• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 09. 2024 | Mikkel Bækgaard

Meyers gør status på bæredygtighedsarbejde: Hæver økologiprocent til 55 pct. og indkøber 72 tons bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 09. 2024 By Mikkel Bækgaard

I 2021 lancerede Meyers en bæredygtighedsstrategi med klare mål indenfor en række områder fra klima til lokale råvarer og social bæredygtighed. Nu gør madvirksomheden status med en række markante resultater, der på fem år tæller en opjustering af økologiprocenten til 55 pct. og øget indkøb af bælgfrugter til 72 tons på ét år.

I flere kantiner er buffetten overvejende grøn, og dagens ret er grøntsagsbaseret med kødet er et tilvalg – en ændring, der har sænket forbruget af kød væsentligt. Foto: Stine Christiansen

I mere end 25 år har Meyers arbejdet for at forbedre den danske madkultur gennem fokus på økologi, lokale råvarer og bedre dyrevelfærd, og for tre år siden blev dette samlet i én strategi:

“Vi besluttede os for at kortlægge vores bæredygtighedsarbejde for at se, om vi var på rette vej med vores indsatser indenfor klima- og miljøaftryk. Og takket være samarbejdet med vores ambitiøse kunder og dygtige kolleger kan vi nu dele de foreløbige resultater,” fortæller CEO i Meyers, Jesper Lykke Wacherhausen. 

Strategien blev udformet med målsætninger indenfor fem hovedområder: Klima, biodiversitet, økologi og dyrevelfærd, stedsans og “et længere bord”, hvoraf de sidste to områder beskæftiger sig med henholdsvis lokale råvarer og social bæredygtighed. For at sikre korrekte mål og datametoder indgik Meyers desuden et samarbejde med eksperter i livscyklusvurdering fra 2.-0 LCA consultants og Rambøll.

Økologi som del af værdigrundlag

Nu, i sensommeren 2024, udgiver Meyers en rapport med en foreløbig status, hvoraf særligt resultaterne indenfor klima og økologi står ud for Jesper Lykke Wacherhausen:

“Jeg enormt stolt over, hvordan vi både har opnået en CO2-reduktion for råvarer på 31 pct. og en økologiprocent på tværs af alle vores forretningsområder på 55 pct.. Økologi har altid været en del af Meyers’ værdigrundlag, og i dag er vi endnu mere bevidste om økologiens rolle i at bevare og genoprette biodiversitet”, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen og uddyber: 

“I en tid med svingende råvarepriser er jeg imponeret over, hvordan mine kolleger fortsat har formået at prioritere økologien, så vi tager det ansvar, vi skal. For når vi dagligt serverer mere end 30.000 måltider i vores kantiner og som leveret frokost, så batter det virkelig noget for både sundhed og natur, når de økologiske råvarer fylder så meget på tallerkenen”. 

72 tons bælgfrugter på ét år 

Et af tiltagene for at sikre CO2-reduktionen har været at ændre måden at lave mad på:

“Før blev måltiderne typisk udtænkt med kød som udgangspunkt, men nu udtænkes de fleste retter med udgangspunkt i grøntsager og grønne proteiner såsom bælgfrugter og tempeh. Dermed er dagens varme ret i flere af vores kantiner nu grøntsagsbaseret, og kødet er et tilvalg”, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen. 

Som del af arbejdet for at bruge mindre kød og flere grønne proteiner har Meyers iværksat en række initiativer for at få flere til at opleve glæden ved danske ærter, linser og bønner. Det har blandt andet resulteret i, at det samlede indkøb af bælgfrugter er steget fra 45 tons til 72 tons fra 2018-2023. Som del af dette fokus har Meyers desuden satset markant på at indkøbe flere danske og nordiske bælgfrugter og har således opjusteret indkøbet af de nordiske bælgfrugter med mere end 2000 pct. fra 68 kg i 2018 til 16 tons i 2023.  

Skræddersyede løsninger til grønnere måltider

I arbejdet med at implementere bæredygtighedsinitiativer både internt og i samarbejdet med kunder, erkender Jesper Lykke Wacherhausen, at Meyers kun har kunne nå i mål ved at tilpasse indsatsen til de respektive områder og samarbejdspartnere:

”Vi har en bred portefølje af kunder, der er forskellige steder i deres arbejde med bæredygtighed: Nogle er optagede af råvarer, mens andre går mere op i den socio-økonomiske agenda. For os er det afgørende at kunne skræddersy løsninger, hvor vi hjælper kunderne med deres mål indenfor mad og måltider lige meget hvor de er – for der er lige så mange nuancer og niveauer at arbejde med bæredygtighed på, som der er virksomheder”. 

Samtidig understreger Meyers’ CEO, at både kokke og gæster har spillet en vigtig rolle i både tilblivelsen og modtagelsen af den nye måde at lave mad på:

”Vi skylder vores kolleger i køkkenerne og vores gæster en stor tak, for det er deres værtskab og nysgerrighed, der gør, at vi kan lykkes med så store forandringer. Og det kræver fortsat fokus, blandt andet på gastronomisk efteruddannelse, når vi skal nå næste målsætning om 50 pct. reduktion i 2030”, siger Jesper Lykke Wacherhausen.

Genoprettelse af biodiversitet som næste skridt

Arbejdet med bælgfrugter og grønnere måltider er både en del af Meyers’ indsats for at reducere CO2, men også for at genoprette biodiversitet:

“Vi ved, at den største og mest afgørende faktor i forhold til genetablering af biodiversitet er reduktion af arealanvendelse til produktion af mad, og det kan eksempelvis opnås ved at indkøbe flere bælgfrugter og mindre kød”, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen og slutter:

“Samtidig er det afgørende at have de rette målemetoder til at holde overblik over så komplekse områder og indsatser, og derfor vi gang med at implementere en metode i indkøbssystemerne, så arealanvendelsen fra råvarerne kan måles. Det bliver det næste store skridt i vores bæredygtighedsarbejde og en indsats, jeg ser meget frem til at følge”.

Skrevet i: Foodservice, Frugt og grønt, Miljø og sundhed, Top, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik