• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntKød, fisk og fjerkræ26. 02. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Kun dyrevelfærdsmærkede kyllinger i Lidl

Detailhandel og en grosFrugt og grøntKød, fisk og fjerkræ26. 02. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Fra begyndelsen af marts 2020 er det ikke længere muligt at købe konventionelle, ferske kyllinger i Lidls 125 butikker i Danmark. Det sker, efter kæden har besluttet at tage endnu et skridt i retningen af bedre dyrevelfærd. Ferske kyllinger kan nu kun fås med det statslige dyrevelfærdsmærke, og de konventionelle, hurtigvoksende kyllinger er ikke længere en del af kædens ferske sortiment. Lidl er den første dagligvarekæde i Danmark med initiativet og fra start marts vil alle ferske kyllinger i dagligvarekæden være påført Dyrevelfærdsmærket med et hjerte.

– Det er nemt at sige, at man går op i dyrevelfærd. Det er straks sværere rent faktisk at skabe handling bag ordene. Det er tre år siden, vi gik i gang med at udvikle dyrevelfærdsmærket sammen med størstedelen af branchen, og jeg er stolt af, at vi i dag kan tage et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden, siger Rasmus Pape, Chief Commercial Officer i Lidl, og tilføjer, at initiativet er en start:

– Vi er startet dér, hvor vi ved, at vi gør den største forskel – nemlig på de ferske kyllinger, som er dem, vi sælger absolut flest af. Initiativet betyder selvfølgelig ikke, at vi sætter os på hænderne. Vi kommer til at fortsætte med at undersøge, hvordan og med hvilke midler, det er muligt for os at optimere endnu mere på dyrevelfærden.

Lidl har arbejdet på implementeringen af det nye initiativ i cirka et halvt år. Blandt andet med sparring fra Anima og Dyrenes Beskyttelse. Initiativet kommer til at berøre mere end 3,5 millioner kyllinger om året. Hos dyreværnsforeningen Anima mener man, at Lidls initiativ er afgørende for hele detailbranchen:

– Der kan ikke stilles spørgsmålstegn ved konventionelle kyllingers enormt dårlige forhold. Derfor ser jeg Lidls fremadsynede beslutning som intet mindre end et historisk fremskridt for dyrevelfærden. Forbrugerne har allerede sagt klart nej til buræg, og forvoksede industrikyllinger bliver det næste. Enhver detailkæde, der vil fremtidssikre sin opbakning fra kunderne, bør gøre som Lidl, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikations- og kampagneleder i Anima.

Håber på samme opbakning som initiativet mod buræg

I Lidl håber man, at kædens kunder vil tage lige så godt imod det nye initiativ, som da kæden i 2015 og 2016, som den første discountkæde i Danmark, først fjernede buræg og dernæst alle skjulte buræg fra sine egne produkter.

– Det er vigtigt for os at kunne imødekomme forbrugernes forventninger og bekymringer, når det drejer sig om dyrevelfærd. Vores kunder tog heldigvis rigtig godt imod vores tiltag mod buræg for et par år siden, så jeg både tror og håber, de også vil tage godt imod vores nye tiltag med ferske kyllinger, siger Lærke Skaksen Head of CSR, Lidl.

Den betragtning er man enig i hos Dyrenes Beskyttelse:

– Det er en rigtig stor ting, at en butikskæde som Lidl sætter de ekstremt hurtigt voksende industrikyllinger på porten, og det kommer til at få stor betydning for velfærden for mange millioner kyllinger. Samtidig sender det et stærkt signal til resten af branchen. Det er et omfattende og modigt sats, men jeg håber virkelig, at det vil få resten af detailbranchen til at følge trop, som vi så det med buræggene. Og jeg håber, at forbrugerne også vil belønne det, siger Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse.

  • Et hjerte: Kyllinger er af langsommere voksende racer, med mere plads, øget kontrol med sår på trædepuder og mindre transport
  • To hjerter: Kyllinger af langsommere voksende racer, endnu mere plads, miljøberigelse i form af grovfoder eller beskæftigelsesmateriale
  • Tre hjerter: Kyllinger af langsommere voksende racer med meget mere plads, fri adgang til udeareal og økologisk foder og bedre mulighed for aktivitet eller beskæftigelse

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Kød, fisk og fjerkræ

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo lancerer nyt messekoncept

Messer og konferencer20. 05. 2025

Et helt nyt messekoncept med 15 unikke zoner venter de besøgende på næste års Foodexpo, der med den nye konstruktion samler brancherne i hver deres zone. Nordens største event for fødevareprofessionelle finder sted 22.-24. marts 2026 i MCH Messecenter Herning. Udstillerne på næste års Foodexpo

Ny AI skal nudge til at spise grønnere

Detailhandel og en grosForskning og uddannelseFrugt og grøntMiljø og sundhed20. 05. 2025

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve, når de handler online. Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du også til den anbefalelsesalgoritme, som baseret på dine

Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed20. 05. 2025

70 spændende, lokale produkter fra hele landet er reduceret til 12, der nu skal dyste om Produktprisen 2025 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Ved smagningen smagte og udvalgte dommerne samtidig fem produkter, der for første gang skal dyste om Coops nye pris, Irmaprisen, og dermed

Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

AktueltMesser og konferencer20. 05. 2025

15.-17. maj blev Madens Folkemøde afholdt Nykøbing Falster. Folkemødet har tidligere været afholdt på et lokalt gods, men flyttede i år netop for at kunne få flere besøgende. Madens Folkemøde mere end tredoblede deres besøgstal i forhold til sidste år.  André Andersen har været direktør i

Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

FoodserviceMesser og konferencerTop20. 05. 2025

Tre af Danmarks dygtigste kokke dystede fredag på torvet i Nykøbing Falster for at blive landets næste repræsentant ved de prestigefyldte Bocuse d’Or-konkurrencer. Vinderen er nu fundet: Christian Wellendorf, køkkenchef og partner på Babette i København. Christian Wellendorf konkurrerede mod

Medaljeregn til Slagter Lampe

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræMesser og konferencer15. 05. 2025

Det blev til hele 22 medaljer - 21 af guld og sølv - da Slagter Lampe deltog med deres produkter ved fagkonkurrencen på IFA-messen i Frankfurt. Kvaliteten er i fokus i det sønderjyske, familiedrevet pølsemageri i Hammelev, og produkterne testes løbende i fagkonkurrencer i ind- og udland. I en

Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

FødevareproduktionLandbrugPolitik og eksport15. 05. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) og den ukrainske landbrugsminister Vitalii Koval har på et møde i København underskrevet en aftale, der skal udbygge det samarbejde, som landene etablerede i 2023. Aftalen styrker det gode forhold mellem Danmark og Ukraine og samarbejdet om landbrug, fiskeri og

Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

AktueltFødevareproduktion15. 05. 2025

Orkla Danmark har ansat Simon Mosegaard Fibiger som ny administrerende direktør med tiltrædelse den 1. august 2025. Simon Mosegaard Fibiger kommer med solid ledelseserfaring og har arbejdet med nogle af de allerstørste FMCG-brands, senest som direktør for Carlsberg Tyskland. Tidligere har Simon

Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

MejeriTop15. 05. 2025

Årets vindere af Mejeriforeningens Gourmetprisen er Syrnet fåremælksfløde fra Hårbølle Mejeri, Fyrtårnsost fra Thise Mejeri og Sølvræv fra Arla Unika samt Gammeldags kærnet smør med Læsø sydesalt og flødeis med pistacie begge fra Aabybro Mejeri. Vinderne blev fundet af en stærk dommertrio bestående

Det er blevet dyrere at spise varme hveder

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en grosMejeriRåvarer og ingredienser15. 05. 2025

Selvom Store Bededag ikke længere er en helligdag, så ynder danskerne fortsat at spise varme hveder aftenen inden. Men med stigende fødevarepriser er denne tradition blevet dyrere at holde i hævd. En krydderbolle med smør er tradition for mange dagen inden Store Bededag. Men med stigende

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

  • Medaljeregn til Slagter Lampe

    15.05.2025

  • Ukraine og Danmark udbygger samarbejdsaftale på landbrugsområdet

    15.05.2025

  • Simon Mosegaard Fibiger bliver ny CEO for Orkla Danmark

    15.05.2025

  • Her er de danske mejeriprodukter med mest x-faktor 2025

    15.05.2025

  • Det er blevet dyrere at spise varme hveder

    15.05.2025

  • Alternativ til amerikansk cola: Hallernes Smørrebrød lancerer BRØL Kola Kola

    13.05.2025

  • Mejeriprisen 2025: Nu med nyt koncept og forbrugerperspektiv

    13.05.2025

  • Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

    13.05.2025

  • Nyt liveformat bringer kvæget direkte ind i de professionelle køkkener 

    13.05.2025

  • Dansk forbud mod PFAS i pizzabakker og engangsemballage virker

    13.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik