• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 09. 2024 | Mikkel Bækgaard

Meyers gør status på bæredygtighedsarbejde: Hæver økologiprocent til 55 pct. og indkøber 72 tons bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 09. 2024 By Mikkel Bækgaard

I 2021 lancerede Meyers en bæredygtighedsstrategi med klare mål indenfor en række områder fra klima til lokale råvarer og social bæredygtighed. Nu gør madvirksomheden status med en række markante resultater, der på fem år tæller en opjustering af økologiprocenten til 55 pct. og øget indkøb af bælgfrugter til 72 tons på ét år.

I flere kantiner er buffetten overvejende grøn, og dagens ret er grøntsagsbaseret med kødet er et tilvalg – en ændring, der har sænket forbruget af kød væsentligt. Foto: Stine Christiansen

I mere end 25 år har Meyers arbejdet for at forbedre den danske madkultur gennem fokus på økologi, lokale råvarer og bedre dyrevelfærd, og for tre år siden blev dette samlet i én strategi:

“Vi besluttede os for at kortlægge vores bæredygtighedsarbejde for at se, om vi var på rette vej med vores indsatser indenfor klima- og miljøaftryk. Og takket være samarbejdet med vores ambitiøse kunder og dygtige kolleger kan vi nu dele de foreløbige resultater,” fortæller CEO i Meyers, Jesper Lykke Wacherhausen. 

Strategien blev udformet med målsætninger indenfor fem hovedområder: Klima, biodiversitet, økologi og dyrevelfærd, stedsans og “et længere bord”, hvoraf de sidste to områder beskæftiger sig med henholdsvis lokale råvarer og social bæredygtighed. For at sikre korrekte mål og datametoder indgik Meyers desuden et samarbejde med eksperter i livscyklusvurdering fra 2.-0 LCA consultants og Rambøll.

Økologi som del af værdigrundlag

Nu, i sensommeren 2024, udgiver Meyers en rapport med en foreløbig status, hvoraf særligt resultaterne indenfor klima og økologi står ud for Jesper Lykke Wacherhausen:

“Jeg enormt stolt over, hvordan vi både har opnået en CO2-reduktion for råvarer på 31 pct. og en økologiprocent på tværs af alle vores forretningsområder på 55 pct.. Økologi har altid været en del af Meyers’ værdigrundlag, og i dag er vi endnu mere bevidste om økologiens rolle i at bevare og genoprette biodiversitet”, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen og uddyber: 

“I en tid med svingende råvarepriser er jeg imponeret over, hvordan mine kolleger fortsat har formået at prioritere økologien, så vi tager det ansvar, vi skal. For når vi dagligt serverer mere end 30.000 måltider i vores kantiner og som leveret frokost, så batter det virkelig noget for både sundhed og natur, når de økologiske råvarer fylder så meget på tallerkenen”. 

72 tons bælgfrugter på ét år 

Et af tiltagene for at sikre CO2-reduktionen har været at ændre måden at lave mad på:

“Før blev måltiderne typisk udtænkt med kød som udgangspunkt, men nu udtænkes de fleste retter med udgangspunkt i grøntsager og grønne proteiner såsom bælgfrugter og tempeh. Dermed er dagens varme ret i flere af vores kantiner nu grøntsagsbaseret, og kødet er et tilvalg”, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen. 

Som del af arbejdet for at bruge mindre kød og flere grønne proteiner har Meyers iværksat en række initiativer for at få flere til at opleve glæden ved danske ærter, linser og bønner. Det har blandt andet resulteret i, at det samlede indkøb af bælgfrugter er steget fra 45 tons til 72 tons fra 2018-2023. Som del af dette fokus har Meyers desuden satset markant på at indkøbe flere danske og nordiske bælgfrugter og har således opjusteret indkøbet af de nordiske bælgfrugter med mere end 2000 pct. fra 68 kg i 2018 til 16 tons i 2023.  

Skræddersyede løsninger til grønnere måltider

I arbejdet med at implementere bæredygtighedsinitiativer både internt og i samarbejdet med kunder, erkender Jesper Lykke Wacherhausen, at Meyers kun har kunne nå i mål ved at tilpasse indsatsen til de respektive områder og samarbejdspartnere:

”Vi har en bred portefølje af kunder, der er forskellige steder i deres arbejde med bæredygtighed: Nogle er optagede af råvarer, mens andre går mere op i den socio-økonomiske agenda. For os er det afgørende at kunne skræddersy løsninger, hvor vi hjælper kunderne med deres mål indenfor mad og måltider lige meget hvor de er – for der er lige så mange nuancer og niveauer at arbejde med bæredygtighed på, som der er virksomheder”. 

Samtidig understreger Meyers’ CEO, at både kokke og gæster har spillet en vigtig rolle i både tilblivelsen og modtagelsen af den nye måde at lave mad på:

”Vi skylder vores kolleger i køkkenerne og vores gæster en stor tak, for det er deres værtskab og nysgerrighed, der gør, at vi kan lykkes med så store forandringer. Og det kræver fortsat fokus, blandt andet på gastronomisk efteruddannelse, når vi skal nå næste målsætning om 50 pct. reduktion i 2030”, siger Jesper Lykke Wacherhausen.

