• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Detailhandel og en grosTop23. 08. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

Køsystem giver købelystne kunder

Detailhandel og en grosTop23. 08. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

SuperMarco i Sydhavnen i København er et italiensk supermarked, der udelukkende forhandler produkter fra Italien.

SuperMarcos delikatesseafdeling tiltrækker rigtig mange kunder, som fristes af de italienske specialiteter og den gode kundeservice.

Da ægteparret Mette Andreasen og Jens Henriksen i 2018 overtog SuperMarco, gik de med det samme i gang med at ny-udvikle hele forretningskonceptet. Deres primære mål var at få det italienske islæt til at skinne igennem og løfte det til et nyt og større koncept, hvilket er lykkedes til fulde. De flyttede også forretningen i større lokaler, som er beliggende i den imponerende gamle støbegodshal i Sydhavnen.

SuperMarco er i dag meget mere end bare et supermarked og driver også en velbesøgt café med både indendørs og udendørsservering samt en vinbar, hvor man kan smage vinen, inden man køber.

En ægte italiensk delikatesseafdeling

Et af de helt store trækplastre for SuperMarco er deres delikatesseafdeling, der sælger italiensk pålæg, oste og en lang række af andre specialiteter. Men idet det er en stor attraktion, som tiltrækker mange kunder, opstår der ofte køer. Derfor havde SuperMarco brug for et køsystem, der kunne give kunderne vished om, hvor lang ventetiden ville være – tidligere kunne nogle kunder miste tålmodigheden her og bare forlade butikken uden at handle. Og det ville man gerne undgå.

Komplet pakkeløsning med vægte og køsystem

Derfor besluttede Mette Andreasen, at SuperMarco skulle have en bedre løsning til et kundevenligt køsystem. Hun henvendte sig hos Scanvaegt Systems og i samarbejde designede de en pakkeløsning til delikatessen med både nye vægte, køsystem med køprinter samt storskærm, der viser, hvilket nummer der betjenes. Der er ligeledes et køsystem med printer og storskærm ved indgangen – så kan kunderne allerede der trække et nummer og se, hvor lang køen er i minutter. Vægtene er den intelligente enhed, som køsystemet kommunikerer med og holder ekspedienterne informeret om, hvor mange kunder der i kø.

– Det gør jo, at folk ikke spilder deres tid ved bare at stå og vente. I stedet kan de få en cirka tid på, hvornår det er deres tur, og så kan de ordne deres andre indkøb i mellemtiden, fortæller Mette Andreasen.

Jeanette Jensen er afdelingsleder i delikatessen og har dagligt kontakt med hundredvis af kunder. Hun fortæller, at på stille dage har de i delikatessen omkring 200 ekspeditioner, hvor de oplever 500-600 om dagen i weekenden.

– Før i tiden oplevede vi, at vi fandt kurve stå rundt omkring i butikken, fordi folk ikke havde lyst til at vente længere og derfor gik deres vej. De andre tog ventetiden pænt, men det var et irritationsmoment for begge parter, at man på ingen måde havde en idé om, hvor lang tid man skulle stå i kø, fortæller Jeanette Jensen.

Prisskiltene viser pris, navn på produktet og SuperMarcos logo flot og simpelt.

Kunderne køber flere varer nu

Med det nye køsystem oplever Jeanette, at kunderne, i stedet for at stå foran delikatessen og vente, går rundt i butikken og kigger på specialiteterne og bliver fristet af de mange forskellige varer, og generelt putter mere i kurven, end de ellers ville have gjort.

Den observation er Mette Andreasen enig i. Inden det nye køsystem oplevede hun, at kunderne skyndte sig igennem resten af butikken, hvis køen ved delikatessen var lang.

– Før i tiden brugte de jo al den tid, de havde sat af til deres indkøb på at stå i kø, og så havde de travlt med at komme ud af butikken, og fik ikke helt puttet lige så mange varer i deres kurv, som de gør i dag, siger Mette Andreasen.

Elektroniske prisskilte

Samtidig har SuperMarco investeret i nye prisskilte. Prisskiltene har hver især deres egen IP-adresse, hvilket gør det muligt at ændre priser, navne og alt andet, der fremgår af skiltet fra computeren, uden at skulle ud i butikken og ændre det manuelt. Skiltet er samtidig 100 procent elektronisk, hvilket betyder, at man ikke skal printe nye klistermærker eller skrive noget på ny, hver gang en lille ændring kommer.

Overblik over kø giver tid til kundeservice

Sammen med køsystemet investerede SuperMarco i tre Digi-delikatessevægte. Vægtene er essentielle, da størstedelen af varerne i delikatessen prissættes efter vægt. Samtidig snakker vægtene og køsystemet sammen, således at delikatessemedarbejderne ligeledes har et overblik over køen på vægten, imens de ekspederer kunder.

– Vi kigger hele tiden på køen. Vi vil jo gerne give alle kunder en god oplevelse, så hvis der ikke er mange i kø, så kan vi give os tid til at lave mersalg, give smagsprøver og smalltalke lidt med kunderne. Men hvis vi kan se, at der er 20 kunder i kø efter den pågældende kunde, ved vi, at vi skal skynde os lidt mere, fortæller Jeanette.

Digi-vægten gør det nemt at ekspedere kunden – alle varenumre er kodet ind i vægten, så man altid kan finde det produkt, kunden vil købe.

Et effektivt styringsværktøj

– Delikatessen er jo hjertet i SuperMarco. Det er der, vores italienske hjerteblod virkelig kommer frem, så det er vigtigt, at den bare spiller, siger Mette, og Jeanette underbygger det:

– Med de nye vægte kan vi også føre præcis statistik på salget i delikatessen. Det tog lidt tid at få den sat op, især fordi vi har over 100 forskellige varenumre bare i delikatessen, men nu kører det bare og er meget nemmere end tidligere.

Alle varenumre er kodet ind i butiksvægtene, som genererer statistikrapporter og giver Mette et vigtigt styringsværktøj. Hun forklarer;

– Nu kan vi se, hvad vi sælger meget af, så vi skal måske prøve at bestille lignende produkter. Vi kan også se, hvilke varer der giver den største indtjening. Sådan helt generelt kan vi bedre spotte tendenser hos kunderne, end vi kunne tidligere.

Vægtene viser også, hvor mange ekspeditioner der er foretaget, og hvor meget hver kunde køber i gennemsnit, fordelt på medarbejdernes ekspedientnumre. Det har givet arbejdet i SuperMarco en ekstra dimension for Jeanette.

– Vi har jo lidt en intern konkurrence i delikatessen. Man kan jo se, hvad de andre sælger for, så man kan godt komme med forslag om for eksempel at give nogle flere smagsprøver, hvis en kollega hænger lidt efter os andre. Vi er ni i afdelingen, så der kan godt gå lidt sport i konkurrencen om at ligge øverst, siger Jeanette med et smil.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

Detailhandel og en grosFrugt og grønt27. 05. 2025

Nemlig.com offentliggør sit "garantiregnskab" for at vise, hvad det koster at stå bag kvaliteten og friskheden af varer solgt online. I en tid hvor danske forbrugere i stigende grad kræver gennemsigtighed og høj kvalitet, vælger Nemlig som en af de første dagligvareaktører åbent at dele tallene

150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

Foodservice27. 05. 2025

En af landets ældste og mest erfarne leverandører til professionelle køkkener, Oluf Brønnum & Co A/S, åbner 1. juli nyt showroom, kontor og Food Lab på Runetoften 15 i Aarhus – i det tidligere Ken Storkøkken-domicil. Virksomheden, der i 2024 kunne fejre sit 150-års jubilæum, får dermed sin

Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

AktueltDrikkevarer27. 05. 2025

Dansk vin er en voksende branche med stolte rødder og høj kvalitet. Nu bliver Foreningen Dansk Vin en del af SMVdanmark. SMVdanmark vokser med endnu en medlemsorganisation. Foreningen Dansk Vin (FDV) er den syvende organisation, der har meldt sig ind under SMVdanmarks faner det seneste år. FDV

Food&Drink på gaden med fokus på kød

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ27. 05. 2025

Seneste udgave af branchemagasinet Food&Drink er på gaden. I dette nummer har vi fokus på kød og er blandt andet på besøg hos Grambogård på Fyn. Vi har også lært om grønt charcuteri, været (næsten) i luften med Restaurant AOC og været hos en fantastisk producent af Pinot Noir i

Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025

I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik