• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMarkedsføringMejeriMiljø og sundhed13. 11. 2019 | Peter Friis

Klimadata skal hjælpe landmænd med at reducere CO2 aftryk

AktueltMarkedsføringMejeriMiljø og sundhed13. 11. 2019 By Peter Friis

Klimatjekket omfatter et digitalt rapporteringsværktøj, som alle landmænd skal benytte til at indsende deres klimadata. (Arkivfoto: Arla).

Som det første europæiske mejeriselskab introducerer Arla Foods et initiativ på tværs af syv lande, der skal tredoble hastigheden af gårdenes CO2e-reduktioner over de næste ti år.

Arla Foods‘ andelshavere er allerede blandt de mest klimavenlige mælkeproducenter i verden. De udleder i gennemsnit 50 procent mindre CO2 per liter mælk end det globale gennemsnit for mælkeproduktion. Nu lancerer Arla Foods et nyt klimatjek på gårdene med omfattende vejledning til alle 9.900 nordeuropæiske andelshaveres i deres indsats mod klimaforandringer. Det skal bane vejen for, at virksomheden kan nå sine mål om at reducere CO2-udledningen med 30 procent inden 2030 og blive CO2 neutrale i 2050.
– Mejeriprodukter er en fantastisk naturlig kilde til næringsstoffer sammenlignet med deres miljøbelastning, men vi har et stærkt ønske om at opnå en endnu bedre balance mellem næringsstoffer og CO2-udledning. Arlas landmænd har allerede reduceret deres udledninger med 24 procent siden 1990, men vi ved at det ikke er nok. Som i alle andre brancher er vi nødt til at gøre mere – og hurtigere, siger bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard.

Datasæt skal danne udgangspunkt for kommende tiltag på gårdene
Det nye globale standardiserede værktøj til klimatjek, skal nu implementeres i syv europæiske lande. Det bygger på den vellykkede klimatjekmodel, der er blevet brugt af de danske Arla-landmænd siden 2013. Klimatjekket skal hjælpe landmændene med at identificere udledninger på deres gårde og give et klart billede af de tiltag, som landmændene kan benytte til at reducere udledningerne yderligere. Hver Arla-landmand vil indtaste oplysninger om alt fra antallet af køer på gården, hvordan staldene er udformede, mængden af mælk de leverer, foderforbrug og -produktion, brug af energi og brændstof samt mængden af vedvarende energi, der produceres.
Klimatjekket omfatter et digitalt rapporteringsværktøj, som alle landmænd skal benytte til at indsende deres klimadata. Dataene verificeres af en ekstern rådgiver, som aflægger besøg på de enkelte gårde for at vejlede til forbedringer.
Med data fra potentielt 9.900 europæiske mælkeproducenter i 2020 og en årlig produktion på 14 milliarder liter mælk er Arla godt i gang med at opbygge et af verdens største sæt af eksternt verificerede klimadata fra mælkeproduktion. Det danner et solidt fundament for benchmarking, videndeling på tværs af mejeribranchen og korrelationsanalyse.
– Med det nye globale klimatjek vil vi være i stand til endnu bedre at sammenligne os med vores kolleger i forhold til CO2-aftryk. Men endnu vigtigere er det, at vi kan bruge de indsamlede data til at opnå større viden og udvikle forskningsbaserede løsninger i samarbejde med landbrugssektoren og universiteter. Det er et vigtigt redskab, når vi skal beslutte, hvilke videnskabeligt baserede løsninger, der skal bringe os videre i kampen mod klimaforandringer, siger Jan Toft Nørgaard.

Økonomisk incitament til landmændene
Ud fra de indsamlede data kan den enkelte andelshaver se, hvor meget CO2 der udledes per liter mælk og identificere, hvor der er plads til forbedringer på gården. Arla vil vejlede sine landmænd, så de kan reducere deres udledning med 3 procent i gennemsnit om året, og dermed vil Arla være godt på vej til at nå sit mål om at reducere CO2-udledningen med 30 procent inden 2030 og blive CO2 neutral i 2050. Data fra den tidligere klimatjekmodel har vist, at det er muligt at reducere CO2-udledningen med helt op til 4 procent om året.
For at støtte op om andelshavernes brug af det nye klimatjek har Arlas bestyrelse besluttet, at landmænd, der deltager i programmet, vil få et økonomisk incitament på 1 eurocent per liter mælk. Tidligere tiltag har vist, at et økonomisk incitament er en effektiv måde at understøtte landmændene på i udrulningsfasen. Arla Foods’ bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard forventer, at langt størstedelen af Arlas landmænd vil deltage i klimatjekket, hvilket vil sætte ekstra skub i nedbringelsen af CO2-udledningen.
– Vores andelsselskab har nogle af verdens mest klimaeffektive mælkeproducenter. Men der er stadig landmænd, der ikke har haft mulighed for at gennemføre klimatjekket, så bestyrelsens beslutning om et økonomisk incitament kan forhåbentlig være en positiv opfordring til dem, ud over den løbende viden og læring vi alle kan drage fordele af, siger Jan Toft Nørgaard.

Arlas bæredygtighedsrejse
Udmeldingen markerer det seneste i rækken af bæredygtighedstiltag, som Arla og Arlas andelshavere har lanceret de seneste år. Andre tiltag omfatter deltagelse i udviklingen af en global og videnskabeligt godkendt metode til måling af kulstofindlejring, forskning i og evaluering af metoder til reduktion af metangasser hos køer gennem fodervalg samt forsøg med at øge biodiversiteten på gårdene.

Skrevet i: Aktuelt, Markedsføring, Mejeri, Miljø og sundhed

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik