• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

KonfektureMiljø og sundhed26. 10. 2023 | Mikkel Bækgaard

Nej fra Løvens Hule – men tygummi-idé vandt og Orkla køber op

KonfektureMiljø og sundhed26. 10. 2023 By Mikkel Bækgaard

Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum – Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi . Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.

Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung stående ved bil
Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung

Løvens Hule var ikke klar til at investere i det dengang 25-årige startup-par bag Eace, Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung, da de præsenterede dansk tyggegummi med vitaminer i. Det var Orkla Care derimod, som i 2021 købte 30 pct. af virksomheden. Og nu køber virksomheden yderligere op, så ejerandelen stiger til 49 pct.

Eace Gum gør det muligt at indtage næringsstoffer ved at tygge på et friskt stykke tyggegummi. Et koncept som den yngre forbruger i høj grad har taget til sig. Det er på rekordtid lykkes at hæve kendskabet til Eace fra stort set nul til 61 pct. hos de 15 til 29-årige. Og antallet af butikker i primært Danmark, hvor produkterne er på hylderne, er steget fra 800 til 3.000 på to år.

Forbrugerne har en øget interesse for kosttilskud – både herhjemme, men også globalt. Særligt er der en stigende efterspørgsel efter andre måder at tage kosttilskud på – en trend som Eace’s produkter taler direkte ind i. Globalt er interessen for tyggegummi med nye funktioner stor blandt forbrugerne, forventeligt 10 mia. dollars i 2024.

Parterne bringer forskellige styrker med ind i ejerskabet

Både Orkla Care og makkerparret bag Eace taler om det perfekte match. Hos Orkla Care siger Tina Møller, marketing- og innovationsdirektør:

”Vi køber en større andel af Eace, fordi det ganske enkelt er en succes, der har potentiale til at vokse sig endnu større – i hele Norden. Vi tror på produktet som en ny type kosttilskud. Og så tror vi på stifterne, og måden de investerer sig selv i at brande virksomheden på. De har på rekordtid formået at skabe en imponerende høj kendskabsgrad på 61 pct. for relativt få midler og har skabt et stærkt community rundt om virksomheden”. 

Innovation skal drive væksten 

Eace har siden det første produkt, Vitamin Gum, lanceret flere produkter som fx Energy Boost og White Smile. Resultatet af samarbejdet mellem Eace og Orkla-brandet Jordan er produktet White Smile, som er blevet et af virksomhedens bedst sælgende produkter. Endnu et helt nyt produkt er netop på vej på butikshylderne, og en nyhed mere kommer i 2024.

Næste del af vækstrejsen handler om at styrke salgsindsatsen, så der kommer flere Eace-produkter på hylderne i butikkerne – og med solidt rygstød fra Orkla Care – at få Eace-produkterne godt etableret på de nordiske markeder.

Asbjørn Dencker fra Eace Gum siger om perspektiverne i samarbejdet:

”Orkla har været i business i 350 år og har en kæmpe viden om dagligvarebranchen, kosttilskud og eksport, som er guld værd, når man som iværksættervirksomhed skal have endnu mere gang i vækstmotoren. Derfor betyder det rigtigt meget for os, at Orkla Care investerer yderligere i Eace Gum”.

Ambitionen for fremtiden er klar: positionen som frontløber skal bevares og forsvares gennem nye produkter, et stærkt salgsarbejde, nye markeder, og en fortsat dyrkning af en stærk og troværdig relation til de yngre forbrugere. 

Skrevet i: Konfekture, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik