• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Drikkevarer10. 09. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Kombucha som champagne – alkoholfrit alternativ i luksusklassen

Drikkevarer10. 09. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Kombucha skal være det alkoholfrie alternativ og give alle mulighed for at skåle med – uden at skulle ty til danskvand. I hvert fald hvis du spørger Louise Benkjær Limbach, der for et års tid siden startede kombucha-brygningen med netop dette formål. Nu har hun stiftet København Kombucha og beder danskerne om hjælp til at udleve sin iværksætterdrøm om et lækkert alternativ til alkohol.

Kvaliteten af København Kombucha er lige så stille ved at finde sig vej ud. Til finalen ved årets produktpris ved “Sol over Gudhjem” på Bornholm, vandt København Kombuchas Hidcote Blue flaske en førsteplads. Ligeledes har flere vinkendere udvist stor begejstring for samme flaske og fortæller, at Hidcote Blue med sin friske og aromatiske smag samt lavendel-noter har meget tilfælles med boblende vine og champagner.
Her gik det for alvor op for stifteren af København Kombucha, Louise Benkjær Limbach, at hun nok havde fat i noget rigtigt.
– Måske du også har prøvet det. Du vil så gerne være med til at fejre eller drikke noget lækkert til middagen, men du er ikke lige på alkohol-vognen i aften. Og danskvand er også lige at stramme den, beskriver Louise. Denne situation har hun tit stået i og er grunden til, at hun sidste år startede på at brygge kombucha i sit hjem i Valby. Og nu vil hun styrke samarbejde med restauranterne i og omkring København, så hun kan få spredt kendskabet til København Kombucha endnu mere.

København Kombuchas ‘Hidcote Blue’ har vundet årets produktpris ved “Sol over Gudhjem” på Bornholm i år, og nu beder stifteren om danskernes hjælp til at realisere sin iværksætterdrøm gennem en stor crowdfunding-kampagne

Popper som champagne
Kombucha er en naturligt fermenteret drik, der laves på økologisk te og er fyldt med bobler men uden alkohol. Den præbiotiske drik stammer helt tilbage fra Kina for omkring 2000 år siden, hvor den var kendt som livseliksir og fik et ry for at kurere tæt på alt. Det specielle ved København Kombucha er, at deres kombucha er hældt på smukke flasker. Den popper endda som champagne og er efterfulgt af den velkendte brusen – den ultimative lyd for fejring. Det betyder, at alle kan være med til at fejre små som store øjeblikke.
– Kombucha-bølgen er i de seneste år rullet ind over København, og dråbernes vinøse kvaliteter rammer perfekt ind i en tid, hvor flere efterspørger drikke af høj kvalitet uden alkohol til fejring og som match til mad, fortæller Louise.
I princippet blander man økologisk te, vand og sukker, lægger en SCOBY-svamp i overfladen og lader den fermentere, indtil man opnår den perfekte smag. Det er noget, Louise har brugt lang tid på. Processen med at udvikle den helt rigtige smag og en passende mængde bobler har nemlig taget tid. Helt præcist har Louise eksperimenteret sig frem til, at hendes kombucha kræver flere måneders tid i afkølede lokaler for at nå de rette aromaer.

Beder danskerne om hjælp til projektet
Lige netop dette er grunden til, at Louise og København Kombucha i øjeblikket er en del af Coops crowdfunding-platform, Coop Crowdfunding. Hun mangler nemlig plads til at kunne lagre hendes kombucha optimalt. Med den nye platform skabes et bånd mellem forbrugere og virksomheder, så de i fællesskab kan bidrage til et bedre udbud af fødevarer. Forbrugerne kan her investere i spændende mad- og fødevareinitiativer gennem rewardbaseret crowdfunding og til gengæld få forrentning af deres lån eller nye og spændende produkter ud af det.
Louise og København Kombucha er hoppet med og søger 30.0000 som et samarbejde med forbrugere om at realisere sin drøm og give danskerne et lækkert, alkoholfrit alternativ, til når champagnepropperne skal springe.
– Det her er en måde, hvor jeg kan bede mine forbrugere om hjælp, og hvor de kan være med helt fra starten af. Og jeg glæder mig sådan til at komme i gang, fortæller Louise. Næste step er at få styrket samarbejdet til restauranter i og omkring København.

Skrevet i: Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

FoodserviceMesser og konferencerTop18. 09. 2025

Danmarks bedste kantine ligger i Hedensted hos Normal A/S. I hvert fald, hvis man spørger Landbrug & Fødevarer, der mandag kunne afsløre vinderen vinderen af Kantineprisen 2025. Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik