• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MarkedsføringMejeri09. 12. 2021 | Helle Friemann Nielsen

Mejerier har solid vækst i e-handel med ost

MarkedsføringMejeri09. 12. 2021 By Helle Friemann Nielsen

Danskerne køber tøj, sko og måltidskasser i stor stil over nettet – og stadig flere får nu også ost leveret til døren.
Det mærker man hos landets ostehandlere og flere mejeriers ostebutikker.

Blandt dem er Arla Unika, hvor 30 pct. af det samlede salg fra selskabets tre butikker i 2020 fandt sted i forretningens webshop mod 12 pct. året før.
-Vores nethandel er inde i en vild udvikling. Vi har rigtig travlt og er vokset ud af de lokaler, hvor vores websalg begyndte fra nul i 2016, siger Mette Aaskov Lassen, E Commerce Manager for Arla Unika.
Indtil august i år havde netbutikken hjemme i et baglokale i Unikas butik i Klostergade i Aarhus, hvor webordrerne blev håndteret, når der ikke var travlt. Nu foregår pakningen af oste, garniturer og andre delikatesser bestilt over nettet i et nyindrettet lagerrum i Arlas hovedkvarter i Viby – og på en Arla-afdeling i Falköping i Sverige. Begge steder varetages opgaverne af to nyansatte medarbejdere på fuld tid, som udelukkende beskæftiger sig med Unikas nethandel.
I månederne efter lukningen af samfundet i marts 2020 firedoblede Arla Unika sin online-handel. Fremgangen opvejede nogenlunde et vigende salg i de fysiske butikker i Stockholm, København og Aarhus. Efter genåbningen har man holdt de gode salgstal i webshoppen og fået mange nye, faste kunder, oplyser Mette Aaskov Lassen:
-Det viser, at vi har brudt barrieren for bekymringen ved at købe kølevarer online.

Pænt salg i Them
Hvor Arla Unika kan trække på Arla Foods erfaring med global e-handel, må andre danske mejerier bygge deres virtuelle salg op fra bunden.
Det har man gjort hos Them Andelsmejeri, som åbnede en netbutik i januar i år. Knap et år senere kan CEO Torben Aarris fortælle om en satsning, som falder i hak med mejeriets fysiske ostebutik og køkken, hvor der laves osteanretninger og -tilbehør:
-Webshoppen er stadig et lille ben af vores forretning, men vi har et pænt salg med en støt vækst og er glade for at kunne tilbyde vores samlede ostesortiment til kunder landet over. Det kan give inspiration og supplerer vores salg i detailhandlen, hvor udvalget af Them-oste er knap så bredt, fortæller han.

Ostehandlere opruster
Retter man blikket mod landets ostehandlere, ser man også en tendens til at øge fokus på ostesalg over nettet. Flere tilbyder e-bestilling af oste og anretninger, og enkelte har en decideret netbutik. Det gælder Klingenberg Ost & Delikatesser, der midt i november lancerede en ny hjemmeside med en opdateret webshop som et supplement til dens fem fysiske butikker i Middelfart, Odense, Rødovre, Lyngby og København.
-Vi havde et pænt salg i vores ”gamle” webshop og tror, at det kan betale sig at investere i den del af forretningen for at gøre den mere kendt og øge omsætningen, siger Klingenbergs indehaver Kaj Jørgensen.
Lidt mere tilbageholdende er formanden for Ostehandlerforeningen for Danmark, Martin Vorsøe. Han har ingen netbutik ved siden af sine to forretninger i Holbæk og Espergærde, men bruger sin hjemmeside og sociale medier til at sætte fokus på særlige oste, tilbud og anretninger. Det giver pote. Antallet af bestillinger af tapasplatter pr. mail er blevet fordoblet på et års tid og udgør nu næsten halvdelen af det samlede salg. Desuden får Martin Vorsøe mange henvendelser om oste, som kunder har set på hans Facebook-side.
-Så alt i alt bliver forretningen styrket af vores tilstedeværelse på nettet. Men jeg har ikke planer om at åbne en webshop. Det bliver for ressourcekrævende i forhold til fx personale og udgifter til køleemballage, lyder det fra ostehandlernes formand.

Skrevet i: Markedsføring, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik