SuperMarco i Sydhavnen i København er et italiensk supermarked, der udelukkende forhandler produkter fra Italien.

Da ægteparret Mette Andreasen og Jens Henriksen i 2018 overtog SuperMarco, gik de med det samme i gang med at ny-udvikle hele forretningskonceptet. Deres primære mål var at få det italienske islæt til at skinne igennem og løfte det til et nyt og større koncept, hvilket er lykkedes til fulde. De flyttede også forretningen i større lokaler, som er beliggende i den imponerende gamle støbegodshal i Sydhavnen.
SuperMarco er i dag meget mere end bare et supermarked og driver også en velbesøgt café med både indendørs og udendørsservering samt en vinbar, hvor man kan smage vinen, inden man køber.
En ægte italiensk delikatesseafdeling
Et af de helt store trækplastre for SuperMarco er deres delikatesseafdeling, der sælger italiensk pålæg, oste og en lang række af andre specialiteter. Men idet det er en stor attraktion, som tiltrækker mange kunder, opstår der ofte køer. Derfor havde SuperMarco brug for et køsystem, der kunne give kunderne vished om, hvor lang ventetiden ville være – tidligere kunne nogle kunder miste tålmodigheden her og bare forlade butikken uden at handle. Og det ville man gerne undgå.
Komplet pakkeløsning med vægte og køsystem
Derfor besluttede Mette Andreasen, at SuperMarco skulle have en bedre løsning til et kundevenligt køsystem. Hun henvendte sig hos Scanvaegt Systems og i samarbejde designede de en pakkeløsning til delikatessen med både nye vægte, køsystem med køprinter samt storskærm, der viser, hvilket nummer der betjenes. Der er ligeledes et køsystem med printer og storskærm ved indgangen – så kan kunderne allerede der trække et nummer og se, hvor lang køen er i minutter. Vægtene er den intelligente enhed, som køsystemet kommunikerer med og holder ekspedienterne informeret om, hvor mange kunder der i kø.
– Det gør jo, at folk ikke spilder deres tid ved bare at stå og vente. I stedet kan de få en cirka tid på, hvornår det er deres tur, og så kan de ordne deres andre indkøb i mellemtiden, fortæller Mette Andreasen.
Jeanette Jensen er afdelingsleder i delikatessen og har dagligt kontakt med hundredvis af kunder. Hun fortæller, at på stille dage har de i delikatessen omkring 200 ekspeditioner, hvor de oplever 500-600 om dagen i weekenden.
– Før i tiden oplevede vi, at vi fandt kurve stå rundt omkring i butikken, fordi folk ikke havde lyst til at vente længere og derfor gik deres vej. De andre tog ventetiden pænt, men det var et irritationsmoment for begge parter, at man på ingen måde havde en idé om, hvor lang tid man skulle stå i kø, fortæller Jeanette Jensen.
Kunderne køber flere varer nu
Med det nye køsystem oplever Jeanette, at kunderne, i stedet for at stå foran delikatessen og vente, går rundt i butikken og kigger på specialiteterne og bliver fristet af de mange forskellige varer, og generelt putter mere i kurven, end de ellers ville have gjort.
Den observation er Mette Andreasen enig i. Inden det nye køsystem oplevede hun, at kunderne skyndte sig igennem resten af butikken, hvis køen ved delikatessen var lang.
– Før i tiden brugte de jo al den tid, de havde sat af til deres indkøb på at stå i kø, og så havde de travlt med at komme ud af butikken, og fik ikke helt puttet lige så mange varer i deres kurv, som de gør i dag, siger Mette Andreasen.
Elektroniske prisskilte
Samtidig har SuperMarco investeret i nye prisskilte. Prisskiltene har hver især deres egen IP-adresse, hvilket gør det muligt at ændre priser, navne og alt andet, der fremgår af skiltet fra computeren, uden at skulle ud i butikken og ændre det manuelt. Skiltet er samtidig 100 procent elektronisk, hvilket betyder, at man ikke skal printe nye klistermærker eller skrive noget på ny, hver gang en lille ændring kommer.
Overblik over kø giver tid til kundeservice
Sammen med køsystemet investerede SuperMarco i tre Digi-delikatessevægte. Vægtene er essentielle, da størstedelen af varerne i delikatessen prissættes efter vægt. Samtidig snakker vægtene og køsystemet sammen, således at delikatessemedarbejderne ligeledes har et overblik over køen på vægten, imens de ekspederer kunder.
– Vi kigger hele tiden på køen. Vi vil jo gerne give alle kunder en god oplevelse, så hvis der ikke er mange i kø, så kan vi give os tid til at lave mersalg, give smagsprøver og smalltalke lidt med kunderne. Men hvis vi kan se, at der er 20 kunder i kø efter den pågældende kunde, ved vi, at vi skal skynde os lidt mere, fortæller Jeanette.

Et effektivt styringsværktøj
– Delikatessen er jo hjertet i SuperMarco. Det er der, vores italienske hjerteblod virkelig kommer frem, så det er vigtigt, at den bare spiller, siger Mette, og Jeanette underbygger det:
– Med de nye vægte kan vi også føre præcis statistik på salget i delikatessen. Det tog lidt tid at få den sat op, især fordi vi har over 100 forskellige varenumre bare i delikatessen, men nu kører det bare og er meget nemmere end tidligere.
Alle varenumre er kodet ind i butiksvægtene, som genererer statistikrapporter og giver Mette et vigtigt styringsværktøj. Hun forklarer;
– Nu kan vi se, hvad vi sælger meget af, så vi skal måske prøve at bestille lignende produkter. Vi kan også se, hvilke varer der giver den største indtjening. Sådan helt generelt kan vi bedre spotte tendenser hos kunderne, end vi kunne tidligere.
Vægtene viser også, hvor mange ekspeditioner der er foretaget, og hvor meget hver kunde køber i gennemsnit, fordelt på medarbejdernes ekspedientnumre. Det har givet arbejdet i SuperMarco en ekstra dimension for Jeanette.
– Vi har jo lidt en intern konkurrence i delikatessen. Man kan jo se, hvad de andre sælger for, så man kan godt komme med forslag om for eksempel at give nogle flere smagsprøver, hvis en kollega hænger lidt efter os andre. Vi er ni i afdelingen, så der kan godt gå lidt sport i konkurrencen om at ligge øverst, siger Jeanette med et smil.