• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Drikkevarer18. 02. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

Kaffe har været med til at sikre stor omsætning

Drikkevarer18. 02. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

Den schweiziske fødevarevirksomhed Nestlé, som har nordisk hovedkontor i Danmark, har i 2020 omsat for 580 mia. kr. Den organiske vækst endte på 3,6 pct. I Danmark koncernens kaffebrands haft en stor betydning for 2020.

Pandemien har også sat sine aftryk i den store Nestlé-koncern, men corona til trods, har man for tredje år i træk kunne præsentere en forbedring af den organiske vækst.

Nestlé-koncernens globale topchef, Mark Schneider, ser 2020 på denne måde:

– 2020 var et hårdt år for så mange, men alligevel er jeg inspireret af den måde, det har bragt os alle tættere sammen. Jeg vil gerne takke vores medarbejdere og vores partnere – fra landmænd til detailhandlere – som arbejdede sammen med os for at sikre levering af mad og drikke til alle lande. I dette hidtil usete miljø opnåede vi vores tredje år i træk med forbedring af organisk vækst, rentabilitet og afkast af investeret kapital.

Schneider peger på, at den globale pandemi ikke bremsede Nestlé:

– Vores ernæringsekspertise, digitale kapaciteter, decentrale struktur og innovationsmotor gjorde det muligt for os hurtigt at tilpasse os skiftende forbrugeradfærd og tendenser. Vi avancerede vores porteføljetransformation, fortsatte med at opbygge Nestlé Health Science til et ernæringskraftværk og udvidede vores tilstedeværelse i direkte-til-forbruger-virksomheder. Samtidig forblev vi fokuseret på bæredygtighed og satte vores vej til at nå netto nul drivhusgasemissioner inden 2050. Denne rejse forventes at understøtte fremtidig vækst og være indtjeningsneutral – den vil skabe værdi for samfundet og vores aktionærer. Ser vi frem til 2021, forventer vi fortsat forbedring af organisk vækst, rentabilitet og kapitaleffektivitet i tråd med vores værdiskabelsesmodel, siger han.

I Danmark har Nestlé Danmark i 2020 ifølge virksomhedens landechef Thomas Blomqvist haft fordel af Nestlés position som ’Nordisk Kaffehus’ med mange store brands:

– 2020 har været et Corona-år, hvor vi har haft fuld fokus på sikkerhed og sundhed for forbrugere, kunder og medarbejdere. Det har også været et år, hvor Nestlé som stort kaffehus med brands som fx Nescafé, Nespresso og Starbucks har vist sin styrke. Danskerne har drukket mere Nestlé-kaffe derhjemme end ellers på grund af Corona, og vi har desuden taget markedsdele, forstået sådan, at vi vokser mere end markedet generelt i de fleste af de kategorier, vi er aktive i, som fx plantebaseret mad, morgenmad, børnemad og konfekture. Så det har været et godt år for Nestlé Danmark, siger han.

Han mener, at brands er en stor driver i Nestlés danske salg:

– Det er klart, at danske forbrugere værdsætter vores produktportefølje med stærke mærker som kaffemærkerne og Hälsans Kök, KitKat, After Eight, Cheerios og NAN for at nævne nogle få. Vi vil fortsat være fokuseret på bæredygtighed og på sikkerhed for både vores kunder, forbrugere og medarbejdere, mens vi bruger meget tid og mange kræfter på at opretholde et højt serviceniveau over for detailhandlen og vores andre kunder, siger Thomas Blomqvist, der blev ny landechef for Nestlé Danmark midt i 2020.

Nespresso har udvidet sit sortiment i især 2020, hvor store kopper Nespresso-kaffe blev lagt til de velkendte mindre og mellemstore Nespresso-kopper. Det fortæller Gitte Sarlvit, Nespressos nordiske chef for PR & Brand Communication:

– I september lancerede Nespresso den første kaffemaskine i Vertuo-serien. Den kan brygge en hel kande kaffe på én kaffekapsel. Den danske kaffedrikker elsker sin store kop kaffe, og med Vertuo Next har vi nu en innovativ kaffeløsning, der helt enkelt brygger seks størrelser kaffe alt fra en espresso til en lille kande kaffe på 535 ml. Det ser ud til at falde i god jord hos de danske forbrugere, der har taget godt imod Vertuo Next – måske fordi kaffe er en indgroet del af vores kultur, og vi gerne hygger os sammen over en kop kaffe, siger hun.

Skrevet i: Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik