
Folkene bag YourLocal vil gerne sætte yderligere fokus på madspild, bæredygtighed og på, hvordan vi som mennesker optimerer vores ressourcer bedst muligt.
– Vi har skåret bureaukratiet væk og eksisterer kun som en app og er båret af en stor portion hjerteblod fra medarbejdere og frivillige – og med opbakning fra investorer og supermarkedskæder, lyder det fra Kasper Kastoft Nielsen, der er en af initiativtagerne til det, der startede som en lokal SMS-kæde på Vesterbro i København og blev lanceret som app sidste sommer.
– YourLocal blev startet på frivillig basis og er fortsat delvist drevet af frivillige. Vi har i dag 70.000 brugere og 500 forretninger fordelt over hele Danmark, supplerer Oliver Bratshaug.
Han tilføjer, at man startede med de små lokale forretninger, men nu er supermarkederne begyndt at komme med i stor stil.
– På YourLocal bekæmper supermarkeder og lokale uafhængige forretninger madspild sammen, mener han.
Målet her og nu er at reducere madspild med 11.000 tons om året i Danmark, og initiativtagerne forventer at have 120.000 brugere og 900 forretninger inden udgangen af året. Herefter er det planen at indtage Tyskland – og dernæst USA.
– Vi ønsker virkelig at skabe mere debat og synlighed omkring madspild og om, hvordan man med hjerteblod og en god ide kan samle forbrugere, kæder og mindre forretninger på kryds og tværs af kommercielle incitamenter og forretnings-planer. Vi er lykkes ret godt, men har meget mere at opnå, mener Oliver Bratshaug.
– Vi har så god succes nu, og vi kan virkelig mærke specielt i forhold til supermarkederne, hvor interessant det, vi laver, er. Så jeg har svært ved at forestille mig, at vi ikke skulle lykkedes med vores ekspansion med en kombination af investering og indtægter, slutter Kasper Kastoft Nielsen.