• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodservice22. 10. 2024 | Mikkel Bækgaard

International interesse for dansk gastronomi og turisme skaber vækstmuligheder for hotel- og restaurationsbranchen

AktueltFoodservice22. 10. 2024 By Mikkel Bækgaard

Interessen for dansk gastronomi og turisme er stigende, og internationale gæster søger i højere grad mod danske hoteller og restauranter. Det skaber vækst og øget omsætning i branchen, viser en ny analyse. Men selvom fremgangen er tydelig, står branchen ved en skillevej, hvor omstillingsparathed vil være afgørende for fremtidig succes, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.

En ny analyse af den danske hotel- og restaurationsbranche viser vækst og positive tegn, hvorfor branchen nu runder 81,8 mia. kr. i omsætning. Det svarer til et bidrag på 1-2 procent af det samlede BNP, og understreger, at sundhedstilstanden og udviklingen i branchen udgør en vigtig brik for den samlede danske økonomi.

Derfor er det positivt, at forbrugsmønstret i den danske hotel- og restaurationsbranche indikerer en appetit på at bruge penge på gode oplevelser – både fra danskere og fra internationale gæster.

F.eks. påviser analysen en stigning på 42 procent i brugen af internationale kreditkort fra 2016 til 2023, hvilket harmonerer med, at branchen oplever, at internationale gæster i større grad tilvælger dansk gastronomi og det innovative og kvalitetsbevidste nordiske køkken, når de indlogerer sig i Danmark.

Omstillingsparathed er nøglen til at sikre vækst og en robust branche

Historikken tegner et tydeligt billede af en stærk og omstillingsparat branche, der gentagne gange formår at justere forretningen og koncepterne, når den møder modgang. Danmark sikrer – med en 77 procents stigning – den næststørste vækst i antallet af hotelovernatninger i Norden siden finanskrisen og frem til i dag.

Trods international interesse og lovende fremtidsudsigter skal hoteller og beslutningstagere være opmærksomme på, at væksten primært er koncentreret i Region Hovedstaden, mens de øvrige regioner halter efter.

”Med smertefulde erindringer fra dengang hvor alt kulturliv med ét gik i stå, tror jeg fortsat, at agile og innovative forretningsmodeller besidder nogle fordele. Derfor vil der fortsat være plads til ildsjæle og mindre aktører, som hurtigere kan omstille forretningen,” fortæller Claus Jorch Andersen, brancheleder for hotel- og restaurationsbranchen i Deloitte.

Hotelbranchens omsætning er steget fra 11,6 mia. kr. i 2009 til 21,4 mia. kr. i 2023, hvilket er en stigning på 85 procent. De foreløbige tal for 2024 ser også positive ud. Allerede i juli 2024 rundede branchen 12,3 mia. kr., og overgår dermed den samlede omsætning for hele 2009.

Omsætningen i restaurationsbranchen er ligeledes stigende og endte i 2023 på hele 60,4 mia. kr. Samlet set udgør omsætningen i hotel- og restaurationsbranchen nu hele 81,8 mia. kr., og sætter derfor dybe aftryk i hele Danmarks økonomi og beskæftigelse.

Der mangler hænder til at føre knivene og rydde bordene

Den voksende interesse for dansk gastronomi og turisme skaber derved store potentialer, men for at sikre fortsat fremgang, skal branchen være agil og hurtigt udnytte nye muligheder. Manglen på kvalificeret arbejdskraft tvinger f.eks. restauratører til at tænke kreativt, ofte ved at trække på udenlandsk arbejdskraft, og det kan i længden udfordre branchens vækst.

”Vi er i dialog med mange restauranter, der tager problemet med at finde kvalificeret arbejdskraft meget alvorligt. I sidste ende betyder det jo, at de må holde lukket, hvis ikke de kan bemande tilstrækkeligt i højsæsonerne. Mange stillinger forbliver ubesatte, hvilket kan begrænse branchens vækstpotentiale fremadrettet,” fortæller Claus Jorch Andersen.

Selvom forventningerne for fremtiden er positive både på omsætning og beskæftigelse, betinges succesen af, om branchen formår at omstille sig til de udfordringer, der ligger forude.

Om analysen

Deloittes Hotel- og Restaurationsanalyse tager årligt temperaturen på branchen, dykker ned i de seneste tendenser og kaster et blik mod fremtiden for at se, hvordan branchen rykker sig, og hvad aktørerne kan gøre for at ruste sig til fremtiden.

Analysen baseres på officielle regnskaber trukket ud fra Erhvervsstyrelsens register og suppleres med data indsamlet fra Danmarks Statistik samt nordiske statistikbanke.

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik