• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Messer og konferencerRåvarer og ingredienser07. 10. 2019 | Peter Friis

Naturli’ viser nyudviklet ærteprotein på Anuga

Messer og konferencerRåvarer og ingredienser07. 10. 2019 By Peter Friis

Naturli’ viser en række anvendelser for de plantebaserede fødevarer.

Naturli’ har showrooms i både mejeri- og kødhallen til Anuga-messen, og viser et nyudviklet ærteprotein samt nye produkter inden for fremtidens plantebaserede fødevarer

Hele verdens fødevarebranche kigger forbi Anuga, når de skal spotte fremtidens fødevarer. Derfor er Naturli’ Foods også på fødevaremessen, der afholdes i disse dage. Virksomheden præsenterer bl.a. et nyt ærteprotein i granulat, som Naturli’ forventer vil dominere plantebaserede fødevarer – også globalt set – om tre til fem år.
– Messen er og har været vigtig for os med hensyn til at vise vores produkter frem globalt og komme ud på nye markeder. Naturli’ har rødder tilbage til 1988, og indtil for to år siden var vi kun i Danmark. Nu er vi på 16 markeder med vores plantebaserede produkter, så Anuga er et vigtigt udstillingsvindue ud mod resten af verden, siger Henrik Lund, direktør i Naturli’ Foods.

Det nye ærteprotein i granulat har fået navnet PEA’F 68.

Forventer meget af nyudviklet ærteprotein
I år har Naturli’ både showrooms i mejeri- og kødhallen på messen i Køln med nye produkter inden for både plantebaserede drikke, plantebaseret kød og som noget helt nyt også ingredienser. Her kan branchen for første gang se et ærteprotein baseret på europæiske ærter, som Naturli’ Foods har udviklet og fået rettighederne til at sælge på verdensplan. Udviklingsarbejdet er sket i samarbejde med Nisco og Nakskov Mill Foods, og ærteproteinet skal fremstilles i Danmark.
Det nye ærteprotein i granulat har fået navnet PEA’F 68, og det kan erstatte tekstureret sojaprotein i fødevarer. Naturli’ anvender allerede selv PEA’F til deres plantebaserede produkter som plantepølser, The Burger og Chick Free.
– I Naturli’ Foods er vi kendt som first mover med plantebaserede fødevarer til forbrugerne – også set i et internationalt perspektiv. Vi var første med fersk, plantebaseret fars i køledisken. Vi har længe arbejdet i kulissen på at blive lige så stærk på naturlige ingredienser – grønne råvarer. Det nyudviklede ærteprotein er verdens stærkeste og har et enormt markedspotentiale globalt set, siger Henrik Lund.
Han forventer, at det nye ærteprotein globalt set vil dominere plantebaserede fødevarer om tre til fem år. Han begrunder potentialet med, at ærteprotein er yderst rig på proteiner og er fri for både GMO og gluten. Naturli’s ærteprotein udmærker sig ved unikke egenskaber med hensyn til tekstur og den modstand, man oplever, når man tygger en fødevare, der indeholder ærteproteinet.

Henrik Lund forventer, at det nye ærteprotein globalt set vil dominere plantebaserede fødevarer om tre til fem år.

Efterspørgslen er stigende
På verdensmarkedet stiger efterspørgslen efter proteiner generelt, og det vil stige markant i de kommende år i takt med den globale befolkningstilvækst. Desuden stiger markedet voldsomt i disse år efter plantebaserede fødevarer.
-Strategisk er det et stort og vigtigt skridt for os, at vi går fra ’alene’ at være fødevarevirksomhed til at sætte os på rettighederne til et så vigtigt protein som ærteproteinet i granulat. Vi forventer, at globale fødevarevirksomheder som Impossible Food og Beyond Meat bliver fremtidige kunder hos Naturli’ Ingredients, siger Henrik Lund, der forventer, at det nye ærteprotein vil trække stor opmærksomhed på Anuga.
Udover en kommerciel interesse ser Naturli’ Foods også, at det nye ærteprotein er skelsættende ud fra et samfundsmæssigt perspektiv.
– Moder jord er på overarbejde, fordi vi forbruger flere af naturens ressourcer, end kloden kan nå at producere. Fødevareproduktionen alene tegner sig for en fjerdedel af den menneskeskabte CO2 udledning – her tynger den animalske produktion regnskabet. Og det bliver kun værre i takt med, at der bliver langt flere munde at mætte. Derfor er der brug for en fødevarerevolution, hvor vi omlægger vores kost til at være langt mere plantebaseret. I det perspektiv er udviklingen af det nye ærteprotein et utroligt vigtigt skridt på vejen, mener Henrik Lund.

Skrevet i: Messer og konferencer, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik