NiXe er et såkaldt ”private-label brand”, og det gør det nye produkt unikt indenfor discountbranchen i Danmark, skriver Lidl i en pressemeddelelse, der også oplyser, at Lidl desuden lancerer MSC- og ASC-certificeret lakse og -torskefars.
– Som dagligvarekæde ønsker vi at tage et medansvar for det samfund, vi er en del af, og vi ved, at der er et stigende ønske om flere bæredygtige løsninger og produkter blandt forbrugerne. Vi vil gå forrest, og med vores CSR-strategi for øje arbejder vi løbende med interne såvel som eksterne initiativer og projekter for at skabe en mere bæredygtig udvikling i branchen, udtaler CEO for Lidl, Dirk Fust. Han tilføjer:
Hos MSC er man begejstret for samarbejdet med Lidl:
– Gennem deres indkøbspolitik for fisk og skaldyr og miljøtiltag er de aktivt med til at holde havene fulde af liv. Vi tror på, at opbakning fra virksomheder som Lidl er en vigtig drivkraft for at sikre bæredygtigt fiskeri gennem hele værdikæden og skabe incitament for at opretholde sunde fiskebestande lokalt og globalt,”siger kommunikations- og marketingchef for MSC Danmark, Majken Møller.
– På trods af, at pris vægter lidt højere end bæredygtighed, ser vi en øget bevidsthed omkring bæredygtig fisk og skaldyr og en stigning i antallet af forbrugere, som mener, at vi bør skifte til mere bæredygtige fiskearter. Lidt flere svarer også, at de nu køber miljømærket fisk og skaldyr i forhold til for to år siden, fortæller Majken Møller på baggrund af en nyligt gennemført forbrugerundersøgelse fra MSC.
Det kan CCO for Lidl, Mikko Forsström, nikke genkendende til:
– Pris og kvalitet har længe været de vigtigste parametre, når forbrugerne foretog deres indkøb. Miljøhensyn og bæredygtighed har dog gennem en længere periode udviklet sig til at være mindst ligeså vigtigt for mange. Denne efterspørgsel har vi lyttet til, og med vores nyeste, certificerede fiskeprodukter tilføjer vi endnu en valgmulighed for den gruppe af vores kunder, hvor bæredygtighed er en udslagsgivende faktor.