• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Markedsføring21. 11. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Motatos kan fejre tre år i Danmark med stadig vækst

Markedsføring21. 11. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Det er nu tre år siden, at det svenskejede madspildssupermarked Motatos åbnede i Danmark. Virksomheden har nu mere end 40.000 danske kunder og har oplevet en stor vækst i omsætningen. Ikke mindst et 2022 med stigende fødevarepriser har virkelig fået danskernes øjne op for, at der er mange penge at spare ved at købe madspildsvarer online.

Det er nu tre år siden, Motatos gik ind på det danske marked med sit forretningskoncept, som kort fortalt går ud på at redde madvarer og produkter fra at gå til spilde ved at opkøbe overskudsvarer direkte fra producenterne og videresælge dem til forbrugerne med store rabatter.
Danskerne har taget rigtig godt imod konceptet, og der har været en tydelig udvikling i omsætningen, hvis man kigger på tallene fra 2021 målt mod 2020. I 2021 var omsætningen i Danmark således på 34 mio SEK mod 13 mio SEK i 2020. Der er tale om en vækst på mere end 160 pct. fra første til andet år i Danmark.
Den samlede omsætning for 2022 kendes af gode grunde endnu ikke, men hvis man kigger på, hvor meget mad og andre produkter, danskerne har handlet via Motatos i år, giver det en god indikation af, at også 2022 vil vise en flot vækst for madspildssupermarkedet. Hvor danskerne i 2021 reddede 810 tons fødevarer og produkter fra at ende i skraldespanden, har salget i 2022 til og med september allerede rundet 977 tons (598 i sep/2021). Især de sidste fire måneder er væksten eksploderet, og sammenligner man med den bedste måned i ’21 lå salget her på 95 tons – i september 2022 rundede salget af varer 182 tons. En udvikling, der tyder på, at de stigende fødevarepriser og inflationen for alvor har fået danskernes øjne op for madspildskonceptet.

Så muligheder i konceptet
At Motatos gjorde sit indtog på det danske marked skyldes blandt andet tidligere landechef, Kasper Stærk, der i dag er chef for Motatos’ globale Private Label forrretning. Han så i 2019 mulighederne i konceptet, og da en ekspansion i Danmark allerede var på tegnebrættet fra Motatos’ side, blev idéen hurtigt til en realitet.
-Vi begyndte etableringen af Motatos i Danmark i august 2019, og 16. november gik vi i luften med én medarbejder (mig) og en praktikant. Vi havde ikke engang et kontor, men til gengæld var vi vilde med konceptet og sikre på, at man også i Danmark ville kunne se den indlysende winwin i både at redde varer fra madspild og spare penge, når man handler. Og det har jo heldigvis vist sig at holde vand. I dag har Motatos virkelig fået danskerne med på at handle online og redde mad; vi vækster og er nu seks medarbejdere, siger chef for Motatos’ globale Private Label forrretning, Kasper Stærk.

Siden indtoget i Danmark har Motatos, med stærke investorer i ryggen, ekspanderet forretningen på flere vigtige områder. Selve konceptet med at sælge overskudsvarer er blevet suppleret med Motatos’ egne brands; ”By Motatos” som er et private label bestående af en række billige og velsmagende basisfødevarer, og brandet ”SAVED by Motatos” – en række plantebaserede produkter, som alle er fremstillet af råvarer reddet fra at gå til spilde.

Investeringerne har også drevet Motatos’ ekspansion ind på det internationale marked, hvor konceptet blev lanceret i Tyskland i 2020 og i England i 2022, og endelig er de blevet brugt til at bygge et nyt avanceret lager i Örebro, som er virksomhedens største investering nogensinde. Lageret er på 22.000 m2 og er udstyret med 149 robotter, der hjælper personalet med at plukke og pakke varer, og drives af el fra solpaneler placeret på taget. Fra lageret skal titusindvis af tons mad- og forbrugerprodukter reddes fra at gå til spilde hvert år.

Skrevet i: Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik