arbejdet med lokale fødevarer. Han ærgrer sig over uigennemskuelige regler på området. Mange af de varer, som signalerer, at de er danske, bliver nemlig enten forarbejdet i udlandet eller er reelt råvarer, som fragtes til Danmark og pakkes her i landet.

”Så kommer der et dansk flag på pakken, men det er jo misvisende. Vi vil arbejde for, at forbrugeren kan gennemskue, hvilke varer der er lokalt produceret,” siger Jesper Zeihlund.

Derfor er han nu gået sammen med stærke kræfter i form af strategiske partnere og producentambassadører, og har taget initiativ til brancheforeningen ’Lokale Fødevarer i Danmark’. 

”Mange fødevareproducenter føler sig ikke hjemme i de eksisterende organisationer, og har ikke et talerør. Formålet er at give en platform til dem, der arbejder med virkelige lokale fødevarer. Og ikke mindst i fællesskab at arbejde for at fremme deres kommercielle interesser gennem relationer og nytænkning,” uddyber han.

Målgruppen for brancheforeningen er både store og små fødevareproducenter samt virksomheder, der forarbejder og forædler de danske råvarer. 

Ønsker klar definition på det lokale 

Undersøgelser fra f.eks. Madkulturen og Landbrug & Fødevarer viser, at mange forbrugere sætter pris på lokale råvarer, har et stigende fokus på dem og ønsker at købe dansk. Men også, at den enkelte forbruger har svært ved at handle på intentionerne og at afkode produktionsforholdene.

Brancheorganisationen vil fremme forarbejdning og forædling på danske landbrug. Et særligt fokus bliver derfor de landmænd, som vil omlægge eller kaste sig ud i iværksætteriet. Og så vil man arbejde for mærkninger.

”Det handler om konkrete definitioner. Hvis du f.eks. laver is, skal 80 procent af indholdet være danskproduceret – men du må altså gerne blande med 20 procent udefra. Det skal man kunne overholde, hvis man vil med i vores forening og have vores mærke,” siger Jesper Zeihlund.

Netværk og støtteordninger til fødevareiværksættere

Den nye forening ønsker at skubbe til den politisk dagsorden på flere områder. Jesper Zeihlund nævner to eksempler:

”Det er vigtigt for os, at man ser på en ung landmand og fødevareproducent som iværksætter. I øjeblikket mangler de sparring og netværk. Vi vil rumme og se landmænd som fødevareiværksættere – for det er de ofte, og endda særdeles kompetente af slagsen.”

Et andet område handler om de allerede eksisterende støtteordninger, der hovedsageligt går til industrielle landbrug.

”Hvis en landmand vil forædle sit produkt, skal støtteordningerne kunne rumme det. Mange landmænd tænker nye tanker ift. vores fødevarer, og hvis f.eks. fire mælkeproducerende gårde vil gå sammen, kommer det med store omkostninger. Men det kan også give en kæmpe merværdi ift. priser på bedre forædlede råvarer på sigt,” forklarer Jesper Zeihlund.

Deltag i premieren 

Brancheforeningen for Lokale Fødevarer i Danmark præsenteres torsdag den 16. maj til et arrangement med indlæg og paneldebatter. Alle, der arbejder med eller interesserer sig for lokale fødevarer, inviteres til at deltage.

16. maj kl. 9:00 – 15:30
Brogaarden v/Søren Wiuff
Strandvejen 1
Gislinge 4532

Alle interesserede kan tilmeldes via: https://www.place2book.com/da/sw2/sales/69pxosxawd Deltagerbetalingen er 325 kr. Der vil være forplejning i løbet af dagen. 

Skrevet i: Fødevareproduktion, Landbrug, Politik og eksport, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik