En dansk familie spilder årligt mad for 2.150 kr. Det viser en ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD. Op til Danmarks madspildsdag, mandag den 29. september, sætter tænketanken fokus på, hvordan kunstig intelligens (AI) kan hjælpe danskerne med at redde maden og samtidig spare penge.

Madspild koster danskerne dyrt. En ny rapport fra madspildstænketanken ONE\THIRD afslører, at en gennemsnitlig dansk husstand årligt bruger 2.150 kr. på mad, som efterfølgende ender i skraldespanden. Det svarer til knap 180 kr. pr. måned.
Siden 2021 er Danmarks madspild steget med otte procent. Det koster nu samfundet over 11 milliarder kroner årligt og svarer til 3,4 procent af landets samlede CO2-udslip. Halvdelen af værditabet sker hjemme hos danskerne.
Op til Danmarks nationale madspildsdag, mandag den 29. september, sætter tænketanken fokus på, hvordan AI kan hjælpe danskerne med at mindske deres madspild.
“De nye tal understreger, at der er mange penge at spare i den enkelte husstand. Det er særligt relevant i en tid med stigende fødevarepriser, hvor mange kæmper med at få madbudgettet til at hænge sammen,” siger Louise Gade, bestyrelsesformand for ONE\THIRD og uddyber: ”AI er et oplagt værktøj, som mange allerede har ved hånden. Ud over at spare penge, vil mange nok også opleve at få inspiration til nye retter.”
Og det er ikke kun penge, der er på spil. Der spildes også ressourcer.
Få styr på madspildet med AI
Når vi smider mad ud, spilder vi ikke kun selve fødevaren, men også alle de ressourcer, der er brugt til at fremstille den – fra vand og energi til transport og arealforbrug.
Ifølge ONE\THIRD kan AI være en effektiv hjælp mod madspildet i de danske hjem. Næsten halvdelen af alle danskere bruger allerede AI-værktøjer som ChatGPT jævnligt.
“Mange danskere bruger allerede AI, og derfor er skridtet til at anvende AI i kampen mod madspild overskueligt. AI kan bruges som en personlig sparringspartner i køkkenet, og kan fx hjælpe med at finde på opskrifter med brug af rester, lave ugens madplan og udarbejde en præcis indkøbsliste, så man undgår impulskøb,” forklarer Louise Gade.
ONE\THIRD har udviklet et gratis kampagnekit, der sætter fokus på, hvordan AI kan redde maden. Tænketanken har også lanceret en online madspildsberegner, hvor man kan udregne sit personlige madspild og se den konkrete effekt på både pengepung og klimaet.