Genoprettelse af biodiversitet som næste skridt

Arbejdet med bælgfrugter og grønnere måltider er både en del af Meyers’ indsats for at reducere CO2, men også for at genoprette biodiversitet:

“Vi ved, at den største og mest afgørende faktor i forhold til genetablering af biodiversitet er reduktion af arealanvendelse til produktion af mad, og det kan eksempelvis opnås ved at indkøbe flere bælgfrugter og mindre kød”, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen og slutter:

“Samtidig er det afgørende at have de rette målemetoder til at holde overblik over så komplekse områder og indsatser, og derfor vi gang med at implementere en metode i indkøbssystemerne, så arealanvendelsen fra råvarerne kan måles. Det bliver det næste store skridt i vores bæredygtighedsarbejde og en indsats, jeg ser meget frem til at følge”.

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

Frugt og grøntKød, fisk og fjerkræ06. 11. 2025

Danish Crown har rundet 2,5 millioner solgte pakker hakket oksekød blandet med grønt det første år og har dermed overgået de oprindelige forventninger til produktet. I en tid hvor stigende fødevarepriser - herunder prisen på oksekød - er et varmt samtaleemne hen over de danske køkkenborde, kan

RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

Ikke kategoriseret06. 11. 2025

Virksomheden bag de populære økologiske frugt- og nøddebarer har de seneste år oplevet en stabil tocifret vækst i Danmark, Tyskland og Sverige samt en markant stigning i online-salget. For at imødekomme den voksende efterspørgsel og stimulere en fortsat vækst på de europæiske markeder, udvider

7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

AktueltDrikkevarerMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

7-Elevens iværksætterforløb Innovation Corner, der blev lanceret sidste år, er blevet taget så godt imod, at kæden nu åbner op for en ny runde. Samtidig kommer det fjerde produkt fra første runde – en alkoholfri elektrolytdrik ’Dansevand’ – på hylderne. Sidste år deltog Dansevand, en alkoholfri

Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

AktueltFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræLandbrugRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed06. 11. 2025

Ved en højtidelig fejring hos Søren Wiuff i Lammefjorden lørdag den 1. november blev Årets Wiuff 2025 uddelt for allerførste gang. Prisen er opfundet og etableret af Lokale Fødevarer Danmarks stifter og formand, Jesper Zeihlund, og siden blevet medstiftet af HORESTA. Formålet med prisen er at hædre

Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

Frugt og grøntLandbrugMiljø og sundhedTop06. 11. 2025

I årevis har de arbejdet med jordforbedring via næringsrige kompostblandinger på en gård i Nordjylland. Resultatet er klart: Den sunde jord giver ikke bare sundere og stærkere grøntsager – men også bedre smag. På gården Ny Vraa i Tylstrup har man i årevis arbejdet med at udvikle og teste

Techmedia får ny ejer

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Techmedia A/S, der blandt andet driver Fødevarekus og magasinet Food&Drink, er blevet købt af FrontMedia ApS, der dermed styrker positionen på markedet for fag- og branchemedier. Handelen er gennemført 6. oktober 2025, og begge selskaber fortsætter i deres nuværende

Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

Foodservice04. 11. 2025

Kokkene har talt: Wassim Hallal er kåret som Kokkenes Kok 2024 – en af de største hædersbevisninger i dansk gastronomi. Prisen gives til en kok, der med talent, generøsitet og faglig styrke har gjort en særlig forskel for branchen. Den prestigefyldte pris blev overrakt ved Fonden Dansk Gastronomis

Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

FoodserviceMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20

Juleudgave af Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice04. 11. 2025

Julen sig nærmer, og det betyder, at nyeste nummer af Food&Drink sætter fokus på julen og alle dens glæder. Læs blandt andet om spændende jule-nyheder, men kom også med til Aalborg for at besøge byens første Michelin-restaurant. Udover at drage nordpå og se på julen har Food&Drink også

Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

FoodserviceFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed04. 11. 2025

Pico Pizza vandt Årets plantebaserede takeaway-måltid ved weekendens Plant Food Festival, hvor Dansk Vegetarisk Forening og Plantebranchen hyldede årets bedste plantebaserede madoplevelser på farten. Hvem laver landets bedste plantebaserede måltid to go? Det blev afgjort i weekenden, da

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

  • RAWBITE udvider produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

    06.11.2025

  • 7-Eleven åbner ny runde af Innovation Corner og sætter fjerde iværksætterprodukt på hylderne

    06.11.2025

  • Årets Wiuff 2025: Marie Bojsen fra Birthesminde modtager Danmarks første råvarepris

    06.11.2025

  • Sund jord giver sunde grøntsager – og det kan smages

    06.11.2025

  • Techmedia får ny ejer

    04.11.2025

  • Wassim Hallal vinder hædersprisen som Kokkenes Kok

    04.11.2025

  • Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild

    04.11.2025

  • Juleudgave af Food&Drink på gaden

    04.11.2025

  • Her er Danmarks bedste plantebaserede takeaway

    04.11.2025

  • Sukaiba vinder ”Denmark’s Best Hotel Restaurant” for anden gang

    30.10.2025

  • En rigtig god kop kaffe er det nye personalegode

    30.10.2025

  • Dansk sommelier vinder den første udgave af Master of Port Scandinavia 2025

    30.10.2025

  • Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

    30.10.2025

  • Prestigefyldt kåring: Den danske Spiseguide hylder AOC som Årets Restaurant

    30.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik