• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMiljø og sundhedTop04. 12. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Kokketøj lavet af gamle flasker

FoodserviceMiljø og sundhedTop04. 12. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Mange bække små, gør, som bekendt, en stor å og Kokkenes Køkken tænker innovativt, for at være mest mulig bæredygtig. Som et nyt initiativ har kantineleverandøren investeret i 5.000 kokkejakker og forklæder fremstillet af brugte engangs-plastikflasker

  • Wiphaporn Paijaturat, som er kok og souschef i kantinen i Huset Edison på Amager, og hvor Kokkenes Køkken driver kantinen – iklædt en af de nye fine, bæredygtige uniformer.

700.000 ton.

Så store mængder spiseligt mad vurderer Miljøstyrelsen, at der årligt ryger i de danske skraldespande. På verdensplan er det op imod en tredjedel af al mad, der produceres, som bliver smidt ud. Og en væsentlig del af det danske madspild kommer fra landets kantiner, hvor især den traditionelle buffets bugnende udvalg af retter skaber overskydende mad, der ender som madspild. Derfor har Kokkenes Køkken, der driver kantiner for virksomheder i det meste af landet, sidste år lanceret det bæredygtige kantinekoncept kaldet SANS!, hvor mindre portioner af smagfulde, neurogastronomiske kvalitetsretter serveres på en måde, der mætter alle kantinegæsternes sanser og mindsker behovet for flere retter – og dermed blandt andet reducerer madspildet. Men kantineleverandørens miljøfokus rækker længere end til maden.

Genbrugsplastik gør tøjet mere slidstærkt

Kokkenes Køkken vil nemlig søge at tænke bæredygtighed ad så mange veje som muligt. Og derfor har kantineleverandøren blandt andet besluttet, at alle deres kokke og køkkenmedarbejdere fra den 1. januar skal være mere bæredygtigt klædt, når de svinger gryderne ved komfuret og serverer den sunde og miljøvenlige mad.

– Vores foreløbige målinger af SANS!-konceptet viser, at vi har et madspild på under ti procent, hvor den traditionelle buffet typisk har et spild på op til 30 procent. Men der er jo flere steder, hvor kantiner kan gøre en bæredygtig forskel, og vi vil meget gerne gå forrest og bevæge os ad nye veje – og måske også inspirere andre til at fokusere på mere end madspild, forklarer Maj Toppenberg, som er direktør i Kokkenes Køkken.

  • Der går gennemsnitligt 9 stk. plastikflasker til et forklæde og 13 stk. til en kokkejakke

Derfor har kantineleverandøren lejet 5.000 kokkejakker og forklæder af Berendsen, som er fremstillet i en blanding af BCI-bomuld, som er produceret uden overforbrug af vand eller udpining af jorden – og genanvendt polyester lavet af brugte engangs-plastikflasker, der renses, nedbrydes, smeltes og laves til tekstilfibre.

– Det er fantastisk, at vi i partnerskab med Berendsen har fundet en løsning til vores arbejdstøj i køkkenerne, som samtidig understøtter vores engagerede indsats i retning mod en mere bæredygtig kantinedrift. Og udover at tøjet er flot designet og behageligt at have på, gør det forhold, at der er polyester i tøjet det samtidig mere slidstærkt, så det også holder længere, siger Maj Toppenberg.

Svanemærket vask og mikrochippet tøj mindsker forbruget

Kokkenes Køkken er en del af facility service-virksomheden Forenede Service. Og i hele Forenede koncernen, som opererer i både Danmark og Sverige, er der stort fokus på at vælge miljørigtige løsninger og samarbejdspartnere, hvor FN’s klima- og verdensmål i stigende omfang er rettesnoren. Derfor er det også vigtigt for Kokkenes Køkken, at både deres nye kokkejakker og forklæder – og alle de andre køkkentekstiler, som Kokkenes Køkken lejer hos Berendsen i dag – vaskes hos et svanemærket vaskeri, hvor forbruget af vand, energi og kemikalier er lavere end Svanemærkets krav, forklarer Maj Toppenberg:

– Det betyder meget for os, at bæredygtighed bliver tænkt ind i alle processer. Udover at Svanemærket mindsker ressourceforbruget i vaskeprocessen, så beskytter det også vores medarbejdere mod at få kemikalier i tøjet og på kroppen. Ligesom det er vigtigt for os, at Berendsen løbende reparerer tøjet, så det ikke smides ud før tid, siger hun og fremhæver også, at den nye køkkentøjskollektion samtidig er mikrochippet, så tøjet altid kan spores.

  • Den nye køkkentøjskollektion samtidig er mikrochippet, så tøjet altid kan spores
    – Det giver os blandt andet et overblik over, om alle tekstiler er i cirkulation. Vi kan for eksempel se, om alt vores tøj er smidt til vask eller ligger ubrugt hen i vores skabe. På den måde undgår vi at overforbruge tøj til fordel for både vores økonomi og miljøet, vurderer Maj Toppenberg fra Kokkenes Køkken.

Det giver os blandt andet et overblik over, om alle tekstiler er i cirkulation. Vi kan for eksempel se, om alt vores tøj er smidt til vask eller ligger ubrugt hen i vores skabe. På den måde undgår vi at overforbruge tøj til fordel for både vores økonomi og miljøet, vurderer Maj Toppenberg.

Sammen om ren samvittighed 

Og netop tekstiler er et område, som det giver rigtig god mening at rette blikket mod i forhold til at skabe mere miljøvenlige og bæredygtige løsninger. Alene i EU er tekstiler nemlig det fjerde mest miljøbelastende forbrugsområde, kun overgået af bolig, transport og fødevarer. Og hos Berendsen oplever de, at flere virksomheder som Kokkenes Køkken efterspørger bæredygtige tekstiler for tiden. Derfor lancerede Berendsen tidligere i år en komplet CSR-kollektion af arbejdstøj i blandet 100 procent genbrugspolyester og 100 procent BCI-bomuld og ikke andet. Det er dén bæredygtige metervare, som Kokkenes Køkken får specialsyet de nye kokkejakker og forklæder af i samarbejde med Kentaur, der er Berendsens faste tøjleverandør. 

– Som landets førende tekstilservicevirksomhed vil vi gerne gå forrest og introducere nye produkter, der præger markedet i en bæredygtig retning. Men det kan vi kun gøre, fordi vi har fantastiske kunder som Kokkenes Køkken, der vil være med til at drive CSR-udviklingen. Vores kunder er del af al vores innovation, og CSR-kollektionen er udviklet for at opfylde deres nuværende og fremtidige CSR-behov. Vi kalder også vores nye CSR-strategi ”Sammen om ren samvittighed”, fordi vi tror på, at vi bedst kan nå vores CSR-mål og bidrage til FN’s verdensmål ved blandt andet at stå sammen internt og have et tæt partnerskab med vores kunder og leverandører, forklarer Louise Elver, Berendsens CSR-chef.

Skrevet i: Foodservice, Miljø og sundhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik