• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FoodserviceMarkedsføring07. 09. 2023 | Mikkel Bækgaard

JunkFood opruster – indgår partnerskab med Alm. Brand Group

FoodserviceMarkedsføring07. 09. 2023 By Mikkel Bækgaard

Endnu flere af gadens folk skal have et ordentligt måltid mad. Det er ambitionen for konceptet JunkFood, der tilbereder og uddeler mad fra overskudsvarer, og som derfor ønsker at indgå flere partnerskabsaftaler med erhvervsvirksomheder. Som JunkFoods første finansielle virksomhedspartner ønsker Alm. Brand Group at være med til at understøtte den ambition til gavn for nogle af samfundets svageste.

Alm. Brand Groups administrerende direktør Rasmus Werner Nielsen (tv) i køkkenet i Kødbyen på Vesterbro i København sammen med JunkFoods køkkenchef Philip Eistrup Davidsen.
Alm. Brand Groups administrerende direktør Rasmus Werner Nielsen (tv) i køkkenet i Kødbyen på Vesterbro i København sammen med JunkFoods køkkenchef Philip Eistrup Davidsen.

”Det er svært at få øje på et bedre formål end at række ud til nogle af samfundets udsatte borgere og sørge for, at de får et af de mest basale behov opfyldt – nemlig et ordentligt måltid mad.”

Sådan forklarer administrerende direktør Rasmus Werner Nielsen baggrunden for, at forsikringskoncernen Alm. Brand Group som den første finansielle virksomhed har valgt at indgå egentligt partnerskab med JunkFood-konceptet. Det er et tiltag, der med stor succes allerede har sikret tusinder af gadens folk nærende måltider.

For at imødekomme behovet ønsker JunkFood dog at skrue op for ambitionerne og bl.a. undersøger mulighederne for at blive landsdækkende.

Kan opruste indsatsen

Junkfood, der blev stiftet i 2020 under coronanedlukningen af Michelin-kok Rasmus Munk og finansmanden Lars Seier Christensen ved bl.a. at udnytte kapaciteten i stjernerestauranten Alchemists tomme køkkener, har indtil nu primært været drevet af donationer fra en lang række fonde, virksomheder og organisationer i Danmark. Junkfood kan imidlertid langt fra imødekomme det samlede behov fra gadens folk, og man vil derfor nu i højere grad fokusere på flerårige partnerskaber med større danske virksomheder for at sikre en mere stabil og fremtidssikret drift og for at skabe fundamentet til at producere måltider nok til at dække behovet.

Derfor glæder JunkFood sig over det nye partnerskab med Alm. Brand Group.

”Med aftalen er Alm. Brand Group med til at skabe det afsæt, som – forhåbentlig sammen med andre nye samarbejdspartnere – sætter os i stand at opruste indsatsen med at forebygge frem for at symptombehandle, når det gælder gadens folk,” siger daglig leder Jeanette Koustrup Duus fra JunkFood.

Taler ind i Alm. Brand Groups værdier

Også Alm. Brand Groups administrerende direktør glæder sig over samarbejdet.

”Som et af de største forsikringsselskaber herhjemme, tager vi helt naturligt et samfundsansvar, og JunkFoods koncept taler samtidig direkte ind i vores værdier og ind i et af vores vigtigste formål som forsikringsselskab – nemlig at forebygge. Når gadens folk får et ordentligt måltid mad, løser vi ikke alle problemer for dem. Det er vi godt klar over. Men vi er med til at sikre en af de af de væsentligste livsfornødenheder, der fremmer sundheden og skaber fundament for og overskud til, at man kan komme videre med sit liv. Vi har den allerstørste respekt for det initiativ og den indsats, folkene bag JunkFood har ydet, og vi er stolte af at kunne give vores besyv med,” siger Rasmus Werner Nielsen.

Udover at indgå et økonomisk partnerskab over tre år, stiller Alm. Brand Group frivillig arbejdskraft til rådighed.

”JunkFood har brug for ekstra hænder i køkkenet, og hos os i Alm. Brand Group har medarbejderne mulighed for at bruge én dag om året på frivilligt arbejde – som oplagt kan bruges som frivillig i JunkFoods køkken i København eller til at levere JunkFoods mad ud til herberger og bosteder,” fortæller Rasmus Werner Nielsen og tilføjer, at Alm. Brand Group også vil arrangere tøjindsamlinger til gadens folk og på sigt etablere et mentorkorps blandt koncernens ansatte med henblik på at støtte nogle af de unge på kanten af arbejdsmarkedet, som arbejder for JunkFood.

Om JunkFood

  • producerer 300 måltider hver eneste dag – næsten 400.000 måltider leveret til 12 væresteder i København de seneste 3 år
  • har 6 ansatte i køkkenet og har +25 frivillige og sociale frijobbere som henter overskudsvarer og kører maden ud
  • modtager ca. 1 ton overskudsvarer om ugen, som alle bliver brugt i måltider, eller sendes direkte ud til værestederne
  • undersøger muligheder for at blive landsdækkende med Aarhus som første mulighed

Skrevet i: Foodservice, Markedsføring

Seneste nyt fra redaktionen

Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

AktueltFoodservicePolitik og eksport18. 09. 2025

HORESTA har forfremmet Jeppe Møller-Herskind til administrerende direktør. Som vicedirektør har han gennem de seneste år været en central del af organisationens medlemsvækst og kommercielle udvikling. Han har desuden været branchens synlige stemme i medierne på mange af de politiske dagsordener.

Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

FoodserviceMesser og konferencerTop18. 09. 2025

Danmarks bedste kantine ligger i Hedensted hos Normal A/S. I hvert fald, hvis man spørger Landbrug & Fødevarer, der mandag kunne afsløre vinderen vinderen af Kantineprisen 2025. Der var feststemning og faglig stolthed, da Landbrug & Fødevarer samlede fødevarebranchen til

De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

Detailhandel og en grosPolitik og eksport18. 09. 2025

Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMarkedsføringMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid. For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

    18.09.2025

  • Normal-kantine vinder Kantineprisen 2025

    18.09.2025

  • De Samvirkende Købmænd: Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre

    18.09.2025

  • I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

    18.09.2025

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik