• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMiljø og sundhedTop04. 12. 2019 | Kasper Mundt-Nielsen

Kokketøj lavet af gamle flasker

FoodserviceMiljø og sundhedTop04. 12. 2019 By Kasper Mundt-Nielsen

Mange bække små, gør, som bekendt, en stor å og Kokkenes Køkken tænker innovativt, for at være mest mulig bæredygtig. Som et nyt initiativ har kantineleverandøren investeret i 5.000 kokkejakker og forklæder fremstillet af brugte engangs-plastikflasker

  • Wiphaporn Paijaturat, som er kok og souschef i kantinen i Huset Edison på Amager, og hvor Kokkenes Køkken driver kantinen – iklædt en af de nye fine, bæredygtige uniformer.

700.000 ton.

Så store mængder spiseligt mad vurderer Miljøstyrelsen, at der årligt ryger i de danske skraldespande. På verdensplan er det op imod en tredjedel af al mad, der produceres, som bliver smidt ud. Og en væsentlig del af det danske madspild kommer fra landets kantiner, hvor især den traditionelle buffets bugnende udvalg af retter skaber overskydende mad, der ender som madspild. Derfor har Kokkenes Køkken, der driver kantiner for virksomheder i det meste af landet, sidste år lanceret det bæredygtige kantinekoncept kaldet SANS!, hvor mindre portioner af smagfulde, neurogastronomiske kvalitetsretter serveres på en måde, der mætter alle kantinegæsternes sanser og mindsker behovet for flere retter – og dermed blandt andet reducerer madspildet. Men kantineleverandørens miljøfokus rækker længere end til maden.

Genbrugsplastik gør tøjet mere slidstærkt

Kokkenes Køkken vil nemlig søge at tænke bæredygtighed ad så mange veje som muligt. Og derfor har kantineleverandøren blandt andet besluttet, at alle deres kokke og køkkenmedarbejdere fra den 1. januar skal være mere bæredygtigt klædt, når de svinger gryderne ved komfuret og serverer den sunde og miljøvenlige mad.

– Vores foreløbige målinger af SANS!-konceptet viser, at vi har et madspild på under ti procent, hvor den traditionelle buffet typisk har et spild på op til 30 procent. Men der er jo flere steder, hvor kantiner kan gøre en bæredygtig forskel, og vi vil meget gerne gå forrest og bevæge os ad nye veje – og måske også inspirere andre til at fokusere på mere end madspild, forklarer Maj Toppenberg, som er direktør i Kokkenes Køkken.

  • Der går gennemsnitligt 9 stk. plastikflasker til et forklæde og 13 stk. til en kokkejakke

Derfor har kantineleverandøren lejet 5.000 kokkejakker og forklæder af Berendsen, som er fremstillet i en blanding af BCI-bomuld, som er produceret uden overforbrug af vand eller udpining af jorden – og genanvendt polyester lavet af brugte engangs-plastikflasker, der renses, nedbrydes, smeltes og laves til tekstilfibre.

– Det er fantastisk, at vi i partnerskab med Berendsen har fundet en løsning til vores arbejdstøj i køkkenerne, som samtidig understøtter vores engagerede indsats i retning mod en mere bæredygtig kantinedrift. Og udover at tøjet er flot designet og behageligt at have på, gør det forhold, at der er polyester i tøjet det samtidig mere slidstærkt, så det også holder længere, siger Maj Toppenberg.

Svanemærket vask og mikrochippet tøj mindsker forbruget

Kokkenes Køkken er en del af facility service-virksomheden Forenede Service. Og i hele Forenede koncernen, som opererer i både Danmark og Sverige, er der stort fokus på at vælge miljørigtige løsninger og samarbejdspartnere, hvor FN’s klima- og verdensmål i stigende omfang er rettesnoren. Derfor er det også vigtigt for Kokkenes Køkken, at både deres nye kokkejakker og forklæder – og alle de andre køkkentekstiler, som Kokkenes Køkken lejer hos Berendsen i dag – vaskes hos et svanemærket vaskeri, hvor forbruget af vand, energi og kemikalier er lavere end Svanemærkets krav, forklarer Maj Toppenberg:

– Det betyder meget for os, at bæredygtighed bliver tænkt ind i alle processer. Udover at Svanemærket mindsker ressourceforbruget i vaskeprocessen, så beskytter det også vores medarbejdere mod at få kemikalier i tøjet og på kroppen. Ligesom det er vigtigt for os, at Berendsen løbende reparerer tøjet, så det ikke smides ud før tid, siger hun og fremhæver også, at den nye køkkentøjskollektion samtidig er mikrochippet, så tøjet altid kan spores.

  • Den nye køkkentøjskollektion samtidig er mikrochippet, så tøjet altid kan spores
    – Det giver os blandt andet et overblik over, om alle tekstiler er i cirkulation. Vi kan for eksempel se, om alt vores tøj er smidt til vask eller ligger ubrugt hen i vores skabe. På den måde undgår vi at overforbruge tøj til fordel for både vores økonomi og miljøet, vurderer Maj Toppenberg fra Kokkenes Køkken.

Det giver os blandt andet et overblik over, om alle tekstiler er i cirkulation. Vi kan for eksempel se, om alt vores tøj er smidt til vask eller ligger ubrugt hen i vores skabe. På den måde undgår vi at overforbruge tøj til fordel for både vores økonomi og miljøet, vurderer Maj Toppenberg.

Sammen om ren samvittighed 

Og netop tekstiler er et område, som det giver rigtig god mening at rette blikket mod i forhold til at skabe mere miljøvenlige og bæredygtige løsninger. Alene i EU er tekstiler nemlig det fjerde mest miljøbelastende forbrugsområde, kun overgået af bolig, transport og fødevarer. Og hos Berendsen oplever de, at flere virksomheder som Kokkenes Køkken efterspørger bæredygtige tekstiler for tiden. Derfor lancerede Berendsen tidligere i år en komplet CSR-kollektion af arbejdstøj i blandet 100 procent genbrugspolyester og 100 procent BCI-bomuld og ikke andet. Det er dén bæredygtige metervare, som Kokkenes Køkken får specialsyet de nye kokkejakker og forklæder af i samarbejde med Kentaur, der er Berendsens faste tøjleverandør. 

– Som landets førende tekstilservicevirksomhed vil vi gerne gå forrest og introducere nye produkter, der præger markedet i en bæredygtig retning. Men det kan vi kun gøre, fordi vi har fantastiske kunder som Kokkenes Køkken, der vil være med til at drive CSR-udviklingen. Vores kunder er del af al vores innovation, og CSR-kollektionen er udviklet for at opfylde deres nuværende og fremtidige CSR-behov. Vi kalder også vores nye CSR-strategi ”Sammen om ren samvittighed”, fordi vi tror på, at vi bedst kan nå vores CSR-mål og bidrage til FN’s verdensmål ved blandt andet at stå sammen internt og have et tæt partnerskab med vores kunder og leverandører, forklarer Louise Elver, Berendsens CSR-chef.

Skrevet i: Foodservice, Miljø og sundhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik