• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

KonfektureMiljø og sundhed26. 10. 2023 | Mikkel Bækgaard

Nej fra Løvens Hule – men tygummi-idé vandt og Orkla køber op

KonfektureMiljø og sundhed26. 10. 2023 By Mikkel Bækgaard

Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum – Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi . Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.

Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung stående ved bil
Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung

Løvens Hule var ikke klar til at investere i det dengang 25-årige startup-par bag Eace, Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung, da de præsenterede dansk tyggegummi med vitaminer i. Det var Orkla Care derimod, som i 2021 købte 30 pct. af virksomheden. Og nu køber virksomheden yderligere op, så ejerandelen stiger til 49 pct.

Eace Gum gør det muligt at indtage næringsstoffer ved at tygge på et friskt stykke tyggegummi. Et koncept som den yngre forbruger i høj grad har taget til sig. Det er på rekordtid lykkes at hæve kendskabet til Eace fra stort set nul til 61 pct. hos de 15 til 29-årige. Og antallet af butikker i primært Danmark, hvor produkterne er på hylderne, er steget fra 800 til 3.000 på to år.

Forbrugerne har en øget interesse for kosttilskud – både herhjemme, men også globalt. Særligt er der en stigende efterspørgsel efter andre måder at tage kosttilskud på – en trend som Eace’s produkter taler direkte ind i. Globalt er interessen for tyggegummi med nye funktioner stor blandt forbrugerne, forventeligt 10 mia. dollars i 2024.

Parterne bringer forskellige styrker med ind i ejerskabet

Både Orkla Care og makkerparret bag Eace taler om det perfekte match. Hos Orkla Care siger Tina Møller, marketing- og innovationsdirektør:

”Vi køber en større andel af Eace, fordi det ganske enkelt er en succes, der har potentiale til at vokse sig endnu større – i hele Norden. Vi tror på produktet som en ny type kosttilskud. Og så tror vi på stifterne, og måden de investerer sig selv i at brande virksomheden på. De har på rekordtid formået at skabe en imponerende høj kendskabsgrad på 61 pct. for relativt få midler og har skabt et stærkt community rundt om virksomheden”. 

Innovation skal drive væksten 

Eace har siden det første produkt, Vitamin Gum, lanceret flere produkter som fx Energy Boost og White Smile. Resultatet af samarbejdet mellem Eace og Orkla-brandet Jordan er produktet White Smile, som er blevet et af virksomhedens bedst sælgende produkter. Endnu et helt nyt produkt er netop på vej på butikshylderne, og en nyhed mere kommer i 2024.

Næste del af vækstrejsen handler om at styrke salgsindsatsen, så der kommer flere Eace-produkter på hylderne i butikkerne – og med solidt rygstød fra Orkla Care – at få Eace-produkterne godt etableret på de nordiske markeder.

Asbjørn Dencker fra Eace Gum siger om perspektiverne i samarbejdet:

”Orkla har været i business i 350 år og har en kæmpe viden om dagligvarebranchen, kosttilskud og eksport, som er guld værd, når man som iværksættervirksomhed skal have endnu mere gang i vækstmotoren. Derfor betyder det rigtigt meget for os, at Orkla Care investerer yderligere i Eace Gum”.

Ambitionen for fremtiden er klar: positionen som frontløber skal bevares og forsvares gennem nye produkter, et stærkt salgsarbejde, nye markeder, og en fortsat dyrkning af en stærk og troværdig relation til de yngre forbrugere. 

Skrevet i: Konfekture, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

På AU Viborg er forskere nu klar til at teste en teknologi, der kan forvandle CO₂ og brint til protein. Perspektiverne er at kunne hjælpe med at brødføde en voksende global befolkning helt uden ny landbrugsjord. For nylig åbnede pilotanlægget, der skal bringe teknologien tættere på dit

Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhed04. 12. 2025

Dansk akvakultur kan stå over for et markant gennembrud i indsatsen for at reducere brugen af antibiotika. Forskere fra Københavns Universitet leder projektet AQUAPHAGE, der udvikler en virusbaseret teknologi, som kan anvendes som et bæredygtigt og målrettet alternativ til antibiotika i produktionen

Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

AktueltDrikkevarer04. 12. 2025

Det nordjyske bryggeri hædres af Danske Ølentusiaster for konsekvent høj kvalitet, markant udvikling og et år, hvor både øl, samarbejder og festivalaktiviteter har sat tydelige aftryk på den danske ølscene. Bad Seed Brewing løb med hver femte stemme, da medlemmerne af forbrugerorganisationen

Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ04. 12. 2025

Der er fisk og skaldyr på menuen i årets sidste udgave af branchemagasinet Food&Drink, der nu er på gaden. Vi besøger blandt andet Krogs Fiskerestaurant og hører mere om forædling af fisk, der ikke altid behøves at være pivfrisk. Samme budskab får vi også fra en fiskeopdrætter i

Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

Miljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed04. 12. 2025

I forrige uge samledes 12 danske økologiske og plantebaserede fødevarevirksomheder i Berlin for at deltage i et målrettet eksportfremstød arrangeret af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med den danske ambassade i Berlin. Initiativet, der var støttet af Fonden for økologisk landbrug, skulle

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik