• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ10. 05. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Muslinger fra Limfjorden på vej ud til butikker i hele landet

Detailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ10. 05. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Lidl har netop lanceret produktserien ’En bid af Danmark’ for at gøre det nemmere at vælge lokale, danske kvalitetsprodukter. En af de danske leverandører er Vilsund Blue fra Nykøbing Mors, der glæder sig til at tilbyde skaldyr, som er certificeret af MSC.

Poul Kærgaard er direktør hos den danske muslingeproducent Vilsund Blue, der leverer ferske muslinger til Lidls nye serie ”En bid af Danmark”.

Poul Kærgaard er opvokset i en muslingefiskerfamilie, og i en alder af blot 20 år stiftede han Vilsund Blue. I dag, 36 år senere, beskæftiger Vilsund Blue 70 medarbejdere, fordelt på tre lokale fabrikker i Nykøbing Mors. Virksomheden har ambitioner om at blive danskernes foretrukne leverandør, når det kommer til danske, MSC-certificerede fisk og skaldyr, og seneste skridt i den målsætning er et endnu mere ambitiøst samarbejde med dagligvarekæden Lidl.

Vilsund Blue har været leverandør til Lidl siden 2019, men nu udvides samarbejdet, og Vilsund Blue skal fremover levere muslinger, både ferske og på glas, til Lidls nye serie ‘En bid af Danmark’. Serien skal gøre det nemmere for Lidls kunder at tilvælge lokale, danskproducerede varer og består af omkring 40 produkter fra 15 små og mindre leverandører.

– Hos Lidl oplever vi en stigende efterspørgsel på både danske og helt lokale fødevarer. Derfor får vi nu flere lokale fødevarer af høj kvalitet på hylderne til gode priser, heriblandt MSC-certificerede muslinger fra Vilsund Blue, som, vi håber, vil havne på endnu flere middagstallerkener i de danske hjem, fortæller Lidls indkøbsdirektør, Rasmus Pape.

Samarbejdet betyder, at Vilsund Blue nu leverer muslinger fra Limfjorden til alle Lidls danske butikker samt til Lidl-butikker i landende Tyskland, Schweiz og Østrig som sæsonvare.    

– Lidl har været med til at åbne døren til det danske og udenlandske marked, hvor vi i samarbejde har været med til at udvide forbrugernes horisont omkring muslinger som en lokal og klimavenlig fødevare. I Danmark er vi så heldige at kunne fiske nogle af verdens bedste blåmuslinger i vores egne farvande, og danskerne skal naturligvis kunne nyde denne lokale delikatesse, og det bliver nu mere tilgængeligt gennem samarbejdet med Lidl og deres En bid af Danmark-serie, udtaler Poul Kærgaard, administrerende direktør i Vilsund Blue A/S.

Intet går til spilde i produktionen

Vilsund Blue blev i 2010 som det første muslingefiskeri i verden certificeret af MSC (Marine Stewardship Counsel) for bæredygtigt muslingefiskeri. MSC-standarderne følger internationale retningslinjer for bedste praksis for certificering og miljømærkning og er udviklet i samråd med fiskeindustrien, forskere, miljøforkæmpere, eksperter og interessenter.

Overordnet set måler fiskeristandarden bæredygtigheden af fiskeriers fangst af vildtlevende fisk, og netop arbejdet med bæredygtighed gennemsyrer hele Vilsund Blues værdikæde – lige fra selve fiskeriet, over produktionen til det direkte salg til kunden.

I processen er der eksempelvis intet, der går til spilde fra muslingerne. Spild bruges blandt andet til muslingefond og pulver, der kan bruges som smagsforstærkere i madlavningen. Selv de tomme skaller knuses og bruges til hønsefoder.

– Vores mål er at blive danskernes foretrukne leverandør af bæredygtige fisk og skaldyr. Vores samarbejde med Lidl bidrager i høj grad til at udvide forbrugernes horisont i forhold til at muslinger er en lækker, lokal og klimavenlig fødevare, afslutter Poul Kærgaard, direktør hos Vilsund Blue.

Blåmuslinger er desuden en utrolig klimavenlig fødevare, da de har et meget lavt klimaaftryk. Den store klimadatabase skriver, der er udledes 0,22 kilo CO2 ved produktion af et kilo målmuslinger, og sammenligner man det med hakket oksekød, så udledes der 30,84 kilo CO2 ved produktion af samme mængde*. Hos Vilsund Blue samarbejdes der tæt med lokale fiskere for at sikre, at fiskeriet foregår under kontrol af bestand og miljø, så danskerne fortsat kan nyde muslinger i fremtiden.

*Den store klimadatabase

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Kød, fisk og fjerkræ

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik