• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosFrugt og grøntKød, fisk og fjerkræ26. 02. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Kun dyrevelfærdsmærkede kyllinger i Lidl

Detailhandel og en grosFrugt og grøntKød, fisk og fjerkræ26. 02. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Fra begyndelsen af marts 2020 er det ikke længere muligt at købe konventionelle, ferske kyllinger i Lidls 125 butikker i Danmark. Det sker, efter kæden har besluttet at tage endnu et skridt i retningen af bedre dyrevelfærd. Ferske kyllinger kan nu kun fås med det statslige dyrevelfærdsmærke, og de konventionelle, hurtigvoksende kyllinger er ikke længere en del af kædens ferske sortiment. Lidl er den første dagligvarekæde i Danmark med initiativet og fra start marts vil alle ferske kyllinger i dagligvarekæden være påført Dyrevelfærdsmærket med et hjerte.

– Det er nemt at sige, at man går op i dyrevelfærd. Det er straks sværere rent faktisk at skabe handling bag ordene. Det er tre år siden, vi gik i gang med at udvikle dyrevelfærdsmærket sammen med størstedelen af branchen, og jeg er stolt af, at vi i dag kan tage et afgørende skridt mod at forbedre dyrevelfærden, siger Rasmus Pape, Chief Commercial Officer i Lidl, og tilføjer, at initiativet er en start:

– Vi er startet dér, hvor vi ved, at vi gør den største forskel – nemlig på de ferske kyllinger, som er dem, vi sælger absolut flest af. Initiativet betyder selvfølgelig ikke, at vi sætter os på hænderne. Vi kommer til at fortsætte med at undersøge, hvordan og med hvilke midler, det er muligt for os at optimere endnu mere på dyrevelfærden.

Lidl har arbejdet på implementeringen af det nye initiativ i cirka et halvt år. Blandt andet med sparring fra Anima og Dyrenes Beskyttelse. Initiativet kommer til at berøre mere end 3,5 millioner kyllinger om året. Hos dyreværnsforeningen Anima mener man, at Lidls initiativ er afgørende for hele detailbranchen:

– Der kan ikke stilles spørgsmålstegn ved konventionelle kyllingers enormt dårlige forhold. Derfor ser jeg Lidls fremadsynede beslutning som intet mindre end et historisk fremskridt for dyrevelfærden. Forbrugerne har allerede sagt klart nej til buræg, og forvoksede industrikyllinger bliver det næste. Enhver detailkæde, der vil fremtidssikre sin opbakning fra kunderne, bør gøre som Lidl, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikations- og kampagneleder i Anima.

Håber på samme opbakning som initiativet mod buræg

I Lidl håber man, at kædens kunder vil tage lige så godt imod det nye initiativ, som da kæden i 2015 og 2016, som den første discountkæde i Danmark, først fjernede buræg og dernæst alle skjulte buræg fra sine egne produkter.

– Det er vigtigt for os at kunne imødekomme forbrugernes forventninger og bekymringer, når det drejer sig om dyrevelfærd. Vores kunder tog heldigvis rigtig godt imod vores tiltag mod buræg for et par år siden, så jeg både tror og håber, de også vil tage godt imod vores nye tiltag med ferske kyllinger, siger Lærke Skaksen Head of CSR, Lidl.

Den betragtning er man enig i hos Dyrenes Beskyttelse:

– Det er en rigtig stor ting, at en butikskæde som Lidl sætter de ekstremt hurtigt voksende industrikyllinger på porten, og det kommer til at få stor betydning for velfærden for mange millioner kyllinger. Samtidig sender det et stærkt signal til resten af branchen. Det er et omfattende og modigt sats, men jeg håber virkelig, at det vil få resten af detailbranchen til at følge trop, som vi så det med buræggene. Og jeg håber, at forbrugerne også vil belønne det, siger Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse.

  • Et hjerte: Kyllinger er af langsommere voksende racer, med mere plads, øget kontrol med sår på trædepuder og mindre transport
  • To hjerter: Kyllinger af langsommere voksende racer, endnu mere plads, miljøberigelse i form af grovfoder eller beskæftigelsesmateriale
  • Tre hjerter: Kyllinger af langsommere voksende racer med meget mere plads, fri adgang til udeareal og økologisk foder og bedre mulighed for aktivitet eller beskæftigelse

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Kød, fisk og fjerkræ

Seneste nyt fra redaktionen

Frokostbordet: Hver 10. voksne dansker føler sig svært ensom – nyt partnerskab tager kampen op

FoodserviceMiljø og sundhed07. 08. 2025

For at modvirke ensomhed lanceres det nye initiativ Frokostbordet, der skal samle danskerne om frokosten. Med tips og opskrifter fra det danske kokkelandshold bliver det lettere at lave et indbydende måltid. I et nyt initiativ, Frokostbordet, er det danske kokkelandshold gået i partnerskab med

En sejr for havet – sardinfiskeriet er igen MSC-certificeret takket være et grænseoverskridende samarbejde

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed07. 08. 2025

Den iberiske sardin - en ikonisk art i den gastronomiske arv i både Spanien og Portugal - kan igen bære det blå MSC-miljømærke. Denne velsmagende lille fisk, der fiskes langs den iberiske halvøs kyster, er ikke kun en elsket klassiker på tapasmenuer, men også en vigtig del af det marine økosystem.

Lagkagehuset lancerer nyheder til frokostbordet 

AktueltBrød og kagerDetailhandel og en gros07. 08. 2025

Der er nyheder på vej til frokostbordet og madpakken. Lagkagehuset udvider deres sortiment med det saftige surdejsrugbrød Mørkt Kernerug og et helt friskt udvalg af sandwiches med blødt og lækkert foccaciabrød.  Sensommeren byder på nyheder til frokostbordet hos Lagkagehuset. I slutningen af

Nu kommer det gode høstvejr: DLG melder alt klar til at få høsten i hus

AktueltFødevareproduktionLandbrug07. 08. 2025

Efter en uge med ustadigt vejr, hvor det har været svært for landmændene at få gang i mejetærskerne, så ændrer billedet sig den kommende tid. Vejrudsigterne lover godt høstvejr, og det kommer på det helt rigtige tidspunkt for landmændene. Afgrøderne er de fleste steder i landet helt klar, og nu skal

Just Eat lancerer fri levering i hele landet med nyt leveringskoncept

FoodserviceTop07. 08. 2025

Den dansk-stiftede leveringsplatform Just Eat øger presset på konkurrenterne og tilbyder nu fri levering fra alle platformens 4.000 spisesteder og butikker med nyt leveringstilbud. Der er godt nyt til danskere, der elsker hurtig levering af god mad og dagligvarer, men er trætte af

Tjenerikon og legendarisk ‘opvarter’ er død

FoodserviceTop05. 08. 2025

Den tredje august mistede den danske service-scene en af sine største og mest toneangivende profiler. Restaurantschef fra Søllerød Kro, Jan Reffstorf, døde 57 år gammel efter længere tids sygdom. Han markerede sig som den, der satte standarden for service på danske restauranter, og han fik sågar en

Københavnsk paella-kok i finalen ved World Paella Day Cup i Valencia

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ05. 08. 2025

Danmark har for allerførste gang sikret sig en plads i finalefeltet, når verdens bedste paella-kokke dyster i den internationale World Paella Day Cup i Valencia 20. september. Den danske deltager er Eva Gallart López – kok og grundlægger af Ris Paella i København – som netop er blevet udvalgt til at

“Den smager pissegodt”: Plantebaseret burger overrasker på populær sønderjysk grillbar

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025

Hos grillbaren Drej Ind i Jels sælger de stadig masser af kød – men en ny plantebaseret burger overrasker både ejer og stamkunder. Den traditionelle grillbar har knækket en del af koden til, hvordan man kan sælge flere grønne retter. Hos den klassiske grillbar Drej Ind i den lille by Jels, hvor

Bagerikæden emmerys leverer historisk stærkt driftsresultat – investerer rekordhøjt i fremtidens økologiske bageri

Brød og kagerDetailhandel og en grosØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025

Den økologiske bagerikæde emmerys runder 2024 det bedste driftsresultat i kædens historie og sætter samtidig investeringsrekord i både butikker og digital infrastruktur. Regnskabet for emmerys er blevet offentliggjort og det viser et flot resultat, der især er opnået på baggrund af flere

Forskere er lykkedes med at gøre sukkerpulp til superfood

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed05. 08. 2025

I det for nyligt afsluttede projekt MYCOPROTEIN, ledet af lektor René Lametsch, har forskerne fundet en metode til at omdanne restproduktet fra sukkerproduktion, pulp, til et spiseligt og proteinrigt produkt ved hjælp af svampe og fermentering. Sukker har siden 1960’erne været brugt som

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

  • Alflow Scandinavia A/S

    “Vi sender ikke bare ventiler over Øresund – vi sender ekspertviden med”

  • DENIOS ApS

    Ny certificering: Vores batteriskabe bestod testen

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch præsenterer verdens største tørtløbende og luftkølede vakuumpumpe: COBRA NC 2500 C

  • Kastberg Is ApS

    Start et gourmet-ishus med minimal investering – under 15.000 kr.

  • DENIOS ApS

    Tip: Sådan bør du udnytte sommerperioden

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions opnår SBTi-validering af mål for emissionsreduktion

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Frokostbordet: Hver 10. voksne dansker føler sig svært ensom – nyt partnerskab tager kampen op

    07.08.2025

  • En sejr for havet – sardinfiskeriet er igen MSC-certificeret takket være et grænseoverskridende samarbejde

    07.08.2025

  • Lagkagehuset lancerer nyheder til frokostbordet 

    07.08.2025

  • Nu kommer det gode høstvejr: DLG melder alt klar til at få høsten i hus

    07.08.2025

  • Just Eat lancerer fri levering i hele landet med nyt leveringskoncept

    07.08.2025

  • Tjenerikon og legendarisk ‘opvarter’ er død

    05.08.2025

  • Københavnsk paella-kok i finalen ved World Paella Day Cup i Valencia

    05.08.2025

  • “Den smager pissegodt”: Plantebaseret burger overrasker på populær sønderjysk grillbar

    05.08.2025

  • Bagerikæden emmerys leverer historisk stærkt driftsresultat – investerer rekordhøjt i fremtidens økologiske bageri

    05.08.2025

  • Forskere er lykkedes med at gøre sukkerpulp til superfood

    05.08.2025

  • Charcuteri kan også være grønt

    26.06.2025

  • Partnerskab: Madens Folkemøde skal være et fast event i Nykøbing Falster

    26.06.2025

  • To dages burgerfest: Burgerlegenden George Motz vender tilbage til Gasoline Grill

    26.06.2025

  • Ni grønne organisationer: Danmark bør bruge EU-formandskabet til at gentænke landbrugsstøtten

    26.06.2025

  • Dagrofas inspirationsmesse vender tilbage med endnu flere masterclasses

    26.06.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik