• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Kød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed07. 05. 2024 | Mikkel Bækgaard

MSC: Appetitten på bæredygtig tun er usvækket

Kød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed07. 05. 2024 By Mikkel Bækgaard

Ny årbog over bæredygtigt tun viser, at mængden af tun, der sælges med Marine Stewardship Council (MSC)’s blå miljømærke, vokser. De solgte mængder er næsten fordoblet år for sidensæsonen 2020-21, hvor det globale salg kun var 76.702 tons.

De fleste tun med det MSC-certificerede mærke er konserves, men dataene omfatter også salg af våd tun fra fiskedisken, frosset, i færdigretter eller foder til kæledyr.

Tun på dåse er en nærende og økonomisk tilgængelig kilde til protein og omega 3 fedtsyrer og har længe været en fast beboer i køkkenskabet. Da leveomkostningerne er steget rundt om i verden, har mange budget-madbloggere, på engelsk også kaldet ‘tinfluencers’, rettet opmærksomheden mod tunfisk på dåse til opskrifter på alt fra pastabagning til ’tuna melt’ og fra salat til wokretter.

Den store stigning i salget af MSC-certificeret tun viser, at forbrugerne fortsat prioriterer at sikre, at fisk og skaldyr er bæredygtigt indkøbt trods pressede husholdningsbudgetter.

Det er også oplevelsen hos discountkæden REMA 1000:

”Vores salg af MSC-certificeret tun er i perioden også steget markant – så vi kan sagtens genkende billedet af, at kunderne efterspørger det i højere grad. Et øget salg af MSC-tun til vores kunder ligger i tråd med vores fiskepolitik og vi vil gerne takke kunderne for at bakke så flot op,” siger Anders Rene Jensen, indkøbs- og marketingdirektør hos REMA 1000 Danmark.

Støt stigende mænger af fanget tun

Dataene om bl.a. tun på dåse kan findes i en ny årlig publikation fra MSC. Årbogen for bæredygtig tun er en autoritativ analyse af verdensmarkedet for bæredygtig tun. Det viser MSC-certificeringens fremskridt og betydning på havet, på markeder og i samfund over hele verden.

Rapporten er fuld af historier og afgørende detaljer om mennesker, der arbejder sammen for at gøre en forskel for planeten. Rapporten profilerer også de førende mærker rundt om i verden, der driver væksten af MSC-mærkede produkter, og viser, hvordan de opfylder forbrugernes forventninger om tilgængeligheden af bæredygtige fisk og skaldyr.

Den samlede mængde tun, der fanges hvert år, har været støt stigende siden 1950’erne ifølge FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation. Den seneste rapport om verdens fiskeritilstand (SOFIA) viser, at der blev fanget mere end 2,8 mio. ton skipjack tun (bugstribet bonit) i levende vægt og mere end 1,5 mio. ton gulfinnet tun i levende vægt i 2020. En opdateret SOFIA-rapport forventes offentliggjort i juni 2024.

Ved udgangen af 2023 udgjorde MSC-certificeret tun omkring 33 pct. af den samlede globale fangst. Medregnet fiskerier, der samarbejder med MSC om at forbedre deres praksis, men som ikke er fuldt certificeret, er dette tal oppe på 53 pct.

World Tuna Day

Forskning, der viser, at en tredjedel af de syv vigtigste tunarter blev fisket på biologisk ubæredygtige niveauer, fik i 2016 FN til at udpege 2. maj som World Tuna Day for at øge bevidstheden om, at bestandene af tunfisk var truet af overvældende efterspørgsel.

Siden da har mange fiskerier vist et enormt engagement i at forbedre praksis for at sikre tunens bæredygtighed. International Seafood Sustainability Foundation’s seneste bestandsrapport viste, at 86% af den globale tunfangst kom fra bestande på sunde niveauer.

Nicolas Guichoux, MSC’s Chief Programme Officer, sagde:

“Det er ingen overraskelse, at tun på dåse er sådan et populært produkt – det er lækkert, sundt og i disse pressede økonomiske tider giver det værdi for pengene. Men det er vigtigt, at det ikke bliver offer for sin egen succes.

“For at sikre forsyningen af tun er vi nødt til at sikre, at den bliver fisket på en bæredygtig måde. Stigningen i salget af tun, der er blevet indkøbt bæredygtigt, viser, hvor godt kunderne forstår dette.”

Tun er en vandrende fiskeart, og derfor kan bestandene deles af mange forskellige lande, som skal nå til enighed om de forvaltningsforanstaltninger, der er nødvendige for at sikre, at fiskeriet er bæredygtigt. Dette kan være en betydelig udfordring for tunfiskeriet og de regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO’er). For eksempel er det vestlige centrale Stillehav hjemsted for mere end halvdelen af verdens skipjack tun – den mest populære tunart. 26 nationer med ansvar for tunfiskeri i regionen er i øjeblikket i langsigtede forhandlinger for at blive enige om regler, der skal sikre, at tunbestandene aldrig overfiskes.

Skrevet i: Kød, fisk og fjerkræ, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik