• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntKød, fisk og fjerkræ26. 02. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Kun dyrevelfærdsmærkede kyllinger i Lidl

Detailhandel og en grosFrugt og grøntKød, fisk og fjerkræ26. 02. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Fra begyndelsen af marts 2020 er det ikke længere muligt at købe konventionelle, ferske kyllinger i Lidls 125 butikker i Danmark. Det sker, efter kæden har besluttet at tage endnu et skridt i retningen af bedre dyrevelfærd. Ferske kyllinger kan nu kun fås med det statslige dyrevelfærdsmærke, og de konventionelle, hurtigvoksende kyllinger er ikke længere en del af kædens ferske sortiment. Lidl er den første dagligvarekæde i Danmark med initiativet og fra start marts vil alle ferske kyllinger i dagligvarekæden være påført Dyrevelfærdsmærket med et hjerte.

– Det er nemt at sige, at man går op i dyrevelfærd. Det er straks sværere rent faktisk at skabe handling bag ordene. Det er tre år siden, vi gik i gang med at udvikle dyrevelfærdsmærket sammen med størstedelen af branchen, og jeg er stolt af, at vi i dag kan tage et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden, siger Rasmus Pape, Chief Commercial Officer i Lidl, og tilføjer, at initiativet er en start:

– Vi er startet dér, hvor vi ved, at vi gør den største forskel – nemlig på de ferske kyllinger, som er dem, vi sælger absolut flest af. Initiativet betyder selvfølgelig ikke, at vi sætter os på hænderne. Vi kommer til at fortsætte med at undersøge, hvordan og med hvilke midler, det er muligt for os at optimere endnu mere på dyrevelfærden.

Lidl har arbejdet på implementeringen af det nye initiativ i cirka et halvt år. Blandt andet med sparring fra Anima og Dyrenes Beskyttelse. Initiativet kommer til at berøre mere end 3,5 millioner kyllinger om året. Hos dyreværnsforeningen Anima mener man, at Lidls initiativ er afgørende for hele detailbranchen:

– Der kan ikke stilles spørgsmålstegn ved konventionelle kyllingers enormt dårlige forhold. Derfor ser jeg Lidls fremadsynede beslutning som intet mindre end et historisk fremskridt for dyrevelfærden. Forbrugerne har allerede sagt klart nej til buræg, og forvoksede industrikyllinger bliver det næste. Enhver detailkæde, der vil fremtidssikre sin opbakning fra kunderne, bør gøre som Lidl, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikations- og kampagneleder i Anima.

Håber på samme opbakning som initiativet mod buræg

I Lidl håber man, at kædens kunder vil tage lige så godt imod det nye initiativ, som da kæden i 2015 og 2016, som den første discountkæde i Danmark, først fjernede buræg og dernæst alle skjulte buræg fra sine egne produkter.

– Det er vigtigt for os at kunne imødekomme forbrugernes forventninger og bekymringer, når det drejer sig om dyrevelfærd. Vores kunder tog heldigvis rigtig godt imod vores tiltag mod buræg for et par år siden, så jeg både tror og håber, de også vil tage godt imod vores nye tiltag med ferske kyllinger, siger Lærke Skaksen Head of CSR, Lidl.

Den betragtning er man enig i hos Dyrenes Beskyttelse:

– Det er en rigtig stor ting, at en butikskæde som Lidl sætter de ekstremt hurtigt voksende industrikyllinger på porten, og det kommer til at få stor betydning for velfærden for mange millioner kyllinger. Samtidig sender det et stærkt signal til resten af branchen. Det er et omfattende og modigt sats, men jeg håber virkelig, at det vil få resten af detailbranchen til at følge trop, som vi så det med buræggene. Og jeg håber, at forbrugerne også vil belønne det, siger Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse.

  • Et hjerte: Kyllinger er af langsommere voksende racer, med mere plads, øget kontrol med sår på trædepuder og mindre transport
  • To hjerter: Kyllinger af langsommere voksende racer, endnu mere plads, miljøberigelse i form af grovfoder eller beskæftigelsesmateriale
  • Tre hjerter: Kyllinger af langsommere voksende racer med meget mere plads, fri adgang til udeareal og økologisk foder og bedre mulighed for aktivitet eller beskæftigelse

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Kød, fisk og fjerkræ

Seneste nyt fra redaktionen

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

Foodservice27. 11. 2025

En kok må ikke gå tomhændet, siges det – men på Green Mango på Frederiksberg er det præcis, hvad de gør, selvom der hver uge kommer 800 kilo varer ind ad døren. God mad kræver gode råvarer, og de vejer tungt. På Godthåbsvej på Frederiksberg kommer der hver uge omtrent 800 kilo kokosmælk, ris og

Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

Forskning og uddannelseLandbrug27. 11. 2025

Et internationalt forskerhold med Københavns Universitet, Shanghai Jiao Tong University og University of Nottingham i spidsen har opdaget, hvordan planterødder er i stand til at trænge igennem hård og tæt jord ved hjælp af et velkendt ingeniørprincip. Opdagelsen kan få stor betydning for fremtidens

aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

AktueltDrikkevarerFoodservice27. 11. 2025

Admiral Hotels restaurant aye aye har vundet prisen for Best Newcomer List ved Star Wine List of the Year Denmark 2025, en international anerkendelse, der hylder verdens bedste vinkort og de mennesker, der står bag. Med kun 48 finalister på tværs af Danmark var aye aye allerede blandt en

Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring27. 11. 2025

Mange kløer sig nok frustreret i håret over at skulle finde idéer til aftensmaden, men et madplansunivers med madblogger og influencer Julie Bruun er en stor succes. ‘Hvad skal vi have til aftensmad?’ Det spørgsmål stiller mange danskere sikkert sig selv flere gange om ugen, men hjælpen er lige

Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

Miljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed27. 11. 2025

Madland udgiver nu rapporten ‘Grøn madhandel i København – alternative, sunde og grønne madkanaler’, der er udarbejdet for Københavns Kommune som et dialogredskab til politikere, embedsfolk og andre beslutningstagere. Rapporten giver det første samlede overblik over de mange typer aktører og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

  • Danish Crown: Konkurrencekraften forbedret i oprydningsår

    25.11.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    25.11.2025

  • Madkulturen: Danskernes vegetarisle aftensmad består mest af rugbrød, toast og pasta

    25.11.2025

  • Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet

    25.11.2025

  • Verdens bedste oksemørbrad kommer fra Slagelse-virksomhed

    25.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik