• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Politik og eksport14. 11. 2023 | Mikkel Bækgaard

Japan rummer store muligheder for Danmarks fødevaresektor

Politik og eksport14. 11. 2023 By Mikkel Bækgaard

Landbrug & Fødevarer har netop afsluttet et erhvervsfremstød i Japan, hvor en lang række danske fødevareproducenter deltog. Fremstødet blev lavet i samarbejde med den danske ambassade. Japan er verdens tredjestørste økonomi og dermed et centralt eksportmarked.

Forbrugerfestivallen Sarugaki Matsuri, i Tokyo. Landbrug & Fødevarer
Forbrugerfestivallen Sarugaki Matsuri, i Tokyo.  Foto: Landbrug & Fødevarer

I fremtiden kan Danmark efter alt at dømme eksportere flere kvalitetsfødevarer til Japan. Det er konklusionen efter et veloverstået eksportfremstød, som blev afsluttet i sidste uge.

“Fremstødet i Japan har været en stor succes og resultaterne af mere end et års vedholdende indsats. På trods af at den japanske økonomi er presset på grund af udfordringer med yen-kursen, er det alligevel lykkes for de fleste virksomheder at får ordrer med hjem,” siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer. 

Vesterhavsosten er på vej til Japan  

Blandt de deltagende virksomheder var mejeriet Thise.  Mejeriet har særligt øjnene rette mod det voksende økologiske marked, som eksisterer i Japan. Historien om et 100 pct. økologisk landmandsejet mejeri, har nemlig vakt interesse hos de japanske distributører.

“Det japanske marked er interessant for et mejeri som Thise. Vesterhavsosten er på vej til Japan netop nu. Vi kan mærke en stigende interesse for økologiske fødevarer og dermed også vores specialiteter. De japanske forbrugere overtager i stigende grad vestlige forbrugsmønstre og præferencer for bl.a. økologiske specialoste,” siger Petter Aagesen, eksportchef i Thise Mejeri.

Landbrug &  Fødevarer har lavet det japanske eksportfremstød i samarbejde med den danske ambassade i landet. Anledningen er, at forbrugerfestivalen ”Sarugaki Matsuri” afholdes i Daikanayma-området, som er et af de mest eksklusive boligområder i Tokyo.

“Vi har arbejdet med det japanske marked i mange år. Vi ved, at godkendelser af nye produkter og eksportører er tidskrævende, men når først fødevareprodukterne er godkendte er der også potentiale for vækst,” siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

En af de nyere danske spillere på det japanske marked er virksomheden Popseco, der producerer økologiske frys-selv is. Virksomheden har prioritet det japanske marked, netop fordi mange forbrugere lægger vægt på økologi.

“Vi har deltaget på fremstød i år og sidste år. Det har betydet, at vi har fået åbnet op for eksport til Japan. Særligt godkendelser har været en tidskrævende og lang proces, men vi har fået uvurderlig støtte undervejs af ambassaden, Landbrug & Fødevarer og vores lokale distributør,” siger Sanne Nørgaard, der er ejer og CEO i Popseco.

Turismen åbner igen

Normalt besøges Japan af 40 millioner turister om året, men det satte corona-pandemien en brat stopper for. Det har haft økonomiske konsekvenser for landet, og den japanske yen er devalueret 30 procent i forhold til dollaren, hvilket gør Japan afhængig af fødevareimport. Fødevarepriserne er nemlig steget og har påvirket den japanske økonomi. Men der er efterhånden lys for enden af tunnellen, hvilket altså åbner muligheder for danske virksomheder.  

“Turismens tilbagevenden har styrket den japanske økonomi. Japanske forbrugere er blandt de mest kræsne i verden, og derfor er de stadig villige til at betale en ekstra pris for kvalitet,” siger Jesper Vibe, statskonsulent for fødevarer ved ambassaden i Tokyo.

Markedet for øl og spiritus er også veludviklet i Japan, og derfor var to kendte producenter også repræsenteret på festivalen. Der er tale om Frederiksdal Kirsebærvin, som gennem flere år har eksporteret til Japan, og bryggeriet Mikeller, der har etableret tre faste barer i Toyko.

“Det japanske marked kræver vedholdenhed, fokus og kravene til godkendelser og deklarationer er store. Men når først godkendelserne er i hus, oplever vi stor interesse for vores kirsebærbaserede drikkevarer. Kirsebær har helt enkelt en særlig status i Japan,” siger Harald Krabbe der er medgrundlægger af Frederiksdal Kirsebærvin og fortsætteR:

“Det japanske marked er stort, og der en udpræget ølkultur med en voksende præference for udenlandske specialøl. Vores erfaring er, at branding spiller en meget stor rolle for et ølproduktion succes i Japan. Og så kan vi med alkoholfrie øl, økologi og specialsmage er med til at dække nicher i et veludviklet ølmarked”.

Skrevet i: Politik og eksport

Seneste nyt fra redaktionen

Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

Forskning og uddannelseMiljø og sundhed27. 10. 2025

Det er ikke kun sollys, men også kosten, der styrer vores indre biologiske ur og dets evne til at tilpasse sig årstiderne, viser ny forskning i mus. Derfor kan det have betydning for vores sundhed, at vi spiser sæsonens lokalt producerede fødevarer, vurderer forsker. Vores blodtryk stiger fra

Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

Frugt og grøntFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Mangfoldigheden af planter bliver begrænset, hvis EU vedtager ny lov om bytte og handel med frø, mener Frie Bønder – Levende Land og Landsforeningen Praktisk Økologi. En menu med høj biodiversitet er den sundeste - det er efterhånden almen viden, mener Levende Land og Landsforeningen Praktisk

Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksport27. 10. 2025

Årets finanslov er blevet offentliggjort, og her modtager Madens Folkemøde 1 mio. kroner til at afholde et Nationalt Forum for Ung Sundhed i 2026. Indsatsen skal samle en breds kreds af aktører for at forebygge overvægt og styrke sundhed og madvaner blandt børn og unge både lokalt og

Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

AktueltFødevareproduktionMiljø og sundhed27. 10. 2025

Greenfood fortsætter med at vokse hurtigt på det danske marked. I år forventes koncernen at opnå en volumen på næsten 3.500 ton – en stigning på 25,6 % sammenlignet med sidste år. Bag succesen ligger en stærk efterspørgsel efter ultrafriske råvarer, strategiske partnerskaber inden for restaurant- og

Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 10. 2025

Landbrug & Fødevarer har kåret Skolerne i Oure på Fyn som vinder af Køkkenprisen 2025 ved Økologisektionens årsmøde på Kalø Økologisk Landbrugsskole. Køkkenprisen 2025 uddeles til det offentlige køkken, der bedst formår at kombinere sundhed, smag og økologi. I år har Skolerne i Oure

Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

DrikkevarerEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

Messer og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Øksnehallen i København bliver fyldt med smagsoplevelser, inspiration og grønne løsninger, når Plant Food Festival åbner dørene for tusindvis af besøgende. Den første weekend i november forvandles hallen til et mødested for alle, der er nysgerrige på fremtidens mad. Plant Food Festival

Hørkram-stifter er død

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice23. 10. 2025

Stifteren af en af Danmarks største fødevaregrossister er død, 84 år gammel. Alex Buchardt Pedersen, der døde d. 18. oktober, betragtes som en pioner indenfor den danske fødevarebranche. Han stod nemlig bag Hørkram, som stiftede tilbage i 1978. Det skete i første omgang som en lokal

Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

AktueltFoodservice23. 10. 2025

Hvert år hylder Arla dem, der gør noget særligt for at skabe sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge. Det gør de med prisen Årets Madsjæl, hvor årets tre nominerede nu er klar. Årets Madsjæl er en pris, der gives til personer, som inspirerer, engagerer og gør en forskel i

Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed23. 10. 2025

Fra kantiner til køkkenborde: Ny landsdækkende kampagne sætter fokus på, hvor nemt bælgfrugter kan blive en del af hverdagsmaden. Aviser og kantiner landet over vil i dag være krydret med lækre linser, når Bælgfrugtspartnerskabet lancerer en landsdækkende kampagne, der skal inspirere danskerne

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Stor fødevaremesse med juletema kommer igen i år til Brande

  • Spirax Sarco Danmark

    Skal vi hjælpe jer med at nå jeres mål for bæredygtighed?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Spiser du, som var det sommer året rundt? Det kan forvirre dit indre ur

    27.10.2025

  • Fremtidens mad risikerer at blive ensformig

    27.10.2025

  • Madens Folkemøde skal samle Danmark om unges sundhed

    27.10.2025

  • Fødevaregigant gearer op i Danmark – en stigning på 25,6 %

    27.10.2025

  • Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure

    27.10.2025

  • Rekordhøj returprocent: Genanvendelige krus satte ny standard på Smukfest 2025

    23.10.2025

  • Plant Food Festival: Øksnehallen bliver til plantemekka

    23.10.2025

  • Hørkram-stifter er død

    23.10.2025

  • Arla vil kåre Årets Madsjæl 2025 – se de nominerede

    23.10.2025

  • Linse-bolo på menuen i hele Danmark: Ny kampagne skal få flere til at spise bælgfrugter

    23.10.2025

  • Vin kan også komme nordfra

    21.10.2025

  • Økologer diskuterer trepart og grøn omstilling med minister og borgmester

    21.10.2025

  • Dansk Akvakultur: Lystfiskeri, spildevand og turisme presser havmiljøet langt mere end havbrug

    21.10.2025

  • Køkkenchef og restaurantchef bliver medejere, når Domestic fejrer 10 år

    21.10.2025

  • Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit

    21.10.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik