• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosTop23. 08. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Køsystem giver købelystne kunder

Detailhandel og en grosTop23. 08. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

SuperMarco i Sydhavnen i København er et italiensk supermarked, der udelukkende forhandler produkter fra Italien.

SuperMarcos delikatesseafdeling tiltrækker rigtig mange kunder, som fristes af de italienske specialiteter og den gode kundeservice.

Da ægteparret Mette Andreasen og Jens Henriksen i 2018 overtog SuperMarco, gik de med det samme i gang med at ny-udvikle hele forretningskonceptet. Deres primære mål var at få det italienske islæt til at skinne igennem og løfte det til et nyt og større koncept, hvilket er lykkedes til fulde. De flyttede også forretningen i større lokaler, som er beliggende i den imponerende gamle støbegodshal i Sydhavnen.

SuperMarco er i dag meget mere end bare et supermarked og driver også en velbesøgt café med både indendørs og udendørsservering samt en vinbar, hvor man kan smage vinen, inden man køber.

En ægte italiensk delikatesseafdeling

Et af de helt store trækplastre for SuperMarco er deres delikatesseafdeling, der sælger italiensk pålæg, oste og en lang række af andre specialiteter. Men idet det er en stor attraktion, som tiltrækker mange kunder, opstår der ofte køer. Derfor havde SuperMarco brug for et køsystem, der kunne give kunderne vished om, hvor lang ventetiden ville være – tidligere kunne nogle kunder miste tålmodigheden her og bare forlade butikken uden at handle. Og det ville man gerne undgå.

Komplet pakkeløsning med vægte og køsystem

Derfor besluttede Mette Andreasen, at SuperMarco skulle have en bedre løsning til et kundevenligt køsystem. Hun henvendte sig hos Scanvaegt Systems og i samarbejde designede de en pakkeløsning til delikatessen med både nye vægte, køsystem med køprinter samt storskærm, der viser, hvilket nummer der betjenes. Der er ligeledes et køsystem med printer og storskærm ved indgangen – så kan kunderne allerede der trække et nummer og se, hvor lang køen er i minutter. Vægtene er den intelligente enhed, som køsystemet kommunikerer med og holder ekspedienterne informeret om, hvor mange kunder der i kø.

– Det gør jo, at folk ikke spilder deres tid ved bare at stå og vente. I stedet kan de få en cirka tid på, hvornår det er deres tur, og så kan de ordne deres andre indkøb i mellemtiden, fortæller Mette Andreasen.

Jeanette Jensen er afdelingsleder i delikatessen og har dagligt kontakt med hundredvis af kunder. Hun fortæller, at på stille dage har de i delikatessen omkring 200 ekspeditioner, hvor de oplever 500-600 om dagen i weekenden.

– Før i tiden oplevede vi, at vi fandt kurve stå rundt omkring i butikken, fordi folk ikke havde lyst til at vente længere og derfor gik deres vej. De andre tog ventetiden pænt, men det var et irritationsmoment for begge parter, at man på ingen måde havde en idé om, hvor lang tid man skulle stå i kø, fortæller Jeanette Jensen.

Prisskiltene viser pris, navn på produktet og SuperMarcos logo flot og simpelt.

Kunderne køber flere varer nu

Med det nye køsystem oplever Jeanette, at kunderne, i stedet for at stå foran delikatessen og vente, går rundt i butikken og kigger på specialiteterne og bliver fristet af de mange forskellige varer, og generelt putter mere i kurven, end de ellers ville have gjort.

Den observation er Mette Andreasen enig i. Inden det nye køsystem oplevede hun, at kunderne skyndte sig igennem resten af butikken, hvis køen ved delikatessen var lang.

– Før i tiden brugte de jo al den tid, de havde sat af til deres indkøb på at stå i kø, og så havde de travlt med at komme ud af butikken, og fik ikke helt puttet lige så mange varer i deres kurv, som de gør i dag, siger Mette Andreasen.

Elektroniske prisskilte

Samtidig har SuperMarco investeret i nye prisskilte. Prisskiltene har hver især deres egen IP-adresse, hvilket gør det muligt at ændre priser, navne og alt andet, der fremgår af skiltet fra computeren, uden at skulle ud i butikken og ændre det manuelt. Skiltet er samtidig 100 procent elektronisk, hvilket betyder, at man ikke skal printe nye klistermærker eller skrive noget på ny, hver gang en lille ændring kommer.

Overblik over kø giver tid til kundeservice

Sammen med køsystemet investerede SuperMarco i tre Digi-delikatessevægte. Vægtene er essentielle, da størstedelen af varerne i delikatessen prissættes efter vægt. Samtidig snakker vægtene og køsystemet sammen, således at delikatessemedarbejderne ligeledes har et overblik over køen på vægten, imens de ekspederer kunder.

– Vi kigger hele tiden på køen. Vi vil jo gerne give alle kunder en god oplevelse, så hvis der ikke er mange i kø, så kan vi give os tid til at lave mersalg, give smagsprøver og smalltalke lidt med kunderne. Men hvis vi kan se, at der er 20 kunder i kø efter den pågældende kunde, ved vi, at vi skal skynde os lidt mere, fortæller Jeanette.

Digi-vægten gør det nemt at ekspedere kunden – alle varenumre er kodet ind i vægten, så man altid kan finde det produkt, kunden vil købe.

Et effektivt styringsværktøj

– Delikatessen er jo hjertet i SuperMarco. Det er der, vores italienske hjerteblod virkelig kommer frem, så det er vigtigt, at den bare spiller, siger Mette, og Jeanette underbygger det:

– Med de nye vægte kan vi også føre præcis statistik på salget i delikatessen. Det tog lidt tid at få den sat op, især fordi vi har over 100 forskellige varenumre bare i delikatessen, men nu kører det bare og er meget nemmere end tidligere.

Alle varenumre er kodet ind i butiksvægtene, som genererer statistikrapporter og giver Mette et vigtigt styringsværktøj. Hun forklarer;

– Nu kan vi se, hvad vi sælger meget af, så vi skal måske prøve at bestille lignende produkter. Vi kan også se, hvilke varer der giver den største indtjening. Sådan helt generelt kan vi bedre spotte tendenser hos kunderne, end vi kunne tidligere.

Vægtene viser også, hvor mange ekspeditioner der er foretaget, og hvor meget hver kunde køber i gennemsnit, fordelt på medarbejdernes ekspedientnumre. Det har givet arbejdet i SuperMarco en ekstra dimension for Jeanette.

– Vi har jo lidt en intern konkurrence i delikatessen. Man kan jo se, hvad de andre sælger for, så man kan godt komme med forslag om for eksempel at give nogle flere smagsprøver, hvis en kollega hænger lidt efter os andre. Vi er ni i afdelingen, så der kan godt gå lidt sport i konkurrencen om at ligge øverst, siger Jeanette med et smil.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik