• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMarkedsføring07. 09. 2023 | Mikkel Bækgaard

JunkFood opruster – indgår partnerskab med Alm. Brand Group

FoodserviceMarkedsføring07. 09. 2023 By Mikkel Bækgaard

Endnu flere af gadens folk skal have et ordentligt måltid mad. Det er ambitionen for konceptet JunkFood, der tilbereder og uddeler mad fra overskudsvarer, og som derfor ønsker at indgå flere partnerskabsaftaler med erhvervsvirksomheder. Som JunkFoods første finansielle virksomhedspartner ønsker Alm. Brand Group at være med til at understøtte den ambition til gavn for nogle af samfundets svageste.

Alm. Brand Groups administrerende direktør Rasmus Werner Nielsen (tv) i køkkenet i Kødbyen på Vesterbro i København sammen med JunkFoods køkkenchef Philip Eistrup Davidsen.
Alm. Brand Groups administrerende direktør Rasmus Werner Nielsen (tv) i køkkenet i Kødbyen på Vesterbro i København sammen med JunkFoods køkkenchef Philip Eistrup Davidsen.

”Det er svært at få øje på et bedre formål end at række ud til nogle af samfundets udsatte borgere og sørge for, at de får et af de mest basale behov opfyldt – nemlig et ordentligt måltid mad.”

Sådan forklarer administrerende direktør Rasmus Werner Nielsen baggrunden for, at forsikringskoncernen Alm. Brand Group som den første finansielle virksomhed har valgt at indgå egentligt partnerskab med JunkFood-konceptet. Det er et tiltag, der med stor succes allerede har sikret tusinder af gadens folk nærende måltider.

For at imødekomme behovet ønsker JunkFood dog at skrue op for ambitionerne og bl.a. undersøger mulighederne for at blive landsdækkende.

Kan opruste indsatsen

Junkfood, der blev stiftet i 2020 under coronanedlukningen af Michelin-kok Rasmus Munk og finansmanden Lars Seier Christensen ved bl.a. at udnytte kapaciteten i stjernerestauranten Alchemists tomme køkkener, har indtil nu primært været drevet af donationer fra en lang række fonde, virksomheder og organisationer i Danmark. Junkfood kan imidlertid langt fra imødekomme det samlede behov fra gadens folk, og man vil derfor nu i højere grad fokusere på flerårige partnerskaber med større danske virksomheder for at sikre en mere stabil og fremtidssikret drift og for at skabe fundamentet til at producere måltider nok til at dække behovet.

Derfor glæder JunkFood sig over det nye partnerskab med Alm. Brand Group.

”Med aftalen er Alm. Brand Group med til at skabe det afsæt, som – forhåbentlig sammen med andre nye samarbejdspartnere – sætter os i stand at opruste indsatsen med at forebygge frem for at symptombehandle, når det gælder gadens folk,” siger daglig leder Jeanette Koustrup Duus fra JunkFood.

Taler ind i Alm. Brand Groups værdier

Også Alm. Brand Groups administrerende direktør glæder sig over samarbejdet.

”Som et af de største forsikringsselskaber herhjemme, tager vi helt naturligt et samfundsansvar, og JunkFoods koncept taler samtidig direkte ind i vores værdier og ind i et af vores vigtigste formål som forsikringsselskab – nemlig at forebygge. Når gadens folk får et ordentligt måltid mad, løser vi ikke alle problemer for dem. Det er vi godt klar over. Men vi er med til at sikre en af de af de væsentligste livsfornødenheder, der fremmer sundheden og skaber fundament for og overskud til, at man kan komme videre med sit liv. Vi har den allerstørste respekt for det initiativ og den indsats, folkene bag JunkFood har ydet, og vi er stolte af at kunne give vores besyv med,” siger Rasmus Werner Nielsen.

Udover at indgå et økonomisk partnerskab over tre år, stiller Alm. Brand Group frivillig arbejdskraft til rådighed.

”JunkFood har brug for ekstra hænder i køkkenet, og hos os i Alm. Brand Group har medarbejderne mulighed for at bruge én dag om året på frivilligt arbejde – som oplagt kan bruges som frivillig i JunkFoods køkken i København eller til at levere JunkFoods mad ud til herberger og bosteder,” fortæller Rasmus Werner Nielsen og tilføjer, at Alm. Brand Group også vil arrangere tøjindsamlinger til gadens folk og på sigt etablere et mentorkorps blandt koncernens ansatte med henblik på at støtte nogle af de unge på kanten af arbejdsmarkedet, som arbejder for JunkFood.

Om JunkFood

  • producerer 300 måltider hver eneste dag – næsten 400.000 måltider leveret til 12 væresteder i København de seneste 3 år
  • har 6 ansatte i køkkenet og har +25 frivillige og sociale frijobbere som henter overskudsvarer og kører maden ud
  • modtager ca. 1 ton overskudsvarer om ugen, som alle bliver brugt i måltider, eller sendes direkte ud til værestederne
  • undersøger muligheder for at blive landsdækkende med Aarhus som første mulighed

Skrevet i: Foodservice, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Ny institutdirektør på DTU Aqua

Forskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ08. 05. 2025

Professor Anna Rindorf vil som ny leder af DTU Aqua bakke op om innovation på både instituttet og i samfundet: ”Vi skal vokse videre på trods af en usikker verden.” DTU har udpeget professor og sektionsleder Anna Rindorf til ny direktør for DTU Aqua med tiltrædelse den 1. juli. Hun har både

Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

DrikkevarerMiljø og sundhed08. 05. 2025

Rynkeby Foods A/S udvider sin produktportefølje under Valsølille-brandet ved at lancere Valsølille Vitamin Water – en vitaminvand uden brus og med 20 procent frugt. Med lanceringen af Valsølille Vitamin Water styrker Rynkeby Foods sin position på markedet for funktionelle drikkevarer og

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

AktueltFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Det handler om at styrke landbrug, folkesundhed og fødevareindustri: Økologien er atter på dagsordenen hos fødevaregiganten Dragsbæk, der nu vil sende klart signal til landmænd, politikere og privatforbrugere om de mange fordele ved den danske raps. Efter en periode med stilstand er økologien

Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

AktueltFødevareproduktionØkologi og bæredygtighed08. 05. 2025

Danmarks fødevareindustri genererer årligt 385.000 tons madspild. Nu skal et nyt projekt til 13 millioner kroner hjælpe virksomheder med at udnytte deres sidestrømme fra fødevareproduktionen mere effektivt og dermed nedbringe madspildet. Projektet er støttet og sat i gang af Industriens Fond,

Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

Brød og kagerDetailhandel og en grosFoodserviceTop08. 05. 2025

Lagkagehuset har underskrevet deres hidtil største samarbejdsaftale. Valget er faldet på fødevarekoncernen Dagrofa. Fremover skal Dagrofa Foodservice levere fødevarer til bagerkædens 108 danske butikker, og bagerkæden udbygger MENY-samarbejdet med yderligere 10 shop-in-shop-butikker og en fælles

Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

FoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Holdet der driver noon, catering- og kantinevirksomheden, og BaneGaarden, mad- og kulturdestinationen i København, går nu efter en trecifret millionomsætning i 2025 svarende til en vækst på 26 pct. fra 2024 Table, moderselskabet stiftet af Carl Johan Paulsen, Ida Marie Banke André og Karlos

Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

FoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Eftersøgningen efter Danmarks bedste kok til mad over bål er skudt i gang. For andet år i træk afholdes DM i Bålmad – en krævende kokkekonkurrence, hvor kun en lille udvalgt skare får lov at stille til start.  Kan du kreere gastronomiske oplevelser i særklasse – også selv om røgen svider i

Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

AktueltFoodserviceMesser og konferencer06. 05. 2025

Mad og drikke bliver de vigtigste forlystelser, når Tivoli igen byder inden for til Tivoli Food Festival. Ni dage i maj bliver Tivoli fyldt med gastronomiske oplevelser, råvarer fra forskellige egne af landet, langbordsmiddage med stjernekokke, workshops og smagninger. Mere end 40.000 madglade

Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

AktueltDrikkevarerMesser og konferencer06. 05. 2025

Et krav om habitatvurdering gør det umuligt for Esrum Kloster & Møllegård at gennemføre årets traditionsrige ølfestival. Esrum Kloster Ølfestival 2025 bliver aflyst. Det står nu klart efter Gribskov Kommune har meddelt, at der skal foretages en habitatvurdering af det naturområde, som Esrum

Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

CertificeringKød, fisk og fjerkræMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed06. 05. 2025

Mængden af tun, der blev solgt globalt med Marine Stewardship Council (MSC)'s blå miljømærke, voksede med 24 pct. fra år til år til næsten 300.000 tons i 24-25 år, ifølge nye data offentliggjort af MSC i den seneste udgave af sin Sustainable Tuna Yearbook. Dataene omfatter både salg af tun fra

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumsystemer: En guide til turn-key projekter

  • DENIOS ApS

    Service og vedligeholdelse – overholder du loven?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    De 7 bedste praksisser: Bliv en mester i lækagesøgning

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Inspirationskatalog: 44 siders tips til din menu

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny institutdirektør på DTU Aqua

    08.05.2025

  • Rynkeby Foods udvider med Valsølille Vitamin Water

    08.05.2025

  • Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

    08.05.2025

  • Nyt millionprojekt reducerer madspild og giver restprodukter større værdi

    08.05.2025

  • Lagkagehuset indgår omfattende partnerskab med Dagrofa

    08.05.2025

  • Madiværksættere sigter efter 100 millioner i omsætning efter fire år

    06.05.2025

  • Jagten er gået ind: DM i Bålmad søger deltagere

    06.05.2025

  • Tivoli Food Festival: Fiskeauktion, Danmarksmesterskaber og verdens (måske) bedste bouillabaisse

    06.05.2025

  • Aflysning af Esrum Kloster Ølfestival

    06.05.2025

  • Salget af miljømærket tun stiger med 24 procent

    06.05.2025

  • Højer Pølser vinder guld til buffetklassikere

    01.05.2025

  • 16 ISS-kantiner hos Bygningsstyrelsen får Svanemærket

    01.05.2025

  • Det smager af larm: Hvordan påvirker støj smagsløgene?

    01.05.2025

  • Ældste frigivelse fra Stauning Whisky nogensinde

    01.05.2025

  • 50 år med smag – Bryggeriet Apollo fejrer jubilæum og forvandling

    01.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik