• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltFoodserviceForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ13. 09. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Hotel- og Restaurantskolen laver sushiefteruddannelse

AktueltFoodserviceForskning og uddannelseKød, fisk og fjerkræ13. 09. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Hotel- og Restaurantskolen er i samarbejde med Letz Sushi nu klar med en efteruddannelse, der skal opkvalificere sushimedarbejdere og hjælpe ledige til sushi-jobs

Det nye efteruddannelsesforløb kan samtidig være startskuddet til at inddrage sushien i større omfang på Hotel- og Restaurantskolens forskellige kurser og uddannelser. Foto: Letz Sushi
Det nye efteruddannelsesforløb kan samtidig være startskuddet til at inddrage sushien i større omfang på Hotel- og Restaurantskolens forskellige kurser og uddannelser. Foto: Letz Sushi

Sushibranchen har længe, i manglen på kvalificerede kokke, efterspurgt en decideret uddannelse. På Hotel- og Restaurantskolen lancerer de derfor nu et partnerskab med kæden Letz Sushi.

Direktør på Hotel- og Restaurantskolen, Anne-Birgitte Agger, er positivt indstillet over for idéen om at påtage sig en aktiv rolle for at løse problemet:

– Efter en grundig dialog og research har vi nu udviklet et tilbud, der både kan hjælpe mennesker, der gerne vil ind i branchen, og mennesker, der vil blive i branchen med et bedre udgangspunkt. Og så ligger det helt i tråd med, at vi gerne vil oprette og værne om de stærke relationer med branchen, siger hun.

Ansvar for branchen 

Målet med det nye initiativ, at branchen fremover kan få flere kvalificerede medarbejdere til at besætte de mange ledige stillinger på sushirestauranterne. Det første hold begynder på skolen i oktober:

– Det er ledige, som er klar til at komme ud på arbejdsmarkedet og tage jobs i sushirestauranter. Derefter vil vi uddanne Letz Sushis nuværende medarbejdere, som har brug for opkvalificering, fortæller Lene Vietz, der er projektleder på forløbet.

Administrerende direktør i Letz Sushi, Anders Barsøe, forklarer, at det er et ansvar over for branchen generelt, der er grobund for samarbejdet:

– Vi gør det, fordi vi gerne vil løfte branchen i sin helhed. Det er en del af den overordnede ansvarstagen, som vi tager som virksomhed. Vi har valgt at samarbejde med Hotel- og Restaurantskolen, da skolen er en stærk samarbejdspartner til at løfte opgaven og oplagt at lave et uddannelsesforløb sammen med.

Hele situationen med coronavirus har mudret billedet af, hvor mange sushikokke der helt præcist mangler. Anders Barsøe mener dog, at det vil blive det samme billede, når branchen er kommet ud på den anden side af krisen.

– Vi er nødt til at tage nogle initiativer nu, mens tid er, så vi står bedre på den anden side. Og så håber vi, at vi står med nogle gladere og endnu dygtigere medarbejdere til den tid.

Første initiativ af mange

Det nye efteruddannelsesforløb kan samtidig være startskuddet til at inddrage sushien i større omfang på Hotel- og Restaurantskolens forskellige kurser og uddannelser.

– Vi håber, at vi får opbygget rutiner og solid knowhow i det japanske køkken, og at det bliver en fast del af vores efteruddannelsesudvalg. Det vil også være interessant at tilbyde det til vores kokkeelever som et valgfag, eller måske endda en grunduddannelse. Dette er det første initiativ af forhåbentlig mange flere, siger Lene Vietz, der minder om, at en uddannelse som sushikok i Japan tager otte år.

Praktik i Letz Sushi 

Under det nye fire uger lange kursus kommer deltagerne omkring undervisning i grundteknikker, knivslibning af japanske knive, ergonomi, bæredygtighed, tang, fermentering og Japans historie.

Undervejs bliver der besøg af gæsteundervisere med forskellige specialer, og der vil være forskellige relevante udflugter. Forløbet bliver kombineret med praktik i Letz Sushis restauranter.

Efteruddannelseforløbet er et samarbejde mellem Hotel- og Restaurantskolen og Letz Sushi. Jobcenter København er en del af samarbejdet fra start, hvor der i forbindelse med jobrotation bliver udvalgt en række borgere, der kan deltage i efteruddannelsen.

Det er planen, at medarbejdere fra andre sushirestauranter også kan deltage i fremtiden

Skrevet i: Aktuelt, Foodservice, Forskning og uddannelse, Kød, fisk og fjerkræ

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik