Med ”Bagerfællesskabet” indleder KonditorBager og BagerGruppen et nyt samarbejde, der skal styrke udviklingen på tværs af bagerbranchen og reducere omkostningerne for de enkelte bagere. Målet er at skabe et forum for fælles vækst, hvor konkurrenter bliver samarbejdspartnere.
To konkurrenter inden for bagerbranchen forener nu kræfterne. Fra den 1. oktober 2024 træder indkøbsforeningen BagerGruppen og bagerkæden KonditorBager ind i et samarbejde under navnet Bagerfællesskabet.
“Det er et nyt, fremtidsrettet fællesskab for bagere på tværs af branchen, hvor vi sammen deler ressourcer for at skabe værdi for alle medlemmerne. Som første skridt får alle i Bagerfællesskabet adgang til vores avancerede program til næringsdeklarationsberegning på produkterne, som er noget, kunderne i stigende grad efterspørger,” fortæller Morten Lapholm, direktør i KonditorBager, mens teen Friis Nielsen, formand for BagerGruppen, supplerer:
“Samarbejde er helt klart vejen frem. I stedet for at hver enkelt bager skal udvikle de samme løsninger, kan vi nu dele ressourcer og reducere omkostninger. Behovet for næringsberegning bliver kun større, og med Bagerfællesskabet får vi adgang til en bedre og fremtidssikret løsning.”
Ingen planer om fælles råvareindkøb – fokus på nonfood-områder
Der er ikke planer om, at Bagerfællesskabet skal omfatte fælles råvareindkøb. I stedet vil KonditorBager og BagerGruppen undersøge mulighederne for at samarbejde på nonfood-områder, som kan give medlemmerne endnu større fordele. Det kan inkludere alt fra skiltning og skadedyrsbekæmpelse til forsikringsløsninger og energibesparelser.
– Ved at dele sådanne tjenester kan vi sikre, at den enkelte bager får adgang til de bedste og mest omkostningseffektive løsninger, udtaler Morten Lapholm.
Udover fælles værktøjer som næringsberegneren, forventes samarbejdet at udvikle sig til at omfatte områder som efteruddannelse og andre fælles løsninger. Hos både KonditorBager og BagerGruppen ses Bagerfællesskabet som starten på en ny æra for den danske bagerbranche.
– Vi står i en branche, der værdsætter håndværkets traditioner, men som også oplever stigende konkurrence. Der er brug for løsninger, der gør os endnu bedre i stand til at møde kundernes forventninger. Det er historisk, at vi, som mangeårige konkurrenter, nu går sammen om fælles initiativer for at styrke hele branchen, siger Morten Lapholm.
– Gennem mange år har bagerbranchen været opdelt i forskellige grupper, der har konkurreret om at differentiere sig. Med dette samarbejde rykker vi tættere sammen for at styrke hinanden. Det er et vigtigt skridt fremad, og den 1. oktober vil markere en ny begyndelse i branchen, siger Steen Friis Nielsen.
Det nye samarbejde vil ikke kun være en fordel for de enkelte bagere, men også for leverandører og samarbejdspartnere. Deres produkter og råvarer vil blive inkluderet i deklarationsprogrammet og dermed spille en central rolle i produktionen hos bagerne.
BagerGruppen, som består af over 130 medlemmer, er en indkøbsforening for frie danske håndværksbagere, hvor attraktive indkøbsaftaler kombineret med vidensdeling og sammenhold udgør de vigtigste elementer. Det nye samarbejde med KonditorBager skal fastholde og udbygge disse fordele, så vi sammen kan tilbyde konkurrencedygtige vilkår for alle medlemmer.
KonditorBager er en landsdækkende kæde af bagerforretninger fordelt over hele landet. Bagerkæden blev startet i 1977, og udvalget har siden fulgt med tiden uden at gå på kompromis med håndværkskvaliteten. Konceptet indebærer bagerbrød og konditorkager i én og samme butik.