• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Drikkevarer18. 02. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Kaffe har været med til at sikre stor omsætning

Drikkevarer18. 02. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Den schweiziske fødevarevirksomhed Nestlé, som har nordisk hovedkontor i Danmark, har i 2020 omsat for 580 mia. kr. Den organiske vækst endte på 3,6 pct. I Danmark koncernens kaffebrands haft en stor betydning for 2020.

Pandemien har også sat sine aftryk i den store Nestlé-koncern, men corona til trods, har man for tredje år i træk kunne præsentere en forbedring af den organiske vækst.

Nestlé-koncernens globale topchef, Mark Schneider, ser 2020 på denne måde:

– 2020 var et hårdt år for så mange, men alligevel er jeg inspireret af den måde, det har bragt os alle tættere sammen. Jeg vil gerne takke vores medarbejdere og vores partnere – fra landmænd til detailhandlere – som arbejdede sammen med os for at sikre levering af mad og drikke til alle lande. I dette hidtil usete miljø opnåede vi vores tredje år i træk med forbedring af organisk vækst, rentabilitet og afkast af investeret kapital.

Schneider peger på, at den globale pandemi ikke bremsede Nestlé:

– Vores ernæringsekspertise, digitale kapaciteter, decentrale struktur og innovationsmotor gjorde det muligt for os hurtigt at tilpasse os skiftende forbrugeradfærd og tendenser. Vi avancerede vores porteføljetransformation, fortsatte med at opbygge Nestlé Health Science til et ernæringskraftværk og udvidede vores tilstedeværelse i direkte-til-forbruger-virksomheder. Samtidig forblev vi fokuseret på bæredygtighed og satte vores vej til at nå netto nul drivhusgasemissioner inden 2050. Denne rejse forventes at understøtte fremtidig vækst og være indtjeningsneutral – den vil skabe værdi for samfundet og vores aktionærer. Ser vi frem til 2021, forventer vi fortsat forbedring af organisk vækst, rentabilitet og kapitaleffektivitet i tråd med vores værdiskabelsesmodel, siger han.

I Danmark har Nestlé Danmark i 2020 ifølge virksomhedens landechef Thomas Blomqvist haft fordel af Nestlés position som ’Nordisk Kaffehus’ med mange store brands:

– 2020 har været et Corona-år, hvor vi har haft fuld fokus på sikkerhed og sundhed for forbrugere, kunder og medarbejdere. Det har også været et år, hvor Nestlé som stort kaffehus med brands som fx Nescafé, Nespresso og Starbucks har vist sin styrke. Danskerne har drukket mere Nestlé-kaffe derhjemme end ellers på grund af Corona, og vi har desuden taget markedsdele, forstået sådan, at vi vokser mere end markedet generelt i de fleste af de kategorier, vi er aktive i, som fx plantebaseret mad, morgenmad, børnemad og konfekture. Så det har været et godt år for Nestlé Danmark, siger han.

Han mener, at brands er en stor driver i Nestlés danske salg:

– Det er klart, at danske forbrugere værdsætter vores produktportefølje med stærke mærker som kaffemærkerne og Hälsans Kök, KitKat, After Eight, Cheerios og NAN for at nævne nogle få. Vi vil fortsat være fokuseret på bæredygtighed og på sikkerhed for både vores kunder, forbrugere og medarbejdere, mens vi bruger meget tid og mange kræfter på at opretholde et højt serviceniveau over for detailhandlen og vores andre kunder, siger Thomas Blomqvist, der blev ny landechef for Nestlé Danmark midt i 2020.

Nespresso har udvidet sit sortiment i især 2020, hvor store kopper Nespresso-kaffe blev lagt til de velkendte mindre og mellemstore Nespresso-kopper. Det fortæller Gitte Sarlvit, Nespressos nordiske chef for PR & Brand Communication:

– I september lancerede Nespresso den første kaffemaskine i Vertuo-serien. Den kan brygge en hel kande kaffe på én kaffekapsel. Den danske kaffedrikker elsker sin store kop kaffe, og med Vertuo Next har vi nu en innovativ kaffeløsning, der helt enkelt brygger seks størrelser kaffe alt fra en espresso til en lille kande kaffe på 535 ml. Det ser ud til at falde i god jord hos de danske forbrugere, der har taget godt imod Vertuo Next – måske fordi kaffe er en indgroet del af vores kultur, og vi gerne hygger os sammen over en kop kaffe, siger hun.

Skrevet i: Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik