• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceTop09. 12. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Madklubben har succes med grøn buffet

FoodserviceTop09. 12. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Madklubben har fået succes med deres Food Club-koncept, hvor det klassiske buffetudvalg er skiftet ud med et koncept, hvor grønne retter har forrang, og hvor køkkenprocenten levner plads til et større fokus på råvarekvalitet.

Af Lars Roest-Madsen – Fotos: PR

Lange baner af kød i kedelig kvalitet, halvfabrikata i massevis og triste salatbarer med slatne dåsemajs og ærter fra frost. En sådan buffet har de fleste formentlig været ude for, og det har givet buffeten et dårligt ry. Men sådan behøver det ikke at være. Madklubben har fået succes med deres buffetrestaurant ”Food Club”, som i marts 2018 åbnede på Nørrebro. Målet var at skabe en buffetrestaurant, hvor maden tager udgangspunkt i en stor andel af grønne retter i stedet for kød, og hvor råvarerne har en høj kvalitet, mens prisen stadig er til at betale for alle. Prisgennemskueligheden skulle også være høj, så konceptet baserer sig på en ”alt-inklusive”-model, hvor både vin, øl, vand og kaffe er inkluderet i prisen, som så til gengæld varierer efter, hvor lang tid gæsterne ønsker at tilbringe i restauranten.

Konceptet har hurtigt vist sig populært. Madklubben oplyser, at man i de første tre måneder af restaurantens levetid i gennemsnit havde 1.500 gæster om måneden. I dag er tallet tredoblet til cirka 5.000 gæster på en gennemsnitlig måned. Succesen gav allerede i maj 2019 mod på at åbne en aflægger af Food Club i Aarhus.

Sæson og tilbud dikterer menuen

At buffeter er overkommelige i pris, spiller formentlig en væsentlig rolle for en del gæster. Ifølge Madindeks 17, som er Madkulturens årlige undersøgelse af danskernes madvaner, foretrækkes buffetrestauranter af 28 procent af dem, der har en årlig indkomst på under 300.000, mens tallet er 16 procent for dem, der tjener over 600.000 årligt. Men hvordan får man et fokus på råvarekvalitet og økologi til at spille sammen med en pris, der er spiselig for alle?

  • – Vi har selvfølgelig nogle få faste ting på menuen, men ellers er den meget dynamisk og skifter efter, hvad vi kan få fingrene i. Hvis slagteren ringer og kan tilbyde et parti økologisk svinekød til halv pris, så tager vi det, for økologi vil vi rigtig gerne arbejde med, siger Martin Alf, som er gastronomisk chef på Food Club

Det kan kun lade sig gøre, hvis man arbejder strengt efter, hvad der er tilgængeligt lige akkurat nu og slår til, når leverandørerne har et godt tilbud, fortæller Martin Alf, som er gastronomisk chef på Food Club og partner i en række andre Madklubben-restauranter.

– Vi har selvfølgelig nogle få faste ting på menuen, men ellers er den meget dynamisk og skifter efter, hvad vi kan få fingrene i. Hvis slagteren ringer og kan tilbyde et parti økologisk svinekød til halv pris, så tager vi det, for økologi vil vi rigtig gerne arbejde med.

På trods af et blakket ry er buffetrestauranter ikke desto mindre populære. Over en femtedel af danskerne foretrækker ligefrem buffetrestauranten, viser tal fra Madindekset. Buffetkæder som Flammen og Ilden præsterer solide overskud med en menu, som er nærmest stik modsat af Food Club. På Flammen markedsfører man sig blandt andet med et stort udvalg af kødudskæringer. Når nu det koncept ser ud til at virke, hvorfor valgte Madklubben så ikke at gå ind på markedet med et lignende koncept?

– Vi undersøgte markedet grundigt og spiste hos forskellige konkurrenter, inden vi åbnede. De er gode til at gøre det, de gør, og det kan vi ikke konkurrere med som ny spiller på markedet. Så vi vidste, at hvis vi ville angribe markedet, måtte vi også gøre det ordentligt og med et koncept, der skilte sig ud, fortæller Martin Alf.

Minimale personaleudgifter og højere køkkenprocent

Food Club skiller sig blandt andet ud ved ikke at have meget kød på menuen. Netop derfor er det vigtigt for Martin Alf, at det har en ordentlig kvalitet. Det koster, så køkkenprocenten på Food Club ligger faktisk højere end på Madklubbens øvrige restauranter, fortæller han. Den højere køkkenprocent kan lade sig gøre, fordi man til gengæld kan minimere udgifterne til personale. På Food Club kan fire kokke køre maden til 3-400 gæster på en aften, mens der er et minimum af øvrigt personale. På Food Club skænker gæsterne selv vin, øl og kaffe, og det er et afgørende sted at spare hænder og udgifter.

Skeptiske kokke blev udfordret

Nogle kokke rynker på næsen ad at skulle gå i køkkenet for at lave buffeter, og sådan var det også, da man besluttede sig for at omdanne Madklubben-restauranten på Nørrebro til Food Club, fortæller Martin Alf. Pludselig stod han med seks kokke med serviceryk og a la carte-tempo i blodet, som han nu skulle overbevise om det spændende i at lave buffeter.

  • Buffeter er ofte forbundet med et enormt madspild og derfor er bekæmpelse af madspild et kernefokus hos Food Club. Al overskydende mad fra buffeten sælges enten via TooGoodtoGo-appen eller gives væk til Kirkens Korshær.

– At få dem med på ideen var ikke nemt i starten. Men vi fandt hurtigt ud af, at det var mere udfordrende end som så. Når menuen og retterne skifter ofte, og når du pludselig får et parti råvarer uventet ind fra siden, så stiller det krav til din kreativitet, siger Martin Alf.

Vejning af køkkenaffald giver drastisk reduktion af spild

Vi lever i en tid, hvor klimaet er kommet på dagsordenen, og hvor der langt om længe er kommet fokus på graden af madspild i alle led af fødekæden og industrien, både på hoteller, i kantiner og restauranter. Buffeter er ofte forbundet med et enormt madspild. Enhver kan se, at det er dårligt for miljøet, men ikke mindst er det ligeledes skidt for forretningen. Bekæmpelse af madspild er derfor også et kernefokus på Food Club. Al overskydende mad fra buffeten sælges enten via TooGoodToGo-appen eller gives væk til Kirkens Korshærs herberger. Martin Alf har dog også indført et våben, der har vist sig overraskende effektivt i forhold til spild: I køkkenet er man begyndt at veje alt bioaffald, og på samme måde vejer man også det madaffald, gæsterne efterlader.

– Alene det, at vi vejer affaldet, har givet et andet fokus hos kokkene, og det har betydet, at vi har reduceret vores mængde af madaffald med 30 procent, siden vi begyndte at veje.

For at minimere mængden af rester på buffeten bruger man også bookingsystemet meget aktivt.

– Vi bruger bookingsystemet til at se, hvor mange gæster vi har på et givent tidspunkt. På den måde varierer vi hele tiden størrelserne på de fade og skåle, der står fremme på buffeten, og det betyder, at den altid er fyldt og frisk, men også, at der ikke står mere mad fremme end højst nødvendigt.

En tredje og afgørende ting er at tage gæsterne grundigt i hånden, mener Martin Alf.

– Vi har altid en kok bag buffeten, der kan fortælle gæsterne alt om retterne. Og så skilter vi meget tydeligt på alle retter, så man ikke er i tvivl. Og vi har også erfaret, at jo bedre maden smager, desto mindre levner folk generelt.

Vil du læse flere nyheder og artikler om restaurationsbranchen, kan du finde det seneste Food&Drink online ved at klikke her.

Skrevet i: Foodservice, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

Foodservice18. 12. 2025

Norrlyst Koncernen tager næste store skridt i sin vækstrejse og opkøber de resterende ejerandele i Cadence Group, hvilket betyder, at koncernen nu ejer 100% af det populære brunch- og bagerikoncept. Cadence Group driver i dag fire restauranter samt en fabrik i Herlev og er kendt for at levere

100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram har åbnet en ny ansøgningsrunde til en pulje med 100 millioner kroner. De 100 millioner kroner skal gå til projekter, der kan styrke den grønne omstilling af den danske fødevaresektor. Puljen kan søges frem til 19. februar 2026. Godt grønt nyt til de

Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

AktueltPolitik og eksport18. 12. 2025

Food Nation markerede den 15. december 2025 den officielle åbning af fødevareklyngens Visitor Centre i København i nye fysiske rammer. Det opdaterede og udvidede udstillingsvindue præsenterer det ypperste inden for danske fødevareløsninger, bæredygtig innovation og globalt samarbejde. Ved

Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

AktueltFødevareproduktionLandbrug18. 12. 2025

For dansk landbrug har 2025 været et fremragende år drevet af husdyrproduktion og en god høst. Men begyndende prisfald og strammere politiske krav kan hurtigt skubbe til balancen. Fremtiden kræver heftige investeringer og tilpasninger, hvis dansk landbrug skal fastholde sin stærke

Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportTopØkologi og bæredygtighed18. 12. 2025

I juni blev Sundskolen i Nykøbing Falster den eneste folkeskole på Lolland-Falster, som kom med i det nationale skolemadsforsøg, hvor 191 skoler over hele landet afprøver skolemad. Skolemadsforsøget blev sat i gang i november og har indtil nu været en stor succes. Formålet med skolemadsforsøget

Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Med en ny AI-metode har forskere fra Københavns Universitet genopdaget 51 gamle ærtesorter, som ikke længere bruges i landbruget, men som kan vise sig lovende til produktion af plantebaserede fødevarer. Metoden er en genvej til at finde nye ressourcer i de grønne skatkamre, som genbankers enorme

Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

FødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Brancheorganisationen FødevareDanmark frygter konsekvenserne af den nye kvælstofaftale. Sammen med seks andre organisationer fra landbrugs- og fødevareerhvervene opfordrer organisationen til, at den grønne trepart sættes på pause, indtil konsekvenserne er fuldt belyst. Det er stort set umuligt

Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

AktueltDrikkevarerPolitik og eksport16. 12. 2025

Det danske pant- og retursystem bliver undergravet af EU-krav om genpåfyldelige emballager, der vil lukke størstedelen af Danmarks mikrobryggerier, mener Bryggeriforeningen. Fra 2030 pålægger EU alle supermarkeder og barer at sikre, at mindst 10% af deres emballager til øl, sodavand og

Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 12. 2025

Lidl Danmark har forpligtet sig til Science Based Targets Initiative (SBTi) og har validerede Net Zero-mål for 2050 – foruden validerede FLAG- og E&I-mål for 2034. Som Europas største dagligvarekæde er ambitionen, at Lidl vil være med til at vise vejen mod en verden, hvor der bliver tænkt på

CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

Brød og kagerTop16. 12. 2025

CBP fra Vejle, leverandør af råvarer til produktion af brød og kager, udvider nu sit hovedsæde med et topmoderne innovationscenter og fuldt udstyret bageri. Hvor brød dufter, finder mennesker hinanden – og nye ideer opstår for morgendagens brød og kager. Med det afsæt har CBP lavet et 250

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Kendt leverandør til bagerier fusionerer med Nemco

  • Ardo NV Denmark Office

    En klassiker med rødder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Et tilbageblik på året der gik

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Norrlyst Koncernen køber de resterende ejerandele i Cadence Group og ejer nu 100%

    18.12.2025

  • 100 millioner kroner til nye grønne fødevareprojekter

    18.12.2025

  • Food Nations Visitor Centre åbnede i nye rammer

    18.12.2025

  • Landbrugets Økonomi 2025: Et rekordår med en usikker fremtid

    18.12.2025

  • Skolemad er kommet godt fra start i Guldborgsund Kommune

    18.12.2025

  • Forskere genopliver gamle ærtesorter i enorm frøsamling: ”Et uudnyttet guldkammer til fremtiden”

    16.12.2025

  • Ny kvælstofaftale: Fødevareerhvervet frygter konsekvenserne for dansk fødevareproduktion

    16.12.2025

  • Bryggeriforeningen: Danske EU-politikere kæmper for pantsystemet

    16.12.2025

  • Lidl Danmark sætter kurs mod Net Zero og sundere produkter i indkøbskurven

    16.12.2025

  • CBP slår stort brød op og åbner innovationscenter

    16.12.2025

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik